• Madick

Skillnad på kvalitet på kakel

Vad är det för skillnad, praktiskt efter uppsättning, i kvalitet på olika kakel och klinker?

Var in snabbt på en butik i helgen och fick höra att "den här är i princip samma som den här, men det är mycket bättre kvalitet". Jaha, och hur påverkar det slutresultatet? Någon som vet?

• Svar på tråden Skillnad på kvalitet på kakel
  • Svala

Det som kan skilja i kvalitet är nog slutfinish, dvs att bättre kvalitet ger jämnare resultat. Alla kakel i en förpackning är lika fina och har mindre skavanker alltså mindre spill.
    Det som också avgör kvaliteten är tjockleken på kaklen. Är dom för tunna så är det svårare att få fogmassan att fästa.
    Samma sak vad gäller kvaliteten är nog att färgningen är jämnare om man har bättre kvalitet, dvs att det inte skiljer sig mellan kaklen och ger ett jämnare resultat.

• johandra

fast bättre kvalitet betyder inte alltid högre pris sa vår plattsättare...vi har själva ett tokbilligt kakel som vi köpte på k-rauta för 79kr/kvm om jag inte missminner mig...det var inga svårigheter att sätta upp det,plattorna var jämna o fina o plattsättaren var nöjd med valet. Dom är lika fina fortfarande drygt 4år senare...

på golvet däremot betalade vi dyrt för plattorna och dom är helt jävla usla...allt fastnar på dom och det går knappt att göra rent dom...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • litesollitemoln

Kan det inte vara densitetet och hållbarheten. ett kakel och klinker från 60talet släpper troligen idag genom vatten idag.

• Svala
    litesollitemoln skrev 2011-01-18 13:15:46 följande:
    Kan det inte vara densitetet och hållbarheten. ett kakel och klinker från 60talet släpper troligen idag genom vatten idag.
    Inga kakel är ju på något sätt vattentäta. Främst är det ju kakelfogen som släpper igenom vatten. Det är skiktet under kaklen som måste vara tätt.
    Om man häller vatten på en kakelfog tar det ca 6 månader innan den torkar upp helt.
  • Madick

Kakeljakten går vidare! Har hittat golv och "detaljvägg", där kommer det bli det som jag valt, men det enkla vita ska jag kika om det inte finns något billigare och likvärdigt.

Svar på tråden Skillnad på kvalitet på kakel