leva billigt??
Hej
jag undrar om det finns någon som klarar av att leva så billigt så att försörjningsstödet räcker?
Hur gör ni?
Vill gärna ha lite tips.
Hej
jag undrar om det finns någon som klarar av att leva så billigt så att försörjningsstödet räcker?
Hur gör ni?
Vill gärna ha lite tips.
Köp billiagste maten som finns vid Willys eller Lidl... säg upp alla abonemang som du inte behöver ex mobiler internet etc....
Ja ni har ju fått uträknat vad försörjningsstödet ska räcka till och rent räkningsmässigt ska ni för tillfället inte ha några andra räkningar än det ni måste ha så titta över alla utgifter och ta bort det ni helt enkelt inte har råd med just nu.
Kanske ni också får tänka er nödlösningar en tid framåt? Kanske överväga att bara ha mobil med kontantkort istället för hemtelefon? tex...
Håll nere ALLA kostnader - är ni en familj med barn måste barnen också hjälpa till. Det går inte att ha datorerna på dygnet runt, köpa kläder och smink coh leksaker varje månad, prata mindre i telefon och sluta förvänta sig chips och läsk flera ggr i veckan.
Mat går att handla billigt. gör veckomenyer och ät billigt i veckorna så har ni råd att ta pizza eller något roligare till helgen. det går utmärkt att äta pannkakor, fiskbullar och varmkorv i veckan för att hålla nere kostander.
Handla städartiklar och hygien på ÖB , där finns det ju också även en del mat som går att handla.
Tänk verkligen igenom ALLA inköp som ska göras i familjen, måste alla barn ha nya jackor precis samma månad? Måste man köpa nytt alla gånger? Kan ni nöja er med att hitta kläder på tex second hand eller tradera?
När allt är betalt - räkna ut hur mycket pengar ni har kvar - dela upp dom på fyra veckor - det är vad ni har att leva på per vecka för hela familjen.
Inga prenumerationer,handla på second hand det som behövs,laga all mat själv från grunden, sluta röka!,inte spela/köpa lotter,sluta äta godis.
Ja, jag klarar mig på försörjningsstöd. Jag har för närvarande lägsta föräldrapenningen efter att jag bott och jobbat utomlands och får socialbidrag upp till normen.
Jag bor billigt och mitt barn har inte eget rum. Jag har inga skulder som äter upp pengar. Jag veckohandlar och gör veckomatsedlar (spontanhandlar inte). Jag handlar mycket second hand till mig och mitt barn. Nu i höstas handlade jag sommarkläder på rea som vi ska ha senare i år. I sommar kommer jag att köpa vinterkläder.
Jag kan till och med spara en slant eftersom jag inte har morgontidning, betalar tvlicens (har ingen tv) eller köper dyra hygienprodukter. Däremot har jag internet och mycket nöje kan man ju få därifrån (som Familjeliv).
det viktigaste är att ni har koll på alla småutgifter, det är dom som är dyrast i längden...
*diverse godisinköp och läsk
*tidningar och böcker
*tanka mobilen titt som tätt utan att tänka på vad det faktiskt kostar för varje familjemedlem
*nöjesåkning med bilen , att tanka oftare än man behöver kostar MYYYYYYCKET pengar när man inga har
*onödiga presenter, folk fyller år livet ut, dom dör inte av att inte få något annat än ett grattiskort. barnen och ni vuxna behöver inte heller tacka ja till alla fester och födelsedagar. Ransonera!
*hyra filmer var och varannan helg är jättedyrt. Låna gratis på bibliotek elller bland vänner och bekanta.
*alla onödiga småkostnader för diverse saker ute på internet, medlemsskap i sportklubbar, gymkort och sånt som ni ändå betalar lite titt som tätt.
*dra ner på veckopengar till barnen, har ni inte råd så har ni inte. Ge dom nån slant när det finns utrymme istället.
*skippa frisörbesök ett tag framåtr
*kontantuttag i automater - behövs det verkligen? Och till vad? Håll i pengarna istället och fundera över om ni verkligen behöver den där extra hundringen i plånboken.
*Skippa fika på stan, baka något hemma istället
*säg nej till matgäster
osv osv... - Det finns massa små utgifter man inte tänker på men som gör att pengarna bara trillar iväg
Vad ligger försörjningsstödet på?
Jag är student och överlever på ca 8.000kr/månad - nio månader om året. Det är tajt, men det funkar.
Jag får 8000/månd och sambon blev arbetslös och kunde inte få a-kassa
vi levde 3 st på det, Jag sambon och vårt barn (0år)
Vi klarar oss så att vi till och med kan spara en 200-500kr i månaden.
Inte mycket men vi sparar iallafall till nödlägen.
vi har en hyra på 5200 ( tv och internet + hemförsäkring inräknat)
Resten går till blöjor samt mat (cigraretter då han röker)
Stor handlar på ica maxi eller city gross 1-2 gånger i veckan beror lite på vad de har för utbud.
Sambon får max köpa 2 paket cigretter i veckan det blir 200kr/ månad (25kr/paket = 50kr/v)
Sen har jag ju ett cola beroende men i akuta fall så får jag klara mig på en 33cl per dag eller var annan dag.
dock brukar dom ha bra priser varje vecka på city gross 5 för 49 :)
Sambon har nu sökt försörjningstör tillsammans med mig och vi väntar på besked,
kanske blir lite mer pengar då men vi klarar oss bra.
Man kan göra många olika goda mat rätter av jätte billig mat :)
Man lär sig olika knep hela tiden för att få det gå ihop.
Egentligen gör vi väl inget direkt medvetet, mer än att jag håller i alla pengar
då sambon är lite shopping beroende *suck*
så antar att jag är duktig på att handla billigt osv.
Uppväxt med en mor som är städerska och mormor som är super snål.
så har väl lärt mig därifrån utan att veta om det hehe
Min dotter på 20 år har försörjningsstöd sedan två år tillbaka då hon flyttade hemifrån. Hon har en hyra på 4300:- inkl el och jag tror hon får 7980:- totalt som ska räcka till hyran och allt annat.
Det gör det också, utan problem.
När hyran är betald har hon 3680:- kvar. Hon betalar internet på 299:-/månad, köper kontantkort till mobilen, har hem- och sjukförsäkring på 285:-/månad.
Hon handlar mat & kläder, har råd att spara till tatueringar och piercingar. Köper presenter och kan gå ut och ta en öl eller äta ute ibland utan problem.
Med lite planering och mycket vilja fungerar det bra tycker hon.