• Mikka82

Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?

Hej!
    Jag orkar verkligen inte med att gå till arbetet där jag har sagt upp mig från (Har ett nytt jobb)
    Chefena sätter käppar i hjulet för mig och en av dom hälsar inte ens på mig när jag kommer till jobbet!!! Hon tittar bara surt på mig och går förbi... Detta är psykiskt jobbigt!!!
    Jag har ca 2,5 veckor kvar på min uppsägningstid nu men undrar om det kan hända någonting om jag skulle strunta i den resterande tiden och arbeta på mitt nya jobb istället??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?
  • kakmamman

Man brukar ju få betalt under den tiden fortfarande...

och om du redan har ett jobb och får betalt...ja!

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • Kajee

Eftersom uppsägningstiden med största sannolikhet finns reglerat i ditt anställningsavtal så är det inte helt lätt att bara strunta i den. Om du bryter mot anställningsavtalet så kan du bli ersättningsskyldig till din chef/företaget. Uppsägningstiden finns för att man ska kunna hitta en ersättare innan du försvinner och om varken du eller en ersättare arbetar så innebär det oftast en ekonomisk förlust för arbetsgivaren. På samma sätt ska en arbetsgivare inte kunna be dig lämna arbetet över natten utan du ska få tid att leta/hitta nytt jobb. Därför finns klausulen där.
    Ibland går det att prata med arbetsgivaren om att strunta i att du arbetar under uppsägningstiden, men det måste ni båda vara överens om i så fall. Så prata med din arbetsgivare och se om ni kan komma överens.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Mikka82

På mitt anställningsbevis så står det ett kryss i rutan för "Allmän visstidsanställning" sen SKA det vara ifyllt from (när jag började) och tom-datum (När jag ska sluta)...men nu gör det ju inte det! Inget av datumen finns där...
    Och ingenting om uppsägningstiden finns på pappret heller. Timlönen finns med på pappret

Ersättningsskyldig?? Hur då menar du?

• Buggis

Har du inga semesterdagar att ta ut?

• Mikka82

Har inte jobbat så länge, kanske 4-5 månader bara!
    Hur fungerar semesterdagar då? Dom vill väl veta en bra tid i förväg innan man tar ut semester??! Eller är jag ute och cyklar nu?

• valkyrian

Men om de uppenbart mobbar dig vill de väl att du skall sluta? Fråga om du får sluta med omedelbar verkan?

• Vinxen

men seriöst vad kan dom göra...säga upp dig? ;) 

Svar på tråden Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?