• Skogsflikkan

Sovdags 9-åring

Har en dotter som är 9 år och idag vart jag och sambon lite oense om vilken tid hon egentligen ska gå och lägga sig. Han tycker 19:30, jag tycker det är lite tidigt. 

Hon går upp klockan 7 just nu på vardagar, när jag börjar jobba så kommer det bli någon timme tidigare. Vilken tid går era barn i samma ålder och lägger sig?

• Svar på tråden Sovdags 9-åring
  • pigglet

Dottern är bara 8,5 år, men lägger sig 19.00. Vaknar ca 7.00. Samma vardag som helg, det mår hon bäst av. Ofta har hon svårt att somna, men det har hon oavsett vilken tid hon lägger sig (har i perioder provat att ha henne uppe längre).

• mazziemay

Son som är nio och ett halvt, börjar tvätta sig 19 och så läser vi till 19.30. Går upp 05.50 pga skolbuss så han behöver varenda minut känns det som

• Skogsflikkan

Tack för svar, för nåt år sen provade vi att ha henne vaken till klockan 20, men då vart hon väldigt trött så hennes fröken i skolan, så då gick vi tillbaka till 19:30 igen, som kanske inte är så dum tid ändå. 
    Som någon annan skrev så har även hon lite svårt att somna på kvällarna.

Ska kanske säga att hon gör sig ordning för att gå och lägga sig halv åtta, det vill säga bortstar tänderna, packar eventuella jumpakläder till dagen efter och tar på sig pyjamas. Lägger yngsta sonen vid samma tid (han är 3 år) och då vill hon ibland vara med och lyssna på saga, vilket hon såklart får. Andra gånger väljer hon att ligga och läsa själv. 

• ImseVimsig

Vår nioåring ska ligga i sängen kl 20:30 och får läsa till 21. Han vaknar 6:45.

Lillebror som är 6½  ska släcka lampan 20:15.

Om vi lägger dem tidigare kan de inte somna, snurrar i sängarna och de kan vara vakna till 22-tiden. Jag tycker 19:30 för en nioåring är VÄLDIGT tidigt.

• 73malin

Har en nästan 11 årig tjej och en 6 årig kille som båda går och lägger sig 20.30 - 21.00.
    När vår dotter var 9 fick hon gå och lägga sig 20.00 - 20.30.
    Kan tycka att 19.30 är lite tidigt, men om det fungerar bra så ser jag ingen anledning att ändra p det.

• Mälaröbo

Min dotter är väldigt morgontrött och efter att ha testat lite senare läggtider är vi alla överens om att 19,30 för att få högläsning och 20,00 utan läsning är det längsta hon klarar på vardagarna.

• Petrah

jag har frågat ang min 9 åring när de ska lägga sig och kl 21 ska de vara i säng fick jag som svar. sen är det ju olika hur många timmar barn behover.

Wild, Raw and Beautiful
  • Mälaröbo
    Petrah skrev 2011-01-22 21:28:04 följande:
    jag har frågat ang min 9 åring när de ska lägga sig och kl 21 ska de vara i säng fick jag som svar. sen är det ju olika hur många timmar barn behover.
    Vem har du frågat??
    Kan inte tänka mig att en proffessionell människa skulle våga uttala sig om en tid när de inte bor med barnet och vet om vilken "typ" det är....

Kl 21 för att gå upp kl NÄR???
    Vissa går upp 05 och andra 07 så 21.oo kan ju knappast vara en vedertagen tid att lägga sig... Mycket konstigt...
  • 010306

Här lägger sig 9 åriga tjejen & läser kl 20:00, somnar sen nån gång runt 21-21:30. Hon går upp kl 7.
    7 åringen somnar runt 20-20:30 & 4 åringen runt 19:30 -20. Alla går upp 7.

• JuliaåRonjasmammis

Vår 8 1/2-åring lägger sig mellan 21 och 22. Han går upp mellan 7.45 - 8.00. På helgerna har han i princip fria tider, men det brukar bli ungefär samma.

Det där måste ju styras efter barnets behov, och efter hur familjens liv ser ut. Att säga att alla barn i en viss ålder ska sova senast xx är ju bara korkat.

Don't mess with my integrity!
  • lolltroll

Har hört att är man 8 år ska man lägga sig 20.00 sen plusa på en kvart för varje år typ... men som sagt helt olika hur mycke sömn de behöver

Vår son (10 år) kollar jag lite på "dags"formen är han väldigt trött kan han få lägga sig vid åtta annars kanske vid nio eller så Ligger ofta och läser för att komma in i en lugnare takt och blir trött av att läsa... ibland blir det ju 1 sida ibland kanske upp till 10 

Bästa att hitta sin tid och hur många timmar man behöver sova  

• Prisssan

Min nio-åring lägger sig 20:30-21 och vaknar ca 06:30-07:00. Hon somnar inte innan dess så det var liksom inte lönt att lägga henne heller för då blir det lättare tjafs.
    Hon är inte trött i skolan eller så, men jag tror väldigt mkt på att det är olika för alla barn. Man får helt enkelt hitta det som passar ens egna barn och dens behov.

When you lose something you can`t replace...
  • Prisssan

Vet inte om någon finns kvar i denna tråd men om det finns det, vilken skostrlk har era barn, när fick de den och vilken strlk hade ni tänkt köpa till våren?
    Hur länge tror ni att de har en skostrlk i denna ålder`? Typ?

:)

When you lose something you can`t replace...
  • SILEN100

Jag har själv en ny 10 åring som har fyllt tio. Så ganska färskt. Mitt barn lägger sig vid 8 och vaknar 7 Så, det bror också på hur mycket man orkar om ditt barn är ganska trött av sig svårt att koncentrera sig i skolan. Så är det bättre kanske 19:30 som din sambo säger. Men annars kan jag rekommendera 8 för det går bra för min son iallafall. Mhv Smilla.

Svar på tråden Sovdags 9-åring