Väcka på natten för febernedsättande?
Vår son har hög feber idag 39,7. Ska vi väcka honom inatt för att ge febernedsättande när de 4-6 timmarna sen senaste gått? Hur gör ni? Tänker på feberkramp.
Vår son har hög feber idag 39,7. Ska vi väcka honom inatt för att ge febernedsättande när de 4-6 timmarna sen senaste gått? Hur gör ni? Tänker på feberkramp.
Jag har aldrig gjort det. Sömn är ju också bra för att få ned feber. Ja brukar ge febernedsättande direkt innan läggdags.
Inte väcka för att ge febernedsättande. Ge innan läggdax och sen på natten OM han behöver det. Är ni oroliga för kramper så ha honom liggandes hos er,
Nej. Inte om inte läkare särskilt ordinerat det. Ev om han haft feberkramp förut, men inte i "förebyggande syfte".
Sömnen är den bästa medecinen. Feber är inte en sjukdom, utan ett symptom, och febernedsättande är inte ett botemedel, det är ju till för att underlätta för barnet om det blir mycket påverkat av febern. Sover barnet så låter man det vara.
Jag hade avstått om barnet inte fått feberkramper tidigare eller visar sig vara väldigt påverkat. Det har hänt att våra barn haft rejält hög feber nattetid och sovit oroligt; gnällt och smågråtit i sömnen. Då har jag gett dem; inte om de sovit lugnt trots febern.
Tack för svaren! Skönt att slippa väcka honom.
Vi måste ge sonen ipren och alvedon varannan gång var tredje timme de första dygnen han har feber (ordinerat av läkare). Sonen får feberkramper och slutar andas. Intressant att andra skriver att febern går ner vid sömn, för här är det tvärt om. Den sticker alltid när han sover och är som högst på natten. Tur nog kan vi de flesta gånger ge sonen det i sömnen kvar i sängen så han knappt reagerar på det. Hur gammal är er kille?
jag brukar göra det om jag känner att min dotter är jätte varm, har då 40grader när man kollar temp.
kollar tempen å ger tablett, hon somnar ju om på en gång. tar ju inte halva natten ju.
tror hon sover bättre om hon får febernedsättande än att sova med 40 graders feber!
brukar även sätta alarm på 30-40 minuter så att jag kan kolla så att tempen gått ner, så att man vet att den inte stiger.
självklart ger jag tablett inann sänggående!
Vi brukar sova bredvid barnet om det har hög feber. Då mäsker man om de känns otäckt varma, och det brukar även märkas på andningen som blir snabb och "flämtande".
Sover de däremot lugnt och hyfsat gott så får de sova.
Jag ger febernedsättande då han sover och febern är hög. Han märker det ju knappt i alla fall. Tycker det är otäckt när de har så där hög feber att de är helt lealösa och bara ligger och andas snabbt. Tycker att man ska försöka hålla febern nere. Det brukar oftast bara handla om en, max två, nätter som febern är så där jättehög.