• troddeduja

Ni som bor i hus på ca 120-130 kvm och har 2 barn, tycker ni att det är för litet?

Vi bor i ett hus på ca 120 kvm och har två barn. Det är vardagsrum, kök, tvättstuga, klädkammare, entre, hall 2 badrum 3 sovrum och ett kontor.
    Jag tycker att det börjar att kännas trångt, vill ha mer förvaring (nuvarande klädkammare är på ca 1,5 kvm) och större tvättstuga (nuvarande ca 6 kvm) och liite större sovrum (minsta är ca 9kvm o största 12 kvm).
    Är det trångt eller är det bara jag som har för mycket saker ?

• Svar på tråden Ni som bor i hus på ca 120-130 kvm och har 2 barn, tycker ni att det är för litet?
  • vinterblomma

Nu är det jag igen...   (svarade i din andra tråd nyss)

Är uppväxt i ett hus på 110 kvm och vi var tre barn. Fungerade hur bra som helst men så var det ett väldigt bra planerat hus. Fanns inte dödytor alls, 4 sovrum, klädkammare, badrum, extra toalett osv. Tvättstuga mm var iof ute i biytorna i vid garaget.

Ytan tror jag inte är viktigast, det är hur de planeras.

Glad för det mesta!!!
  • troddeduja

Problemet hos oss är att alla sovrum ligger vägg i vägg, man hör ju ALLTING! Vågar inte tänka på hur det blir när ungarna blir tonåringar!

• Minglanu

Vi bor i hus på 130 kvm, har snart tre barn. Huset byggt på 90talet = tunna gipsväggar och lyhört som attans.
    Du får helt enkelt låta bli att tänka på tonårstiden, den blir nog jobbig även om ni bor i hus på 250 kvm. Nu har du ju i alla fall stenkoll på vad barnen pysslar med
    För oss funkar det bra med ytan

• Ari Gold

Tycker det beror helt på planlösningen.

Vårt hus var kanske 130-150  nånting innan vi byggde ut.

Men i vårt hus går inte innerväggarna att flytta runt (timmerhus) och av samma anledning kan man inte ta upp nya fönster hur som helst vilket gör det svårt att dela av befintliga stora rum till mindre. Därför blev det för få rum när vi fick ett tredje barn och då byggde vi ut.

Vårt hsu från 1696 har kanske inte sveriges mest effektiva planlösning heller. Det funkar ju med mindre yta om den är väl disponerad.

• firewoman

Vi bor två vuxna och två tonåringar i ett 60-talshus på 106 kvadrat. Vi har blivit mästare på fiffiga förvaringslösningar och sorterar rätt friskt. Förråd och vind är tack och lov rätt stora. I garaget däremot får bara ena bilen och två uppsättningar däck plats. Från maj tom oktober utökas huset med ca 30 kvadrat till när vi kan nyttja det inglasade uterummet som ett allrum, matrum mm. Fina dagar "bor" vi mest på pooldäcket (och i vattnet så klart).
    Vi älskar att resa och bor lite mindre mot att kunna göra några resor varje år.
    Våra sovrum ligger på rad, och visst hör man varandra. Men det är inget som vi inte kan leva med.
    Fast visst kan jag drömma om ett stort hus med mycket ytor och ett eget allrum för tonåringarna att hänga i. Å andra sidan kommer vi att kunna bo kvar i huset även den dag när barnen flyttat utan att det kommer att kännas för stort.

• troddeduja

Vi kommer oxå att bygga uterum så småningom, men inte den här sommaren. Vi har ett stort garage och förråd (totalt 67 kvm) där vi får in mycket saker. Men just nu är det kaos där eftersom vi inte har nån ordning och väntar på att carporten och kallförrådet ska bli klart. Då kan vi förvara utemöbler, trädgårdsredskap osv där istället för förrådet. Vi har även vind på både huset och garaget, men där kommer det mest att förvaras virke och sånt.
    I sommar ska vi även försöka hinna bygga en lekstuga på ca 15 kvm, när ungarna har lekt klart där ska den vinterbonas och göras om till ett extra "tonårs-tillhåll".
    Huset kanske inte kommer att kännas lika trångt när allt är klart. Men jag vill fortfarande ha större tvättstuga och mer förvarning inne i huset.

• klurifax

Vi bor på 140 kvm. 2 barn, 3 sovrum, 1 arbetsrum, tvättstuga, 2 badrum, klädkammare, hall och vardagsrum.
    Tycker vårt hus är alldeles lagom stort.

• 0028

vi är en familj på 6 barn och två vuxna, 120 kvm fördelat på två våningar, 5 rum, 2 badrum ett antal klädkammare,hall vardagsrum och kök.
    vi tycker det är bra....

