• lisa73

Väcka på natten för febernedsättande?

Vår son har hög feber idag 39,7. Ska vi väcka honom inatt för att ge febernedsättande när de 4-6 timmarna sen senaste gått? Hur gör ni? Tänker på feberkramp.

• Svar på tråden Väcka på natten för febernedsättande?
  • lisa73

Han är 15 månader o vi har inte märkt några andra symtom än. Ska sova brevid honom inatt. Det var otäckt idag när febern gick upp när alvedonen släppte.

• Suri

Måste bara fråga, ni som inte ger på natten. Ger ni inte på dagen heller om barnet sover? Min son sover mest hela tiden när han har så där hög feber.

• Vickan I
    lisa73 skrev 2011-01-17 21:40:03 följande:
    Han är 15 månader o vi har inte märkt några andra symtom än. Ska sova brevid honom inatt. Det var otäckt idag när febern gick upp när alvedonen släppte.
    Just feberkramper brukar debutera när barnet är 18 månader om de får det. Vår son var ett riktigt skolboksexempel och fick sin första kramp några dagar efter att han blev 18 månader. Innan detta var vi också lite restriktiva med alvedon och ipren då man vill ge så lite medicin som möjligt. Men sedan har vi fått tänka om. Det som vanligt kan ske som läkaren förklarade för oss är att när barnen får febernedsättande på dagen så kan de ibland röja på lite sedan för att de känner sig ganska bra medan den verkar. På natten sedan återhämtar sig kroppen och inser att den tagit ut sig lite och tempen stiger. Därför är det viktigt (för vår son) att han får medicin i ett jämt flöde för att undvika toppar och dalar för det minskar risken för kramp. Men ibland kommer det ju ändå tyvärr. Men vi har också alltid sonen hos oss när han har feber. Om du inte har ipren så köp det. det hjälper bättre än alvedon mot just feber.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • pigglet
    Suri skrev 2011-01-17 21:41:08 följande:
    Måste bara fråga, ni som inte ger på natten. Ger ni inte på dagen heller om barnet sover? Min son sover mest hela tiden när han har så där hög feber.
    Nej, inte om de inte är mycket varma eller verkar ha ont. Sover de gott så får de sova.

När de var bebisar så hade vi en tumregel att vi gav om de hade över 40 grader på dagen, eller över 39 till natten. Nu går vi mer på hur de verkar må. De måste ju vara vakna så pass att de kan dricka emellanåt i alla fall, annars ger vi febernedsättande.

Min åsikt är att febern är till för att kroppen ska kunna bekämpa sjukdomen. Så jag ger så lite febernedsättande som jag kan. Går på allmäntillståndet.
  • Winglur

Jag ger oftast min dotter i sömnen, hon sover alltid oroligt när hon har feber och hennes feber brukar också alltid stiga under natten. Jag ger då flytande Ipren och hon märker det knappt, hon suger i sig det i sömnen.
    Turligt nog tycker hon att det är gott, annars kan jag tänka mig att det skulle vara ramaskri. 

• ELLEoClara

Brukar ha en dos liggande vid sängen så jag kan ge om hon små vaknar lite. Sover hon lugnt/tungt får hon inget och jag slipper väcka henne helt om hon gnäller lite efter nappen då ger jag henne alv. och nappen sen somnar vi snabbt om.
    Samsover alltid när hon är sjuk. 

• Millan77

Lånar tråden lite...

Om jag tar tempen i armhålan, ska jag lägga på lite då? Har hört att man ska men kommer inte ihåg hur mycket???

• mandelblomma

jag ger på natten om febern är väldigt hög och de v erkar sova oroligt...en supp går på två sekunder att peta dit nästan då de sover.
    Men mina killar har oftast ont någonstans som öron eller hals då de har feber, hade de bara feber gjorde jag nog inte det...lite beroende på hur hög febern var.

• pigglet
    Millan77 skrev 2011-01-17 22:04:17 följande:
    Lånar tråden lite...

Om jag tar tempen i armhålan, ska jag lägga på lite då? Har hört att man ska men kommer inte ihåg hur mycket???
    0,5 tror jag.
  • camillaoadde
    Suri skrev 2011-01-17 21:41:08 följande:
    Nä jag ger när barnen är vakna. Dom sover ju inte hela tiden. så man håller ju koll under dagen och ger febernedsättande så ofta man kan. Vadå om du har feber och sover, ställer du klockan då eller? För att kunna ta en ipren/alvedon? När jag har feber sover jag mycket, det är sömn och vatten som är det viktiga när man har feber.
  • gunilla m

Har läst på growingpeople att små barn ska ges febernedsättande under minst ett dygn innan man släpper på det, just för att det inte ska hoppa upp och ner. När barnen sedan är lite äldre är det bättre att inte ge febernedsättande dagtid då det är lätt att de känner sig piggare än vad de i själva verket är pga sjukdomen.

Jag har väckt sonen för att ge honom febernedsättande vid något tillfälle. Enklare nu när han gärna dricker den där söta dosen än när man fick använda sig utav stolpiller. Dessutom passar jag på att ge honom lite vatten oxå när han är småvaken på natten för att fylla på vätskenivåerna.

Jag har inte låtit sonen sova hos oss när han har feber för då tycker jag bara han blir ännu varmare, bättre att han sover i sin säng och kan hålla sig sval och på det viset oxå jobba bort febern i kroppen.

Läs mer på www.growingpeople.se

Mäter du i armhålan lägger du till 1 grad.

• xXMaLoXx
    Ahlm skrev 2011-02-14 15:57:50 följande:
    Febernedsättande hjälper tyvärr inte mot kramper...

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1 4337/LKT1019s1290_1291.pdf

www.dn.se/nyheter/vetenskap/febern-behovs-for...
    Om man har ett barn som har haft feberkramper, så bör man ge febernedsättande om man märker att feber är på gång. Kramperna uppstår "gärna" om febern stiger för snabbt först och främst, dessutom så finns det barn som krampar vid hög feber.

Det står väl ingenstans i det du länkar till, att febernedsättande inte skulle hjälpa. Ok, mot själva krampen gör det väl ingen skillnad, men man förebygger med febernedsättande för att barnet skall slippa risken att börja krampa.

I övrigt så är det nog bra att låta bli febernedsättande i största möjliga mån. Om barnet har ett bra allmäntillstånd, även om han/hon är trött så kan man ju givetvis avvakta. Så länge barnet tar emot vätska framför allt.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Väcka på natten för febernedsättande?