• Anonym

vad har ni för erfarenhet av p-stav?

Hej alla. Jag fundera på att prova med p-stav, hur har det funkat för er som testat? Eftersom det e dyrt så vill jag ju att det ska funka. P-piller funkar inte på mig blir gravid ändå. Om ni inte gillar det så varför inte??

• Svar på tråden vad har ni för erfarenhet av p-stav?
  • Mammat3

Ja jag hade min inne i 4 månader valde att ta ut den efter 15 veckors blödning. Men har hört andra som har den och det har funkat bra för dom :)

• Anonym (också)

Jag är med intresserad av att veta mer om p-stav. Jag har fruktansvärd mensvärk och är helt utslagen i 3 dagar. Funderar på vad för p-medel man ska använda efter förlossningen denna gången...Piller vill jag inte ha. P-spruta funkade inte alls. Har hört att p-stav kan vara ett bra alternativ. För en del upphör ju blödningen, men hur är det med mensvärken?

• Anonym (nöjd)

Jag har nyss bytt ut min p-stav, så jag är inne på min andra. 

Jag tillhör de som inte får någon mens alls (dvs ingen ägglossning, och därmed i princip hundraprocentigt skydd). Det är jag jättenöjd med. Smidigt och enkelt är det med p-staven.

Nackdelen är att jag gått upp vikt. Jag kan inte längre titta på en kaka utan att gå upp några hekto. Tror att det har med hormonerna att göra, och jag inser att p-piller skulle ge samma effekt.  

• Anonym (med nöjd)

har min andra stav jag med :)
    de säger att man blöder länge å iaf försöka stå ut i ett halvår...
    hade mens i ca 3 månader å därefter ingenting....
    jag hade åxå jobbig mensvärk som satte sig i ryggen så man trodde den skulle gå av...
    de första 2 månaderna utan mens så fanns där en antydan till mensvärk. men nu efter ett år med den andra
    staven så har jag faktiskt ingen aning när jag skulle haft mens :P är helt smärtfri :D

• Nintendo

Jag hade en p-stav för ca 8 år sen som jag tog ut efter 11 månaders konstant blödande. När jag sen för lite drygt 8 månader sen födde mitt andra barn och pratade preventivmedel med min bm sa hon att jag borde testa igen då reaktionen inte behövde bli densamma och jag hade tur, fick en "mens" två veckor efter insättandet som varade i två veckor och efter det har jag inte haft en enda blödning och har inte känt av någon annan biverkning heller.

• Anonym

Hade pstav för ca 8 år sen. Blödde konstant i 6 månader och sen gav jag upp och tog ut den. Visst finns det väl minipiller man kan testa innan för att se hur kroppen reagerar på just det hormonet? Jag börjar blöda av alla minipiller utom cerazette som innehåller något annat hormon, men som jag har förstått det som så är det samma hormonr i de flesta minipiller och pstav.
    Har flera kompisar som har varit jättenöjda med pstaven och satt in flera omgångar.

• Empiiis

Blödde i lite över 6 månader. Men stog ut och tog ut den ca 2 månader innan utgångsdatum. Under tiden gick jag upp 25 kg. Gick upp 10 kg med p-piller.

Undrar lite vad jag ska använda för p-medel efter förlossningen nu.

• Anonym (M)

Hade min stav under ca 6 månader, blödde mer eller mindre hela tiden plus att huden blev kaos!
    Har fortfarande ( nästan 5 år senare) lite problem med akne. Min hudläkare sa att p-stav är en djävul när det kommer till huden. Jag hade inga problem innan.

Svar på tråden vad har ni för erfarenhet av p-stav?