• Lilla JJ

Ensamstående föräldrar Borås?

Finns det fler som är ensamstående förälder i eller kring Borås?

Mammas lille kille kom 100803
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 17:50
    Tisdagar jämna veckor kl.13.30-16.30 är det träff för ensamstående föräldrar på Öppna förskolan på Hulta.
    Vi är några som brukar gå dit. Det leks, fikas och sen blir det en liten sångstund.
    Ja och så en hel del pratande också då
  • Svar på tråden Ensamstående föräldrar Borås?
  • PiaSara

Japp de finns de :) Jag är ensam med min lille kille som föddes 12/10-10 :)

• Lilla JJ

Åh då är dom ju rätt jämngamla våra små killar. Jag har en liten Aron.

Hur går det för er? Vad hittar ni på om dagarna?

• PiaSara

Va roligt :) Jag har en liten Max. Det går faktiskt jättebra för oss, peppar peppar men han är en väldigt lätt bebis att ha å göra med :) Äter, sover och är nöjd för det mesta. Sen bor ja faktiskt hemma hos min pappa för tillfället för att underlätta de hela ekonomiskt nu under mammaledigheten. De kanske inte är det man ville men det är ganska mysigt ändå å de e ju inte för all framtid. Jag tycker inte man gör så mycket om dagarna, leker å myser å försöker gå ut en runda varje dag. Förutom de blir de en hel del tv-tittande å sittande vid datan när han sover eller ligger i babygymmet. Själva då? Hur funkar de för er?

• Lilla JJ

Det går bra här också. Har precis som dig en väldigt nöjd och glad kille. Nu är det nog tänder på g så lite grinigare har det varit .

Vad bra att bo hemma. Jag bor bara fyra minuters gångväg från mamma så hon är här och hjälper mig rätt ofta.

Jag brukar gå till Öppna Förskolan antingen på Hulta eller Kristineberg. Det är roligt att träffa lite andra mammor och bebisar. Annars blir det lite fika med kompisar eller mys hemma. Ett par promenader med hunden ska också hinnas med.

Har du nån kontakt med Max pappa? Arons pappa har inte träffat Aron alls. Men det är ju hans förlust.

• PiaSara

Jag har faktiskt oxå tänkt att gå till öppna förskolan, vet inte vilken ålder bebisarna brukar va när man börjar gå dit bara. De kanske inte spelar nån roll?!

Angående Max´s pappa så e de samma här, ingen som helst kontakt. Jag har inte haft nån kontakt med honom under graviditeten heller. Visste redan från början att han inte ville va delaktig i detta men förstår inte hur man inte kan vilja träffa sitt barn. Men som du säger, det är hans förlust.
    Det va många som höjde på ögonbrynen när dom fick reda på att man skulle få barn. Dom flesta såg positivt på de men man har ju fått en del kommentarer. Men jag va helt säker på hur jag skulle göra från första stund. Hur va de för dig? Va du tillsammans me killen eller hände de bara?

Vart bor ni nånstans?

• Lilla JJ

Öppna förskolan på Kristineberg har Babyöppet på tisdagar 9-12. Jag började där när Aron var 7 veckor.
    På Hulta är det Babyöppet på torsdagar kl. 9-12. Det är från 0-1 år. Sen finns det ett tillfälle för ensamstående föräldrar på Hulta på tisdagar jämna veckor kl.13.30-16.30. (Tänkte prova att dra ihop en grupp där)

Jag visste också redan från början att jag skulle bli ensam. Vi hade gjort slut långt innan Aron blev till.
    Nu när jag har Aron kan jag ännu mindre förstå att han inte vill träffa sitt barn. Jag har varit ledsen över det många gånger men tillslut insett att det hjälper inte. Jag var också helt säker redan när jag såg det positiva graviditetstestet att jag skulle behålla det lilla fröet som låg där inne. Och har aldrig en sekund ångrat det beslutet.

Jo det har ju blivit en del kommentarer. Men jag tycker att det har gått mycket bättre än vad jag trodde.

Hade du med dig någon under förlossningen? Min bästa kompis var med. Och det gick jättebra att ha henne med.

Vi bor på Hedvigsborg. Vart bor ni?

