är jag bedragare???(blocket) hjälp, hon vill polisanmäla mig
Skulle vilja ha lite input, gärna från någon som verkligen VET.
Jag hade kommit över ett parti nytillverkade designerstolar (formgivna på 50-talet av Charles Eames) genom en privat kontakt som importerar möbler från Asien.
Jag tänkte använda möblerna själv men då jag inte hade sett de mer än på bild visste jag inte säkert om de skulle passa hemma. Hur som helst bestämde jag mig sen för att beställa en annan variant av stolen sen(i annan färg) och la då upp en annons på de första stolarna på blocket där jag skrev att stolarna var nyproducerade och vem som hade formgivit dem. Jag skrev alltså inte vilken fabrik som hade producerat stolarna. Vad jag fått reda på i efterhand (av spekulanter som frågat och vetat lite mer än vad jag visste från början) så finns det en tillverkare som heter VITRA som så att säga säljer den "äkta" varianten av nyproducerat (mycket dyrare), och att de från Asien bara räknas som kopior, trots att de ser likadana ut. Jag har alltså INTE angett i annonsen att dessa var av märket VITRA.
Eftersom jag inte hade fått hem stolarna och kunde ta egna bilder till annonsen så tog jag bilden som jag fått av min leverantör plus en annan bild som jag kopierade från en annan säljare som sålde samma stol på tradera. När jag fick hem stolarna så visade sig att de skiljde sig lite från stolen på bilden, något annorlunda form hade sitsen men jag tänkte att det får var och en bedöma när de kommer och tittar på stolarna.
Nu hade jag en köpare som var hemma hos mig och tittade på stolarna och bestämde sig för att köpa dom, tog med dem och betalade. Tre dagar senare hör hon av sig och menar att jag är bedragare och hävdar att jag sålt någonting annat än vad bilden i annonsen visade (vilket i och för sig var sant eftersom det bara var en produktbild och den skiljde sig lite i formen från den stolen jag fick hem). Och att hon "litade" på mig att den skulle vara äkta, dvs VITRA-tillverkad. Många spekulanter har frågat mig om var de kom ifrån och jag har varje gång sagt att de är importerade från Asien, men den här köparen hade alltså inte frågat och bara ANTAGIT att de var VITRA och håller MIG nu ansvarig för att det inte är det.
Hon ringde nyss och skrek på mig och skulle polisanmäla mig för bedrägeri. Frågan är, har hon rätt???? Jag har inget utrymme för att ta tillbaks stolarna och ge pengar tillbaka då det blir alldeles för omständigt pga flera anledningar och sa också det, därför ska hon nu gå vidare och polisanmäla mig. Vad kan jag vänta mig? Jag tycker inte att jag gjort något fel, hon fick ju bestämma själv på plats om hon ville köpa dom och kunde då kontrollera hur lätt som helst om märket "vitra" satt på stolen och isåfall avböjt.
Vad tror ni?????