• sonik

diagnos PCO idag, hjälp och pepp tack.

Har försökt bli gravida sedan maj (ordentligt, varannan dag sex ni vet). Men jag har en väldigt oregelbunden mens och idag var jag och kollade upp det. PCO blev diagnosen. Jag är ledsen och väldigt ovetande om denna diagnos, snälla hjälp mig med erfarenheter och info jag kan ha nytta av.
    När jag läser om PCO stämmer jag inte direkt in i symtomerna. Jag är normalviktig, lite rund just vid magen kanske, har inte mycket kroppsbehåring, har aldrig haft problem med acne (efter p-pillerna, som jag ätit i 13år, någon finne här och där på ryggen).
    Enligt läkaren ska det inte vara några problem att bli gravid, men man blir lite orolig. Min man ska dit på fredag och kolla att han är ok, sedan ska vi dit gemensamt för mer info och sedan drar behandligen igång...
    Vet ni något om behandligen, hur funkar allt?
    Jag vill veta allt om hur det gått för er, och hur ni gör/gjorde med er diagnos?

Kram och tack
    //S

• Svar på tråden diagnos PCO idag, hjälp och pepp tack.
  • Bollen82

Jag har PCO. Är oxå normalviktig, blir lätt rund om magen, inga finnar här heller. Dock är jag väldigt hårig. *suck*'
    Min mens har jag ca 3 gånger om året. Ingen egen ÄL alls.
    När vi bestämde oss för att skaffa barn så gick jag till en fertilitetsklinik där dom konstaterade PCO med hjälp av blodprov och VUL där dom såg att jag hade äggblåsor som såg ut som ett radband.
    Jag fick pergotime utskrivet. Fick dubbledos vilket resulterade i en graviditet på första försöket. april -08 föddes min dotter.
    I våras förra året bestämde vi att det var dax att skaffa ett syskon till Ida, jag gick till samma klinik fast en ny läkare. Han skrev ut pergotime enkeldos, fick komma tillbaka på VUL, det visade att min kropp inte alls reagerade på enkeldos. Så vi testade dubbel istället. Då släppte ett ägg och i skrivande stund är jag i V.34.
    Att ha PCO påverkar inte mitt liv särskilt mycket. Jag har tur som blivit gravid så lätt, men det finns massa hjälp att få. Man får räkna med att det kan ta lite tid bara. Men så e det för dom som försöker skaffa barn "vanligt" oxå... 

• sonik

Tack!!
    Blir betydligt bättre till mods. Hoppas vi kan få en tid lite snabbt så de kan börja behandlingen.
    Hur funkar själva pergotime? Måste man ta de i samband med mens (kan bli svårt när man inte har någon mens för tillfället)? 
    Stort grattis till er väntade bebis, och Ida såklart.

• Bollen82
    sonik skrev 2011-01-17 13:23:08 följande:
    Tack!!
    Blir betydligt bättre till mods. Hoppas vi kan få en tid lite snabbt så de kan börja behandlingen.
    Hur funkar själva pergotime? Måste man ta de i samband med mens (kan bli svårt när man inte har någon mens för tillfället)? 
    Stort grattis till er väntade bebis, och Ida såklart.
    Tack!
    Pergotime tas 5:e-9:de mensdagen för att stimulera ÄL. Eftersom jag har mens så sällan så fick jag tabletter för att framkalla en mensliknande blödning så att jag kunde ta pergotimen. Dom tabletterna åt jag i 10 dagar.
    Så även om du inte har mens så kan man framkalla det.

• M0rris

Jag är också normalviktig och utan mycket yttre tecken på PCO utom viss behåring *instämmer med föregående talars suck* så när jag fick diagnosen blev jag lite chockad. Inte minst för att den läkaren då sa till mig att det kan bli svårt att skaffa barn. Jag gick hem och grät floder och sen bad jag att få en ny läkare. Denna var mycket mer uppmuntrande och stöttande. Vi fick Pergotime utskrivet, först 1 dos, sen dubbeldos och sist trippeldos men det funkade inte på mig så vi fick tid till spraybehandling ca 1 år efter att vi påbörjat pergotimebehandlingen. Då behövdes det inte för under väntetiden blev jag spontant gravid!!
    Vår son föddes i september -08 och jag åt p-piller ett tag men vi började ganska snart försöken igen eftersom vi visste att det kunde ta tid. Denna gången gick det dock helt utan problem (vissa säger ju att p-piller kan hjälpa kroppen att komma lite i balans) och vi blev gravida på första försöket och fick en flicka i juni -10.

Det finns hopp! Se till att få en bra läkare och stort lycka till!

• JWN

Jag fick min diagons dec-07 efter att ha försökt själva i typ2 år, gick hem med pergotime och uppmaningen att gå ner i vikt. Hade då ett BMI på 36. Pergotime enkeldos fungerade inte för mig och efter tre doser fick vi remiss till IVF, blev nekad pga BMI:et och blev då uppmanad att gå ner till ett BMI på 32 innan remissen skulle godtas.

Jag hade då läst på en massa om kost, insluinresisten, metabolasyndromet, så jag bestämde mig för att testa LCHF, eftersom jag insåg/ansåg att jag hade insluinrestisten, tålde inte kolhyrater och lagrade in detta som fett krin magen.

Så i juni -08 började jag äta GI-kost gled över till LCFH och tappade 10 kilo på 8 veckor. Provade samtidigt 2 kurer pergo till funkade inte.