• Mummy

Vi har 117 kvm fördelat på kök, vardagsrum, 4 sovrum och två badrum. Ibland känns det lite litet, men faktiskt känns det ganska stort ibland också. Hade önskat större badrum och tvättstuga.
    Men när jag verkligen tänker efter hade jag nog inte velat ha större än det här.
    Vi är två vuxna och två barn i förskoleålder

• Nena84

oj lyx i en annans öron..
    Vi bor 2 vuxna snart 2 barn i ett litet hus på 72 kvm och en stor hund på de :P
    Det kan man kalla trångt men de går, tills vi får råd med större hus.. så för mig skulle nog era hus kännas som slott :)

Men allt e ju upp till en själv vad man tycker tycker DU det är trångt så e de väl det medans en annan skulle tycka det e stort.. Fundera på om du kan hitta en annan lösning o flytta runt nått i huset.
    Bygga om eller helt enkelt byta hem :)

• Lottis77

Håller med Nena84. Lyx med så stora hus!

Vi är också två vuxna och två barn i ett hus på 79 m2. Barnen delar rum (5 och  2½år gamla pojkar). Börjar bli ohållbart. Planer på utbyggnad snurrar runt i huvudet.

• tessum

Vi är en familj med 2 vuxna + 2 barn som har ett hus på ca 160kvm (+ biyta på ca 70kvm) och det är ALLDELES för stort för oss.  Barnen har enorma rum ( delar på övervåningen som är ca 60kvm), " datarummet" används aldrig och jag hade utan att tveka valt ett mindre hus om vi skulle köpa ett idag.

• CallGirl

Vi bor 2 vuxna och 2 barn i en tre på 78m2. Jag tycker inte vi är ens i närheten att ha det trångt. Ni kanske skulle behöva kolla över vilka saker ni eg behöver?

• Mamma och Fru

markplan + inredd källare sammanlagt ca 126kvm. På tok för litet för oss, men det beror ju på att vi sover i källaren och barnen delar rum på markplan, och snart kommer trean.
    Det finns inte möjlighet att göra fler rum som planlösningen ser ut... Vi kommer att skaffa större hus om ngt år! Det hade vart en annan sak om det funnits fler rum. Jag vill att barnen ska kunna ha egna rum!

• Butterscotch
    Skrållan78 skrev 2011-01-17 18:57:18 följande:
    Vi bor i ett hus på ca 120 kvm och har två barn. Det är vardagsrum, kök, tvättstuga, klädkammare, entre, hall 2 badrum 3 sovrum och ett kontor.
    Jag tycker att det börjar att kännas trångt, vill ha mer förvaring (nuvarande klädkammare är på ca 1,5 kvm) och större tvättstuga (nuvarande ca 6 kvm) och liite större sovrum (minsta är ca 9kvm o största 12 kvm).
    Är det trångt eller är det bara jag som har för mycket saker ?
    Spontant låter det inte särskilt litet, men det beror förstås på hur det är planerat. Jag har inte läst hela tråden, men kan ni flytta på lite väggar så att sovrummen blir större (förutsatt att kontoret ligger på samma våning, och kan tas bort)? Då kan ni få plats med ytterligare förvaring också.

Vi har två barn på 100 kvm, och hade vi haft två badrum hade jag nog kunnat bo kvar här länge. Vill inte slåss om bara ett badrum när barnen blir lite större och förmodligen vill ockupera det för jämnan.

Förvaring kan man bli proffs på om man bor litet Ta för vana att rensa en eller två gånger om året, och skippa sentimentaliteten (t ex spara fyrtioelva bebisplagg för att de är så söööööta, om man inte planerar fler barn. Eller slänga/ge bort köksmaskiner som man ändå inte använt de senaste två åren).
  • troddeduja

Vi har nyligen gjort en STOR rensning och slängt och gett bort allt vi inte använder. vi fick liiite bättre ordning efter det, men det känns ändå som kaos.
    Problemet är att vårat hus är relativt nybyggt (2007) och då vi gjorde nästan allting inuti själva så har vi fortfarnde en del saker som inte är klara. Såsom bra förvaring i hallen (funderar på garderober) och vi har inga riktiga garderober i sovrummet, bara byråer. kanske är det som är problemet nu när jag tänker efter.
    Vi vill absolut inte skaffa nåt större hus för vi har jobbat så hårt med det här och verkligen älskar platsen det ligger på. Men såhär i efterhand skulle vi kunna gjort bättre val med planlösning osv.

Svar på tråden Ni som bor i hus på ca 120-130 kvm och har 2 barn, tycker ni att det är för litet?