• s016742

Varför är det fult att svära?

Jag har fått en ökad dos av självinsikt och märkt att jag har lätt för att dömma andra människor. För att inte tala om när jag träffade min sambo, han är klart den bästa killan jag träffat och jag älskar honom, men hans språk är förfärligt! Jag dömde bort honom i början, men har lärt mig tänka om, att han svär är inte lika med att han är morallös, slarvig. okontrollerad ..... o en massa annat utan snarare bara ett resultat av hur han har lärt sig tala hemma. Ungefär som att skåningar pratar skånska, smålänningar smålänska....

Han kan skärpa sig en liten stund om jag säger till honom, men de blir ungefär som att be en skåning snacka norlänska... de går bra i 10 minuter sen glömmer han bort sej o är igång med sitt "dåliga" språk igen. Jag har vant mej men märker hur jag ibland skäms över att han t.ex. svär inför mina föräldrar.

Vi har inga barn & jag inser att vi kommer få barn som lär sig o svära för att pappa gör de... Hur viktigt tycker ni att det är att barn inte svär och varför tror ni att ni känner så?

• Svar på tråden Varför är det fult att svära?
  • JellyBean

jag har med kommit på det varför är det så fult att svära....
    och jo det kommer ju frånkyrkan å präster..det med himmel och helvete....satan jävulen fan..är ju en ond varelse....
    och på det håller är det..att det blev fult och ofint attt svära.
    Om man då tror på Gud och allt det. Men det gör ju inte jag så då borde det vara fritt fram flr mig...och om någon säger något säger jag bara vaddå då jag tror inte på gud och inte på jävulen...så jag kan ju använd dom orden så jävla satans fan mycket jag vill..för mig har det ingen innebörd. och dessutom hatar jag allt gud snack.

• BymBym

Liksom svärord så finns det andra ord jag inte gillar om de används för ofta. Som t ex liksom, typ, asså, ba.

För mig handlar det inte om själva ordet utan brister i språket.

• JellyBean
    BymBym skrev 2011-01-16 16:01:32 följande:
    Liksom svärord så finns det andra ord jag inte gillar om de används för ofta. Som t ex liksom, typ, asså, ba.

Fast det är ju ett språk..modern ny språk. Det är så man talar idag. Du får ta och updata dig lite.
  • BymBym

Jellybean - varför det? Jag gillar det inte, måste jag det?

• s016742
    JellyBean skrev 2011-01-16 15:58:16 följande:
    jag har med kommit på det varför är det så fult att svära....
    och jo det kommer ju frånkyrkan å präster..det med himmel och helvete....satan jävulen fan..är ju en ond varelse....
    och på det håller är det..att det blev fult och ofint attt svära.
    Om man då tror på Gud och allt det. Men det gör ju inte jag så då borde det vara fritt fram flr mig...och om någon säger något säger jag bara vaddå då jag tror inte på gud och inte på jävulen...så jag kan ju använd dom orden så jävla satans fan mycket jag vill..för mig har det ingen innebörd. och dessutom hatar jag allt gud snack.
    Varför skulle inte Gud vilja vara omtalad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    s016742 skrev 2011-01-16 16:36:39 följande:
    Varför skulle inte Gud vilja vara omtalad
    Nu var det väl inte riktigt det som stod men det andra budordet kan vara aktuellt i det fallet du beskriver. Nu har ju inte svenskan särskilt mycket svordomar som innefattar just Gud men vi har desto mer andra uttryck (jösses, o herregud och så vidare).

"Du skall icke missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar hans namn."
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tiger1

Jag har väldigt svårt att ta en som svär på allvar. Är uppfostrad på det viset att man inte ska svära och jag ser det som en dålig uppfostran. Jag tycker inte man ska svära framför barn. Det är inte accepterat i samhället med en person som svär och man ska som förälder göra sitt bästa för att uppfostra sitt barn så att h*n kommer kunna klara sig på bästa möjliga sätt.
    Måste säga att jag inte är så stor fans av "nysvenskan" heller. Guz, Fettrolig, asså, ba, jag bara m.m.