I augusti gick jag av en händelse (ont i ryggen) till en massör/kinseiolog som  i slutet av behanligen masserade bort en blockering i ryggen, som enligt hennes lära var en ÄL-blockering. Gick hem , tyckte att jag fick ÄLvärk, vågade inte missa "chansen". Blev GRAVID utan hormonkur den månaden. troligtvis var det viktnedgången tillsammans med  kinesiologibehandlingen som fungerade.
    Födde en son Maj-09.

Sedan förra våren ville vi testa för ett syskon då min mens kommit igång med ÄL varje månad.
    Och i Juni med ett antal kinesiologibehandlingar, LCFH-kost så blev jag gravid med 2:an.
    BF i mars -11.

Så det finns verkligen hopp! Och ge inte upp, vår läkare trodde inte alls att vi skulle få barn utan medicinsk hjälp men det har vi...snart 2.

• sonik

Oj, vad kul att höra! STORT grattis till er! Hoppas nu att vi också kan få ha lite tur... Tack för uppmuntran!

• Anansi

Jag har också PCO med oregelbunden och svag ägglossning. Jag är ganska rund men inte speciellt hårig. Jag blev tyvärr inte gravid av pergobehandling, men däremot efter 4 ivf:er. Sonen är nu 1,5 år.

Nu hoppas vi på syskon, och jag har precis börjat äta LCHF (igen kanske ska tilläggas, och nu med bättre motivation än tidigare). Jag går ner i vikt och jag känner för första gången av att jag har ägglossning. Jag tror att fertiliteten går att påverka en hel del med kosten om man har PCO.

En "fördel" med PCO är att man ofta är fertil längre upp i åldern, och om man gör IVF brukar det bli ganska bra med ägg.

• Jenna88

Jag har också de där pco äggstockarna  och hade inte äl ofta alls kunde gå nästan 6 månader innan jag hade äl men testade rosenrot tabletter fick äl en vecka efter vet ej om det var just för de men tycker det är konstigt att det kommer just efter en vecka med rosenrot men som sagt blev gravid efter den äl och är nu i v 31+5 idag =)

• qd girl

Jag fick veta i maj 2008 att jag hade pcos. Är normalviktig, och egentligen är det väl bara den oregelbundna mensen och högre halter av testesteron som verkade stämma in på mig. Läkaren jag hade sade att man var tvungen att försöka ett år innan man kunde få mera hjälp. Var vid tillfället redan gravid vilket inte syntes på vul då jag var i v.3-4 och har nu en son på snart 2 år här hemma. Vi bestämde oss att vi ville försöka få syskon till sonen och efter första mensen efter han föddes (tog dock 1 år och 3 månader) blev jag gravid igen så nu väntar vi vårt andra barn med bf i mars. Båda barnen har kommit till utan någon hjälp från mediciner.

• sonik

Blir så glad och peppar av det ni skriver. Tack! Känns hoppfullt det här... Köpt rosenrot och börjat äta, får se om jag har samma tur. Väntar annars på vidare behandling och svar på hur mannens sperma var. Vill börja NU! Kram på er, ni har gjort mig lite gladare.

• mixed

Peppar lite till här!!!
    Fick också PCO diagnosen (och även hypotyreos) i samma veva för ca 2-3 år sedan. Har inte heller mkt bekymmer med vikt, finnar, hår etc.
    Efter att ha provat naturligt i ca 1 år fick jag pergotime och plussade efter andra enkel kuren Solig
    Har nu en liten dotter på 6 månder Hjärta

När jag fick diagnosen kändes allt ganska hopplöst men det finns som sagt hjälp så jag hoppas du känner dig bättre till mods.
    Lycka till!!!

• HaBaNiTa

heeej har oxå PCO har två barn på naturlig väg sen förr är idag omgift och när jag slutade med mina p-piller (snart 2år sedan) så började jag gå upp i vikt. Fick diagnosen PCO i okt förra året och nu ska vi göra IVF/ICSI pga manlig faktor. Alltså min man har för få och slöa spermier. Jag frågade läkaren hur det kommer sig att jag blev gravid så lätt förr och denne sa att jag på den tiden var normalviktig och att kvinnor med PCO oftast har lättare att bli gravida när de ägglossar då de har mer äggblåsor än "vanliga" kvinnor. Jag kände ju av mina ägglossningar förr då jag hade en mer regelbunden mens. Idag så är jag inte så smal, har lätt att lägga på mig, speciellt runt magen, ingen egen mens sen ett år tillbaka :( men läkaren sa också att PCO oftast blir bättre när man äter ppiller då man får i sig rätt hormoner. När man har PCO så har man oftast mer av det manliga könshormonet (testosteron) i kroppen och därför är andra symtom just viktuppgång, ökad behåring, finnar m.m för att kroppen är hormonellt ostabil. Så om vi nu lyckas bli gravida genom IVF/ICSI så ska jag börja käka p-piller så fort jag slutat amma (eller ja lite innan). Men vem vet kanske graviditeten gör sitt med hormonerna också och jag eventuellt mår bättre efter förlossningen och under amning, kanske blir "normal" av det. Det är jobbigt med PCO men man lär sig nog leva med det så småningom. 
    Kram på dig TS och du ska se att allt kommer gå bra och att ni snart får erat efterlängtade barn Hjärta 

Svar på tråden diagnos PCO idag, hjälp och pepp tack.