• Anonym

Idag v 41 vad ska man tänka på om bebisen inte hittar ut?

Ska på BM kontroll 41+4 sen är det nästan helg.
    Är det något man ska tänka på? Stå på sig på något vis för att inte bli överkörd....
    Något jag bör fråga?  
    Det hela känns otroligt olustigt nu är knappt laddad för förlossning längre, mest irriterad. Har haft en tuff graviditet och mått illa konstant nästan.

Tips och råd mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Idag v 41 vad ska man tänka på om bebisen inte hittar ut?
  • Anonym

Tack,
    Erbjuder de inte det automatiskt om de tycker att det är lämpligt?

• Anonym

Piff paff puff

• våranstjärna

hej ts !

jag gick över 14dagar med mitt första barn, det gör jag aldrig om !!

nu är jag gravid med bebis nummer 2 är nu i vecka 40+0 har alltså gått över 1 dag. kommer få bli igångsatt inpm en vecka om bebis inte har kommit ut av egen vilja

har du en bra BM ?
    isåfall ta upp det med henne, be om hinnsvepning (som någon innan nämnde)
    eller be henne boka en tid med förlossningen så ni kan diskutera en ev igångsättning ! lycka till !

• virre85
    Anonym skrev 2011-01-17 17:05:46 följande:
    Tack,
    De flesta erbjuder inte hinnsvepning, så be om en eller kräv en.
    Det gjorde jag i v 39+0 och lilla Elin kom samma natt
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lumo

Vänta hellre ut barnet än be om medicinsk igångsättning, om du inte du eller barnet riskerar något på att vänta ut det.

Man reagerar rätt olika på igångsättning, många får pinvärkar, täta täta värkar utan uppehåll (jag hade såna i 26 h) o risken för akutsnitt är mycket högre vid igångsättning. Inget jag rekommenderar bara för att man är "less".

Mitt tips, läs på massor o utbilda även karln.

• édes80
    Anonym skrev 2011-01-17 17:05:46 följande:
    Tack,
    Jag frågade min BM om hon kunde göra hinnsvepning då jag var hos henne samma dag som BF. Hon sa att hon inte gör det, men då jag kommer på överburenhetskontroll (på Kvinnokliniken) så kan jag be om en. Så jag fick alltså själv be om en, det verkade inte som att det är något de gör annars men jag vet inte. Fick bara känslan av det. Födde i Malmö.

Ett par timmar efter andra hinnsvepeningen kom min son, BF+17.
  • Lumo

Hinnsvepning funkar kanske om man verkligen är redo. På mig funkade det inte... Finns lixom inga magiska vägar om man inte är redo, vissa igångsätgningar funkar utmärkt på vissa, men på andra inget alls.

• våranstjärna

jag har med gjort 2 st hinnsvepningar hos min BM i vecka 39 ingen utav dom har gjort någon nytta.

• Anonym
    våranstjärna skrev 2011-01-17 19:23:31 följande:
    hej ts !

jag gick över 14dagar med mitt första barn, det gör jag aldrig om !!

nu är jag gravid med bebis nummer 2 är nu i vecka 40+0 har alltså gått över 1 dag. kommer få bli igångsatt inpm en vecka om bebis inte har kommit ut av egen vilja

har du en bra BM ?
    isåfall ta upp det med henne, be om hinnsvepning (som någon innan nämnde)
    eller be henne boka en tid med förlossningen så ni kan diskutera en ev igångsättning ! lycka till !
    Usch nu bli jag rädd... På vilket sätt gör du aldrig om det (förutom hur drygt det är)?
    Nej Ingen bra BM, det tar emot att fråga eller be om något annat pga hennes standardsvar och rutinmässiga sätt. Hon förklarade i alla fall ganska tydligt att igångsättning inte är något jag bör önska mig.

Blir förlossningen mkt svårare bara för att man gått över tiden?
    Börjar bli lite orolig nu.... 
Svar på tråden Idag v 41 vad ska man tänka på om bebisen inte hittar ut?