• Anonym (bedragare?????)

är jag bedragare???(blocket) hjälp, hon vill polisanmäla mig

Skulle vilja ha lite input, gärna från någon som verkligen VET.

Jag hade kommit över ett parti nytillverkade designerstolar (formgivna på 50-talet av Charles Eames) genom en privat kontakt som importerar möbler från Asien.

Jag tänkte använda möblerna själv men då jag inte hade sett de mer än på bild visste jag inte säkert om de skulle passa hemma. Hur som helst bestämde jag mig sen för att beställa en annan variant av stolen sen(i annan färg) och la då upp en annons på de första stolarna på blocket där jag skrev att stolarna var nyproducerade och vem som hade formgivit dem. Jag skrev alltså inte vilken fabrik som hade producerat stolarna. Vad jag fått reda på i efterhand (av spekulanter som frågat och vetat lite mer än vad jag visste från början) så finns det en tillverkare som heter VITRA som så att säga säljer den "äkta" varianten av nyproducerat (mycket dyrare), och att de från Asien bara räknas som kopior, trots att de ser likadana ut. Jag har alltså INTE angett i annonsen att dessa var av märket VITRA.

Eftersom jag inte hade fått hem stolarna och kunde ta egna bilder till annonsen så tog jag bilden som jag fått av min leverantör plus en annan bild som jag kopierade från en annan säljare som sålde samma stol på tradera. När jag fick hem stolarna så visade sig att de skiljde sig lite från stolen på bilden, något annorlunda form hade sitsen men jag tänkte att det får var och en bedöma när de kommer och tittar på stolarna.

Nu hade jag en köpare som var hemma hos mig och tittade på stolarna och bestämde sig för att köpa dom, tog med dem och betalade. Tre dagar senare hör hon av sig och menar att jag är bedragare och hävdar att jag sålt någonting annat än vad bilden i annonsen visade (vilket i och för sig var sant eftersom det bara var en produktbild och den skiljde sig lite i formen från den stolen jag fick hem). Och att hon "litade" på mig att den skulle vara äkta, dvs VITRA-tillverkad. Många spekulanter har frågat mig om var de kom ifrån och jag har varje gång sagt att de är importerade från Asien, men den här köparen hade alltså inte frågat och bara ANTAGIT att de var VITRA och håller MIG nu ansvarig för att det inte är det.

Hon ringde nyss och skrek på mig och skulle polisanmäla mig för bedrägeri. Frågan är, har hon rätt???? Jag har inget utrymme för att ta tillbaks stolarna och ge pengar tillbaka då det blir alldeles för omständigt pga flera anledningar och sa också det, därför ska hon nu gå vidare och polisanmäla mig. Vad kan jag vänta mig? Jag tycker inte att jag gjort något fel, hon fick ju bestämma själv på plats om hon ville köpa dom och kunde då kontrollera hur lätt som helst om märket "vitra" satt på stolen och isåfall avböjt.

Vad tror ni?????

• Svar på tråden är jag bedragare???(blocket) hjälp, hon vill polisanmäla mig
  • Anonym

DU har ju uppgivit en formgivare som INTE har formgivit dessa stolar, då de är en kopia.. Och det viste du väl när du sålde dem till henne?

• Kakans

Jag är ingen som verkligen VET, men min åskit är att du inte har gjort något som helst fel!
    Om annonsen finns kvar borde ju den kunna vara ett bra "bevis material"...??

• Anonym (moll)

Ja du har gjort fel, man får inte sälja kopior och säga att de är designstolar.
    Kan man mycket väl polisanmälas för.

• Kjell2

Har svårt att uttala just om detta ärende. Är verkligen ett gränsland mellan köparens undersökningsplikt och säljaren ansvar att uppge korrekt information.

Däremot skall du vara väldigt försiktig. Att importera och sälja piratkopior kan bli bli väldigt dyrt för dig om det kommer fram till Vitra.

