• norpan26

Hjälp! Äter hon för mycket?

Hejsan. Jag har en lite tös här hemma som är 8 dagar gammal. Jag ger henne babysemp 1 och har gjort det i princip sen hon föddes. Vi började lågt med 40-60 ml och i början blev hon nöjd med det. Nu känns det som att hon aldrig blir nöjd längre. Vi är uppe i 130 nu innan hon slutar äta och blir nöjd. Hon brukar äta var 4.de timme men ibland kan det bli 3,5. Om man kollar runt lite på forumet så tycker jag att andras barn verkar ju äta jättelite. Hon spyr nästan aldrig ( 2 ggr sen hon föddes). Magen har börjat krångla lite nu, ofta på kvällarna. Hon har lite hårt bajs men har börjat blanda i lite rapsolja i maten nu. Hoppas det hjälper. Får barn äta så mycket dom vill? Om vi slutar mata henne typ vid 90 så skriker hon hela tiden tills hon får mer. Vad ska vi göra? Någon som vet något? 

• Svar på tråden Hjälp! Äter hon för mycket?
  • Linda Famillia

min prutt åt också mycket!
    hon äter det hon behöver, o spyr ut resten om det inte är nå knas.
    Var glad att hon äter!!
    grattis till lillan!

o cabo verde... saudade
  • angiee

Ge henne mat! Det gör vi och har alltid gjort, vår pojke är nu 3 månader.
    Ammas barnen vet man ju inte hur mkt de får i sig, man oroar sig för ml hit & dt bara för att man nu exakt vet hur mkt de äter. Hon kan själv reglera hur mkt mat hon behöver.
    Magen kan bli hård av ersättningen men kör på med rapsolja, vi körde nästan varje mål med olja i ca 1-2 veckor, sedan blev avföringen "vanlig" igen!
    Lycka till! 

ღ ♥ ღ Vendla 17/10-07 & Leo 12/10-10ღ ♥ ღ
  • oxe79

Min erfarenhet, och vad jag hört av andra.
    Ge henne mat när hon är hungrig. Blir det för mycket så kommer det upp igen. Finns ingen anledning att hon ska vara hungrig i onödan.
    Prata med bvc om magen kronglar för mycket dock

• Lumo

Klart hon ska få mat obegränsat. när de är så små har de täta tillväxtperioder o under dessa äter de oftast mer än tidigare o kan vara oroligare. De tar oftast en språng under denna period ( varar kanske 1-2 v) o efter det lär de sig oftast något nytt!!!

• Lumo

Rekommenderar starkt boken Växa o upptäcka världen - sju utvecklingssprång, finns på bokia bla. Där står vecka för vecka vilka språng ditt barn går igenom första året o vad följderna blir. Man kan läsa ett kapitel i taget vartefter barnet växer. Det förklarade många beteenden för mig o man slipper, som många föräldrar tenderar göra, gissa på magont eller tänder.

• norpan26

Tack så mycket för era svar. Ja man vill ju att dom ska vara nöjda och glada. Är dom inte det så blir man ju helt förtvivlad. Vi får väl se vad dom säger på bvc när jag ska dit på första besöket. Hoppas att dom tycker samma som ni så jag slipper få dåligt samvete för att jag övergöder mitt barnKräks.

• Linda Famillia

övergöda är svårt, hon tar ju det hon behöver.
    det är bra att hon äter, min åt också massor (efter första veckan totalvägran) så jag var
    överförtjust.
    grattis igen!! dom är söta dom små trollen!

o cabo verde... saudade
  • Cloudy

BVC ska man inte blint lyssna på då det kan finnas nollor där som ger heldumma råd.

Givetvis ska du aldrig begränsa mat till barnet, det är en riktigt dum och jävligt elak idé.
    Själv är jag hungrig efter 3 timmar så att en bebis måste vänta längre än så är obegripligt.

Varför ger du inte oftare?
    Och varifrån har du fått den idiotiska idén att man ska begränsa maten till en bebis?

• Dimitra
    norpan26 skrev 2011-01-17 08:49:57 följande:

Tack så mycket för era svar. Ja man vill ju att dom ska vara nöjda och glada. Är dom inte det så blir man ju helt förtvivlad. Vi får väl se vad dom säger på bvc när jag ska dit på första besöket. Hoppas att dom tycker samma som ni så jag slipper få dåligt samvete för att jag övergöder mitt barnKräks.

Grattis till en matglad dotter

Det är praktiskt taget omöjligt att övergöda bebisar, de går fullständigt på instinkt och äter inte enbart för att det är gott som större barn och vuxna kan göra
    The Dimitra universe.
  • norpan26
    Cloudy skrev 2011-01-17 08:55:20 följande:
    BVC ska man inte blint lyssna på då det kan finnas nollor där som ger heldumma råd.

Givetvis ska du aldrig begränsa mat till barnet, det är en riktigt dum och jävligt elak idé.
    Själv är jag hungrig efter 3 timmar så att en bebis måste vänta längre än så är obegripligt.

Varför ger du inte oftare?
    Och varifrån har du fått den idiotiska idén att man ska begränsa maten till en bebis?
    Jag ger inte henne oftare för att hon sover mellan måltidena.
    Jag har inte sagt att att jag ska begränsa hennes matintag utan jag var bara var rädd att jag gav henne för mycket så hon kanske får ont i magen eller nåt. Du behöver väl inte vara så otrevlig när du svarar, finns absolut ingen anledning.
  • sommartjejen1

jag började ge min pojke ersättning när han va 1.,5 vecka då drack han 90ml!....och när han va i ditt barn ålder så drack han 130-150 ml. Om hon är hungrig låt hon äta tills hon är mätt..som någon annan skrev det hon inte får plats mer spyr hon upp!

Svar på tråden Hjälp! Äter hon för mycket?