• Anonym

Melasma! Någon med bra tips??

Hej!

Jag lider utav melasma på överläppen och mellan ögonbrynen!

Jag undrar om någon har nå bra tips inför sommaren? Förra året hade jag 50+ i solkräm samt keps men jag vill ju kunna gå utan keps oxå..

Samt nån bra foundation som täcker bra!

Tack

• Svar på tråden Melasma! Någon med bra tips??
  • Anonym (samma här)

Hej!

Här är en med samma probelm. Jag har haft Melasma nu 5 år. Det blev inte bättre när jag var gravid kan jag säga. Jag har fått blekmedel utskrivet av en hudläkare, visst blir det bättre men huden är lika röd som en stop skyllt när man använder medlet så man kan knappt visa sig ute bland folk. Jag köpte ett blekmedel av märket MAC förra våren. Det bleker men är inte lika starkt, man blir inte röd av det. Har inte samma effekt men å andra sidan så kan man ju leva som en normal människa under tiden som man använder det. Köpte även bra täckande smink av dom, jag är jätte nöjd måste jag säga. Jag har alltid minst solskyddsfaktor 15 på mig, när det är sol ute  och på sommaren så är det 50 som gäller och hålla sig i skuggan. Vet inte om du äter p-piller, i så fall sluta med det. Det kan vara dom som du har fått det av. Jag är sååååå trött på mina fläckar, skulle göra vad som helst för att bli av med dom,  och att få kunna njuta lite av sol och värme igen. Så finns det någon som har mer tips så vill jag också gärna höra!!!

• Anonym (fixad!)

Hej!

Jag vill tipsa om en kemisk peeling jag gjorde. Läs här om "spot peel":
    www.stureplanskliniken.se/kemisk-peeling-aha-syra.asp

Jag har haft lite pigentfäckar tidigare, men under den senaste graviditeten fick jag som en mörk mustasch som inte hade försvunnit ens ett år efter förlossningen. Fruktansvärt handikappande. Provade IPL utan resultat, men nu gjorde jag den här spot peelen för en vecka sedan och tror nästan inte att det är sant, men det ser ut som om det har försvunnit.

Peelingen skall ligga på i 8 timmar, sedan blir det lite rött och efter ett par dagar börjar huden att flagna av. Nu, drygt en vecka efter behandlingen är jag fortfarande lite röd, men det funkar att sminka över med mineral-foundation + lite concealer (jag har använt Everyday Minerals). Man får med hudkrämer att använda efter behandlingen, men jag har använt Locobase repair också, för att huden blev så himla fnasig. Det blir ju lite meckigt i ca två veckor  i o m att huden blir så skadad, men nu när jag ser att pigmentförändringen är i princip helt borta, så är det sååååå värt det.

Behandlingen för överläppen kostade 1000 spänn + att jag köpte en blekande efterbehandlingskräm för 500. Prisvärt ändå, tycker jag!

Lycka till!

Svar på tråden Melasma! Någon med bra tips??