• s016742
    Tiger1 skrev 2011-01-19 11:00:42 följande:
    Jag har väldigt svårt att ta en som svär på allvar. Är uppfostrad på det viset att man inte ska svära och jag ser det som en dålig uppfostran. Jag tycker inte man ska svära framför barn. Det är inte accepterat i samhället med en person som svär och man ska som förälder göra sitt bästa för att uppfostra sitt barn så att h*n kommer kunna klara sig på bästa möjliga sätt.
    Måste säga att jag inte är så stor fans av "nysvenskan" heller. Guz, Fettrolig, asså, ba, jag bara m.m.
    Jag känner flera framgångsrika människor som svär, o har bra karriärer, så att säga att det inte är accepterat i samhället förstår jag inte. Möjligtvis att det inte är accepterat i kyrkan. Vuxna svär ju så varför ska våra barn inte få göra de om de är arga?!
  • lennartsdotter
    BymBym skrev 2011-01-16 16:01:32 följande:

Jag håller med, det handlar om helheten av språket. Ett korrekt och nyanserat språk gör det lättare att göra sig förstådd och att bli tagen på allvar. Dock finns det plats för både slang och svordomar, bara de inte dominerar.
  • Zur Farbenlehre

Jag nog lite så, om någon använder svärord i otid så fördömer jag personen att denne är ouppfostrad, låg moral och
    kanske rent av låg självkontroll, dåliga vanor. Jag kan svära också ibland när jag är arg, då kommer det fram innan jag hann tänka men vissa använder sådana ord i otid, vanliga samtal och då kan det bli när svärord kommer fram att det blir "fult språk".

• Zur Farbenlehre
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-19 22:56:11 följande:
    Jag nog lite så, om någon använder svärord i otid så fördömer jag personen att denne är ouppfostrad, låg moral och
    kanske rent av låg självkontroll, dåliga vanor. Jag kan svära också ibland när jag är arg, då kommer det fram innan jag hann tänka men vissa använder sådana ord i otid, vanliga samtal och då kan det bli när svärord kommer fram att det blir "fult språk".
    Sedan svär jag aldrig åt människor längre (hanterar konflikter på ett annat sätt som vuxen), men om jag slår mig, ramlar så jag det blir "i helvete, "jävlar", "skit".
  • Tiger1
    s016742 skrev 2011-01-19 22:43:08 följande:
    Jag känner flera framgångsrika människor som svär, o har bra karriärer, så att säga att det inte är accepterat i samhället förstår jag inte. Möjligtvis att det inte är accepterat i kyrkan. Vuxna svär ju så varför ska våra barn inte få göra de om de är arga?!
    Jag skrev att man är ouppfostrad inte outbildad.
    Jag vet inte vart du bor eller vilka du umgås med men personer jag umgås med ser ner på folk som svär utan någon anledning.
    Nej, det är inte accepterad i kyrkan eller i någon annan religiös samfund.
    Ja, vuxna har sex, dricker, provar på droger, kör bil och gör en massa andra saker. Ska barn få göra det också?
    Tycker du verkligen att man ska svära när man är arg? Vad hände med självdiciplin och kontroll?
    Jag fullkomligt struntar i hur du vill uppfostra ditt barn men jag vill inte att mitt barn ska lära sig att svära och då vill jag inte att han ska lära sig det av ett barn som inte har samma uppfostran på dagis. Normen i vårt samhälle är att man ska ha ett vårdat språk och då får man helt enkelt anpassa sig till det.
  • Filoso Fisken

Jag tycker inte att det gör något om barn svär - precis som det inte gör något om vuxna svär. Ett "fan", "jävlar" och "helvete" hit och dit gör ingenting. Däremot skulle jag inte tycka det var okej om de svor på bekostnad av någon annan. Man får INTE gå till personangrepp och säga saker som "idiot" "dumhuvud" "fula jävel" eller "tjockis".

Men vad sjutton... blir man arg så kan det nog vara nyttigt att få ta ut den ilskan, typ med att säga "fan då" och stampa i golvet. Sedan skulle jag säga till om ungen började svära i vart och varannat ord - då blir det lite väl. Man ska ju kunna uttrycka sig och utveckla sitt språk!

• Filoso Fisken

Vi är för överdrivna mot barnen nuförtiden känns det som. Jag har varit mycket på förskolor och så fort ett barn hör att man säger "åh skit också" så kommer klassikern...

- "Man får inte svääääraaaa!"

• trettioplus

Så länge svärord används som kraftuttryck har jag inget emot dem alls. De är varken sämre eller bättre än andra ord.
    Men som utfyllnad tycker jag att det är irriterande, precis som "ööh", "alltså", "typ" mm i all oändlighet.

Svar på tråden Varför är det fult att svära?