• PiaSara

Okey, ja jag ska nog försöka ta mig iväg till hulta eller kristineberg nån gång. Vore ju trevlig att träffa lite folk :) De värsta är att lilleman gärna går å lägger sig sent så han brukar inte vakna till förrän kl 10-11. I å för sig så ska jag inte klaga på de, för jag får ju sova de jag behöver hehe. Har du varit där nångång när det är för ensamstående? De skulle ju va jätteskoj om man kunde träffa andra å umgås me i samma sits :)

På förlossningen hade jag min syster å min pappa. Syrran va med under hela förloppet å stöttade mig, va grymt skönt att ha henne vid min sida. Hon är 4-barnsmamma så hon har vanan inne ;) Va de som du hade tänkt dig? Jag upplevde de som 1000 gånger värre än jag hade trott. De va de mest smärtsamma jag nånsin upplevt samtidigt som de va de mest fantastiska. Hur länge stannade du på BB sen?

Vi bor på Erikslund just nu, får se var man hamnar sen :)

• Lilla JJ

Nej jag har inte varit på träffen för ensamstående. Frågade förra veckan när jag var på Babyöppet om det kom några dit men tydligen så gör det inte det. Så jag tänkte att försöka få ihop en grupp. Så om du inte har något för dig nästa tisdag så kan vi ju åka dit och "planera" lite. Och tjata lite skit också för den delen. Jag har många idéer så det ska nog gå att få till en grupp. Och de som jobbar där verkade väldigt hjälpsamma och gulliga.

Förlossningen var inte alls som ajg hade tänkt mig. Jag hade föreställt mig en bra, lugn förlossning. Men fick en långdragen förlossning med dropp för att det inte gick framåt. Att det skulle göra ont var jag ju förberedd på men inte att jag skulle ge upp för att jag inte orkade. Jag var kvar på BB i lite mer än 1,5 dygn. Amningen fungerade direkt och min syster skulle bo hemma hos oss ett par dagar så jag kände att det var ok att åka hem.

Härligt att Max sover så länge. Det gör inte min. Inte ens om han får vara uppe länge på kvällen. Han vaknar runt 8.8.30 ändå. Fast det är helt ok. Ett tag vaknade han kl.07 varje morgon det var lite segt.

• PiaSara

Ja de skulle ju va jätteskoj om de blev några stycken som vill träffas å umgås. Vi får hoppas att de hittar hit några fler då :) Jag tror inte jag har nåt inplanerat nästa vecka så de vore kul att åka dit. Återkommer närmare tisdag angående de :)

Jag hade oxå en långdragen förlossning precis som du, med dropp å sen fick jag helt plötsligt 40 graders feber mitt i allt. Men men de slutade ju väl ändå för ut kom en frisk å välmående kille på 4,2kg :) Ammningen funkade för mig med från starten, vilket e väldigt skönt.

Har du många vänner som har barn i samma ålder? Jag har en kompis som fick barn nu förra veckan, å sen en annan som väntar tvillingar i april å en annan som ska ha till sommaren. Så de blir många bebisar nu hehe. Dock ingen som är ensamstående. För ett års sen trodde jag inte att jag skulle va först ut med att bli mamma av mina vänner, men där ser man va fort livet kan förändras :)

Idag va vi iväg på 3månaderskontrollen å dom första sprutorna, men det gick jättebra, de va nog värst för mig haha. Vi får se hur kvällen å natten blir men än så länge är han precis som vanligt.

• Lilla JJ

Jag har lärt känna en del mammor här på Fl och vi träffas litegrann. Sen har en kompis fått barn tre veckor efter mig och en jobbarkompis fick tre veckor före. Men de har barn sen innan och det blir inte riktigt samma. Sen är det ingen som är ensamstående heller. Det är ju lite så att alla vill vara med sina respektive typ på helger och kvällar så då känns det iland lite ensamt.

Jo livet förändras fort. Jag trodde inte att jag skulle få bli mamma. Men så plötsligt hände det bara.

Om du inte kan på tisdag så fikar jag gärna nån annan dag som passar.

Aron sov jättemycket efter sina första sprutor och hade ingen feber och var inte gnällig heller. Vid 5 månaders sprutorna sov han också några timmar extra men det var allt.

Svar på tråden Ensamstående föräldrar Borås?