• Cillizan

Jobbar deltid, får alltid ändrad ledig dag vid röda dagar?

Har varit föräldraledig och ska snart börja jobba igen.

I April börjar jag jobba 4 dagar i veckan, kommer alltid vara ledig onsdag.  Nu vill min arbetsgivare att jag flyttar min lediga dag så fort det är någon röd dag. Tex, om det är röd dag fredag jobbar jag mån-tors, ledig fredag. Vilket resulterar i att jag aldrig får betalt för en röd dag. Är det någon som varit med om detta tidigare? Vad händer om jag säger att jag ska vara föräldraledig varje onsdag? Då måste jag ju följa mitt schema och få betalt för även de röda dagarna? Är det jag som är knäpp eller brukar det gå till så här?
  • Svar på tråden Jobbar deltid, får alltid ändrad ledig dag vid röda dagar?
  • Gladskit

Det brukar finnas skrivet i kollektivavtalet vad som gäller i såna här fall, jag skulle börja med att kolla där.

• batteriet

Jag misstänker att du är tillmanställd och inte har en fast månadslön. Då tänker väl förmodligen arbetsgivaren att om du arbetar den röda dagen så får du lika mycket betalt som om du arbetar 5 dagar. Och att det då kanske inte skulle vara rättvis mot dem som arbetar heltid. Vet inte hur man ska ställa sig till det. Det är väl lite lotteri hur de röda dagarna hamnar även om man arbetar heltid. Eller delar han även upp de röda dagarna mellan dem som arbetar heltid?

• batteriet

De röda dagarna borde kanske delas jämt mellan alla anställda så att det blir rättvist.

• Neith

Arbetar du deltid som månadsanställd så får inte din chef ändra i schemat om du skulle arbetat den röda dagen. Kolla upp det närmre och stå på dig! 

• Thursday

Det beror nog en del på kollektivavtalet som sagt. På mitt jobb (jag har fast heltid i botten) så funkar det så att jag ska jobba 80%, dvs i normalfallet 32 timmar. Om normalarbetstiden är förkortad, t.ex. pga en röd dag så blir min motsvarande förkortad, t.ex. till 80% av 32 timmar = 25,5 timmar. Jag jobbar halvdag torsdagar och fredagar, men om det är en fredag som går bort så ska jag alltså se till att jag jobbar 25,5 timme den veckan fördelat på de andra fyra dagarna. I praktikten så läggs väl de timmarna på flexen...

• Cillizan

Nej, jag är fast anställd med månadslön, men har tidigare varit timanställd och då var det ju inga konstigheter att göra så här. Jag är den enda som är anställd så det finns ingen annan att jämföra med. Har ringt facket men de två första kunde inte svara ordentligt på hur man fick göra och den tredje som jag pratade med hade inte tid förän på onsdag eftermiddag att hjälpa mig. 

Idispidis- vilket kollektivavtal har du? 

• ankan88

Om du har ett fast schema så är det väl ändå så att arbetsgivaren måste meddela schema ändring 1 månad i förväg. jag kan ha fel dock.

• batteriet
    Cillizan skrev 2011-01-18 07:11:16 följande:
    Nej, jag är fast anställd med månadslön, men har tidigare varit timanställd och då var det ju inga konstigheter att göra så här. Jag är den enda som är anställd så det finns ingen annan att jämföra med. Har ringt facket men de två första kunde inte svara ordentligt på hur man fick göra och den tredje som jag pratade med hade inte tid förän på onsdag eftermiddag att hjälpa mig. 

Du skulle alltså att få samma lön även om du arbetar röda dagar. Då kan man ju verkligen undra vad det spelar för roll. Då borde väl arbetsgivaren istället vara tacksam att du vill arbeta de röda dagarna.
  • batteriet

Helt klart en fråga för facket.

• Thursday
    Cillizan skrev 2011-01-18 07:11:16 följande:

Åh, bra fråga... RALS kanske det heter? Är statligt anställd tjänsteman.
  • Cillizan

Jag blir inte klok på det här. Har pratat med facket och de verkar inte heller ha så bra koll...
    Först fick jag prata med två olika som inte kunde svara, sedan en tredje som sa att så får man göra och det är ju bara tur för annars får jag ju avdrag på lönen!? Tyckte det lät konstigt så jag frågade säkert 5 ggr om det verkligen var så, har aldrig hört det tidigare. Men hon hävdade bestämt att är det röda dagar och salongen är stängd=jag jobbar inte så får jag avdrag på lönen. Som tex över jul då det kan vara 4 röda dagar, då får jag det avdraget på lönen.