Anonym skrev 2011-01-17 10:56:41 följande:
    DU har ju uppgivit en formgivare som INTE har formgivit dessa stolar, då de är en kopia.. Och det viste du väl när du sålde dem till henne?
    När jag beställde stolarna från min kontakt så heter de Eames, så jag förutsatte att det är OK att ange vem som har gjort designen på stolen. eftersom de är en efterapning rent formgivningsmässigt. Jag trodde att "ÄKTA" stolar var de som var producerade under de åren då Eames levde, de som idag sälj på auktion för över 6-dubbla priset jämfört med de nyproducerade man kan få tag på lite varsomhelst idag.
  • Anonym
    Anonym (bedragare?????) skrev 2011-01-17 11:05:58 följande:
    När jag beställde stolarna från min kontakt så heter de Eames, så jag förutsatte att det är OK att ange vem som har gjort designen på stolen. eftersom de är en efterapning rent formgivningsmässigt. Jag trodde att "ÄKTA" stolar var de som var producerade under de åren då Eames levde, de som idag sälj på auktion för över 6-dubbla priset jämfört med de nyproducerade man kan få tag på lite varsomhelst idag.
    Så en Gucci-väska från kina är lika äkta som i en boutiq, för de har samma design?
    Kjell2 skrev 2011-01-17 11:05:10 följande:
    Har svårt att uttala just om detta ärende. Är verkligen ett gränsland mellan köparens undersökningsplikt och säljaren ansvar att uppge korrekt information.

Däremot skall du vara väldigt försiktig. Att importera och sälja piratkopior kan bli bli väldigt dyrt för dig om det kommer fram till Vitra.
    Det är inte jag som importerat varorna utan jag har en privat kontakt som gör det och som även säljer i web-butik under namnet eames.

Har pratat med konsumentrådgivningen men de kunde inte uttala sig om definitionen av kopior. Eftersom jag har INTE angett vilket MÄRKE det är, utan bara vem som FORMGIVIT den är frågan om jag gjort mig skyldig till något brott?

Angående bilden som jag la upp, ska det tydligen inte ha någon betydelse enligt konsumentverket, då det är köparen som har undersökningsplikt och får tacka ja eller nej på plats. De jämförde det med att sälja en mercedes på blocket och visa produktbild på denna och sen när köparen kommer så visar det sig att det är en skoda. Om köparen vill genomgå köpet är det upp till den, och jag skulle tydligen inte ha något ansvar om han tackat jag TROTS att jag visat en bild på annonsen på en mercedes. Det har uppenbarligen betydelse om vi ingår ett köpeavtal BASERAT på bilden (dvs som affärer på tradera) Men i detta fall gäller det muntliga köpeavtalet som vi kom överens om på plats.
    Anonym skrev 2011-01-17 11:11:23 följande:
    Så en Gucci-väska från kina är lika äkta som i en boutiq, för de har samma design?
    Men Gucci är ju tillverkaren, och inte designern?
  • Anonym
    Anonym (bedragare?????) skrev 2011-01-17 11:14:03 följande:
    Det är inte jag som importerat varorna utan jag har en privat kontakt som gör det och som även säljer i web-butik under namnet eames.

Har pratat med konsumentrådgivningen men de kunde inte uttala sig om definitionen av kopior. Eftersom jag har INTE angett vilket MÄRKE det är, utan bara vem som FORMGIVIT den är frågan om jag gjort mig skyldig till något brott?

Angående bilden som jag la upp, ska det tydligen inte ha någon betydelse enligt konsumentverket, då det är köparen som har undersökningsplikt och får tacka ja eller nej på plats. De jämförde det med att sälja en mercedes på blocket och visa produktbild på denna och sen när köparen kommer så visar det sig att det är en skoda. Om köparen vill genomgå köpet är det upp till den, och jag skulle tydligen inte ha något ansvar om han tackat jag TROTS att jag visat en bild på annonsen på en mercedes. Det har uppenbarligen betydelse om vi ingår ett köpeavtal BASERAT på bilden (dvs som affärer på tradera) Men i detta fall gäller det muntliga köpeavtalet som vi kom överens om på plats.
    Fast det här stolarna är ju inte formgivna av den du uppgett? De ser ju inte ens helt ut som orginalet?
    Anonym skrev 2011-01-17 11:15:25 följande:
    Fast det här stolarna är ju inte formgivna av den du uppgett? De ser ju inte ens helt ut som orginalet?
    Nej det kan man säga, det är säkert någon asiat, så om jag hade skrivit att de är formgivna UTEFTER Charles Eames stolar från 50-talet, hade det varit mer ok då?

Saken är väl den också att jag absolut inte trodde att jag gjorde något fle när jag la upp annonsen(eftersom jag inte hade gjort så noga undersökningar om vilka tillverkare som finns och vilka som "får" göra stolen), så frågan är om jag kan vara skyldig til något trots att uppsåt saknas?
Svar på tråden är jag bedragare???(blocket) hjälp, hon vill polisanmäla mig