Väcka på natten för febernedsättande?
Vår son har hög feber idag 39,7. Ska vi väcka honom inatt för att ge febernedsättande när de 4-6 timmarna sen senaste gått? Hur gör ni? Tänker på feberkramp.
Vår son har hög feber idag 39,7. Ska vi väcka honom inatt för att ge febernedsättande när de 4-6 timmarna sen senaste gått? Hur gör ni? Tänker på feberkramp.
Han är 15 månader o vi har inte märkt några andra symtom än. Ska sova brevid honom inatt. Det var otäckt idag när febern gick upp när alvedonen släppte.
Måste bara fråga, ni som inte ger på natten. Ger ni inte på dagen heller om barnet sover? Min son sover mest hela tiden när han har så där hög feber.
Jag ger oftast min dotter i sömnen, hon sover alltid oroligt när hon har feber och hennes feber brukar också alltid stiga under natten. Jag ger då flytande Ipren och hon märker det knappt, hon suger i sig det i sömnen.
Turligt nog tycker hon att det är gott, annars kan jag tänka mig att det skulle vara ramaskri.
Brukar ha en dos liggande vid sängen så jag kan ge om hon små vaknar lite. Sover hon lugnt/tungt får hon inget och jag slipper väcka henne helt om hon gnäller lite efter nappen då ger jag henne alv. och nappen sen somnar vi snabbt om.
Samsover alltid när hon är sjuk.
Lånar tråden lite...
Om jag tar tempen i armhålan, ska jag lägga på lite då? Har hört att man ska men kommer inte ihåg hur mycket???
jag ger på natten om febern är väldigt hög och de v erkar sova oroligt...en supp går på två sekunder att peta dit nästan då de sover.
Men mina killar har oftast ont någonstans som öron eller hals då de har feber, hade de bara feber gjorde jag nog inte det...lite beroende på hur hög febern var.
Har läst på growingpeople att små barn ska ges febernedsättande under minst ett dygn innan man släpper på det, just för att det inte ska hoppa upp och ner. När barnen sedan är lite äldre är det bättre att inte ge febernedsättande dagtid då det är lätt att de känner sig piggare än vad de i själva verket är pga sjukdomen.
Jag har väckt sonen för att ge honom febernedsättande vid något tillfälle. Enklare nu när han gärna dricker den där söta dosen än när man fick använda sig utav stolpiller. Dessutom passar jag på att ge honom lite vatten oxå när han är småvaken på natten för att fylla på vätskenivåerna.
Jag har inte låtit sonen sova hos oss när han har feber för då tycker jag bara han blir ännu varmare, bättre att han sover i sin säng och kan hålla sig sval och på det viset oxå jobba bort febern i kroppen.
Läs mer på www.growingpeople.se
Mäter du i armhålan lägger du till 1 grad.
Febernedsättande hjälper tyvärr inte mot kramper...
www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/14337/LKT1019s1290_1291.pdf
www.dn.se/nyheter/vetenskap/febern-behovs-for-att-bli-frisk