Tyckte det lät konstigt så jag ringde igen och fick då prata med en fjärde person som sa att så var det inte alls. Var jag schemalagd  en röd dag så skulle jag ha samma månadslön som en vanlig månad, jag kan ju inte rå för att det råkar vara en röd dag. Jag blev helt förvirrad så jag förklarade vad den förra sagt. Hon diskuterade det med nån kollega som sa samma sak. Sedan lovade hon mig att ringa upp inom en halvtimme men ringde aldrig upp :(
    Får väl ringa tillbaka imorron och försöka få ett svar. 

• jassikan

Frågan är ju hur din månadslön har beräknats. Det kan ju vara så att din arbetsgivare har beräknat din månadslön utifrån dessa förutsättningar, d.v.s att du ska jobba/vara på plats 4 dagar/vecka.

Har man månadslön så brukar man jämna ut allt på hela året. D.v.s. att du får en månadslön som baseras på de antal timmar du total sett kommer att jobba och att de röda/lediga dagarna redan är avdragna på månadslönen (men det är inget man ser).

Har man kortare dagar/halvdagar före röd dag brukar det vara så att man jobbar x antal minuter extra per dag/vecka för att jobba in den tid man sedan får ledigt. En del brukar använda komp. till sådant och en del har inga halvdagar, det varierar hur man gör.

Eller är det så att du funderar över helglön?
    Är din arbetsgivare kopplad till något kollektivavtal som säger att du har rätt till så kallad helglön?
    Finns det inget kollektivavtal är risken stor att helglön inte förekommer. Långt i från alla som får så kallad helglön.

Vad är anledningen till att arbetsgivaren vill att du ska byta dag? Är det helglön det handlar om, eller?
    Det kanske bara handlar om att arbetsgivaren vill att du ska jobba totalt 4 dagar/vecka för att de ska få ut tillräcklig många timmar. Har de stor behov av timmar så kanske det är det som spökar. Det är ju svårare att ta in någon extra då och då för att täcka upp för ett ev. behov.

En schemaändring kan göras med två veckors framförhållning. Så i princip skulle du kunna få ett schema där inga röda dagar finns med.
    Arbetstidslagen - http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx
    "12 §
    Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det."

Föräldraledighetslagen - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

"10 §
    Antalet ledighetsperioder
    Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, ska den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades."

Har ingen koll på om varje onsdag ska räknas som en sep. ledighet, men om det är så så kommer perioderna ta slut väldigt snabbt.

Anmälan och beslut om ledighet

"13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.
       En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 8 § ska anmäla ledigheten till arbetsgivaren minst en vecka före ledighetens början."

• Lilla Tussen

Det här super intresant. Är lite insatt då jag kanske måste gå ner själv i tjänst.

Som ajag fattar det så är det olika om man går på månadslön eller timmlön. Sen är det viktigt att veta mn din lediga dag (onsdag) är een "riktig" ledig dag eller en förälderpenin baserad ledig dag, dvs, att du tar ut föräldrarledighet på onsdagar med föräldrarpeng. Är det så så kan inte arbetsgivaren göra ett dugg utan får helt enkelt bra gilla läget.

Om du har timlön så får arbetsgivaren ändra ditt schema om man medlar detta i förväg, ditt fack vet hur långt innan och om du har rätt till tilllägslön för att jobba på din "lediga " dag. 

Sen beror det på om det står i ditt anstälnings kontrakt att du ska vara ledig på onsdagar, då kan inte häller din arbets givare tvinga dig, bara fråga. Om det inte är inskrivet så får du, tyvärr, bara lyda och vara glad.

Har man månadslön så brukar man räkna prosentuelt på en normal arbets vecka. Tex om det infaller en röd dag så blir en 100% tjänst 32 timmar istället för 40tim den vecka en röddag infaller, och  då räknas en 80 % arbets vecka som 25,5 timmar istället för 32tim. Förstår du. Däremot tror jag att det måste vara inskrivet i ditt anställningsavtal för att gälla annars får man bara aceptera att manjobbar lika mycket som sina kolegor på heltid. Att flytta din lediga dag är likaså. Vad har ni skrivit in i ditt avtal?

Svar på tråden Jobbar deltid, får alltid ändrad ledig dag vid röda dagar?