• Anonym (fundersam)

För liten

Hejsan!
    Jag får ständiga  frågor om min dotters längd och vikt och har hittills inte varit så orolig men jag funderar i alla fall och tänkte nu höra med dig vad du tycker.
    Min dotter har precis fyllt 6 år, är 107 cm lång och väger 14.5kg.
    Hon är född i södra Kina, kom till oss som 10-månaders och var väldigt liten, redan då, med sina 6.5 kg och 67 cm lång. Hon har hela tiden följt sin egen kurva, utvecklas, är pigg och glad.
    Längden går ju inte att göra så mycket åt men har fått kommentarer om att lägga grädde och smör i maten för att hon ska gå upp i vikt men då är jag orolig för att hon blir kort och tjock istället för kort och smal...
    Så min fråga är egentligen. Är hon underviktig i förhållande till sin längd? Ska jag bli mer orolig?Vad tycker du?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden För liten
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att barns tillväxt påverkas av miljö, men också av arv det vet man säkert. 

Min erfarenhet är att barn som adopteras ofta får en tillväxtspurt då miljön, dvs hennes förutsättningar för god hälsa, förbättras. Man kan däremot inte påverka hennes arv, som ser annorlunda ut än svenska barns, vilket i sin tur tillväxtdiagrammet på BVC bygger på. Hade vi haft en kinesiskt tillväxtdiagram hade hon förmodligen sett annorlunda ut (om du förstå vad jag menar ;).

Enligt det vårt diagram ser hon ut att vara liten, men fortsatt inom normalvariation. Hennes längd ligger - 2,5 SD (standard avvikelser) och hennes vikt - 3 SD. Visst ligger hon lite under på vikten i förhållande till längden. Det finns dock ingen anledning att mata henne med extra smör eller grädde.
    Från två års ålder finns det generellt ingen anledning att berika maten med extra fett, om den inte är väldigt fettsnål förstås.

Följer hon sin kanal och utvecklas väl, som du bekräftar att hon gör, finns det ingen anledning att vara orolig. Strunta i vad alla säger, lär din dotter att vara stolt över sin "litenhet" istället. 

MVH Christine 

• Anonym (fundersam)

Tack Glad

Svar på tråden För liten