• FCBJ

blå mjölk

Fick idag veta att de på min dotters dagis ger barnen blå mjölk till maten. Inte för att det egentligen spelar mig så stor roll, men jag blev lite förvånad att det inte var röd mjölk. Jag har alltid hört att man alltid ska ge små barn röd mjölk.

Vill höra med er hur det är på era dagis? Får de röd eller blå mjölk?

• Svar på tråden blå mjölk
  • vittra
    Marsch skrev 2011-01-17 21:37:35 följande:
    Lättmjölk, vilket jag antar att det är du menar, är vad livsmedelsverket rekommenderar oss att servera barnen. Vi har "grön" mjölk som där jag bor symboliserar mellanmjölk, dvs 3% eller nåt sånt.
    Eh nej standardmjölk är 3%
    Mellanmjölk är 1,5%
  • Maisie
    Vildänglarnas mamma skrev 2011-01-17 21:50:23 följande:

Jag kan bara inte låta bli att inflika att jag till 99.9% garanterar att alla barn på förskolor får VIT mjölk. Flört oavsätt färg på paketen.

Skrattande
  • pigglet

Jag kan bara inte låta bli att inflika att jag till 99.9% garanterar att alla barn på förskolor får VIT mjölk. Flört oavsätt färg på paketen.

Hihihi!  :)
  • vittra

Fast nog är minimjölken lite blå i färgen allt, det har jag alltid tyckt iaf
  • solida

Livsmedelsverket rekommenderar förskolor att servera lättmjölk för att den är berikad med D-vitamin och det är tyvärr många barn som har brist på just detta. Det handlar alltså inte om att barnen ska gå på diet...

• pigglet
    vittra skrev 2011-01-17 21:57:30 följande:
    Fast nog är minimjölken lite blå i färgen allt, det har jag alltid tyckt iaf
    Sant! *nickar instämmande*

Stämmer även på lättmjölken, den skiftar faktiskt i blått, ser liksom blaskig ut (vilket den förstås också är)! 
  • vittra
    solida skrev 2011-01-17 21:58:21 följande:

Livsmedelsverket rekommenderar förskolor att servera lättmjölk för att den är berikad med D-vitamin och det är tyvärr många barn som har brist på just detta. Det handlar alltså inte om att barnen ska gå på diet...

Fast den är ju berikad eftersom man tagit bort det naturliga d-vitaminet, vilket finns i standardmjölken helt automatiskt.
  • vittra

D-vitamin är inte anledningen till livsmedelsverkets konstiga rekommendationer, det är för att de fortfarande är inne på linjen att fett är farligt.

• Mysanochmimer
    solida skrev 2011-01-17 21:58:21 följande:

Och om det vore så kunde dom servera mellanmjölk som också är berikad.
    Men som vittra säger så finns det naturligt i standardmjölken
  • solida

Ja, vad jag har hört från livsmedelsverket så handlar det om att barnen behöver få mer d-vitaminer, inte vet jag om de proppar i mer d-vitaminer i lättmjölken eller hur det kan vara. 
    Sen vill de väl också att barn ska få bra vanor (enligt dem) eftersom det blir fler överviktiga barn i Sverige. Men när jag frågade så var det enda skälet de sa att den är d-vitaminberikad.  

• eval
    solida skrev 2011-01-17 22:10:13 följande:
    Ja, vad jag har hört från livsmedelsverket så handlar det om att barnen behöver få mer d-vitaminer, inte vet jag om de proppar i mer d-vitaminer i lättmjölken eller hur det kan vara. 
    Sen vill de väl också att barn ska få bra vanor (enligt dem) eftersom det blir fler överviktiga barn i Sverige. Men när jag frågade så var det enda skälet de sa att den är d-vitaminberikad.  

Och när jag tittade på paketen så är det samma mängd D-vitamin i standardmjölk och lättmjölk. De kanske inte har så bra koll på livsmedel på livsmedelsverket helt enkelt fast man skulle kunna tro att det är deras uppgift?

• Liten Mjau

Vi har mellanmjölk på mitt jobb(en förskola) ....lagom svenskt. Mjölken i mitten!

Ditt barn dricker kanske 2-6 halva glas mjölk/per närvarodag. Det är inte särskilt avgörande för vitamin och näringsintaget. Se till att ni har bra kost hemma så löser sig det mesta

• Butterscotch
    vittra skrev 2011-01-17 22:03:10 följande:
    D-vitamin är inte anledningen till livsmedelsverkets konstiga rekommendationer, det är för att de fortfarande är inne på linjen att fett är farligt.
    De är inne på linjen att MÄTTAT fett är farligt, enligt informationen på webben.
  • vittra
    Butterscotch skrev 2011-01-17 23:22:06 följande:
    De är inne på linjen att MÄTTAT fett är farligt, enligt informationen på webben.
    Ja det var ju det jag menade (det är ju mättat fett som finns i mjölk). Men numera vet man ju att det naturliga, mättade fett inte är farligt, och det finns inga samband med tex hjärt- och kärlsjukdomar.
  • mapo51

På sonens förskola får de vatten till lunchen utom de dagar när det är soppa. De får mjölk till mellanmålet varje dag. Jag vet inte vad de serverar för mjölk då.

• mapo51
    vittra skrev 2011-01-17 23:39:16 följande:
    Ja det var ju det jag menade (det är ju mättat fett som finns i mjölk). Men numera vet man ju att det naturliga, mättade fett inte är farligt, och det finns inga samband med tex hjärt- och kärlsjukdomar.
    Man är väl inte riktigt säkra ännu utan fortsätter forska på det. Det har kommit rapporter som tyder på detta, men vad jag har hört/läst så är det fortfarande bara ett par stycken.
  • vittra
    mapo51 skrev 2011-01-18 11:53:35 följande:
    Man är väl inte riktigt säkra ännu utan fortsätter forska på det. Det har kommit rapporter som tyder på detta, men vad jag har hört/läst så är det fortfarande bara ett par stycken.
    Nja det finns väldigt omfattande forskning om detta och det är ju allmänt vedertaget i de flesta länder att det var helt felaktigt att tro att fett var farligt. Men Sverige (livsmedelsverket och socialstyrelsen) är ju som vanligt sega... ungefär samma som överdoseringen av a-vitamin som pågick väldigt lång tid efter att man funnit hur farligt det är (tex ad-dropparna och berikningen av mejeriprodukter osv).

www.livsportalen.se/diet/mattat-fett-ar-inte-farligt-nu-ar-det-bevisat/
    www.bt.se/debatt/overdriven-oro-for-fett-och-kolesterol%281441224%29.gm
    www.svd.se/nyheter/inrikes/fett-inte-farligt-enligt-svensk-studie_274631.svd
    traningslara.se/kolhydrater-mattat-fett-och-%E2%80%9Dskrapmat%E2%80%9D-fortsattning/
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article404469.ab
    osv.

OT,
    Jag undrar förövrigt hur länge det dröjer innan man förändrar rek för D-vitamin, för mycket tyder på att vi skulle behöva minst 10 ggr mer än RDI under vinterhalvåret...
  • Flygfotogen
    vittra skrev 2011-01-17 21:52:00 följande:
    Eh nej standardmjölk är 3%
    Mellanmjölk är 1,5%
    Stämmer bra det. Det var jag som var trött.
Svar på tråden blå mjölk