• faffner

Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..

Lek med honom och aktivera honom på kvällen innan du ska sova om du inte kan skaffa en kompis åt honom. Köp aktiveringsleksaker (finns på olika djur-hemsidor, googla på "kattleksaker"), köp leksaker som du inte behöver anstränga dig så mycket för att använda, exempelvis "fiskespö". Jag har sådana och mina katter är aldrig aktiva om natten. De har sin aktiva tid på dagen då¨de leker med varandra eller leksakerna, och på natten sover de tillsammans med oss.

Jag har haft problem med att honkatten klöste på dörrar, öppnade garderobsdörrar och liknande, och det enda man kan göra är att ignorera, ignorera och ignorera lite till. Man får se till att inte ge uppmärksamhet när katten gör sådana saker, för då slutar den. Se3dan får man i stället aktivera med leksaker, gå ut i sele eller vad katten nu kan tycka är roligt. Och sedan hjälper det att bo i större lägenhet så klart.

Det här är något du måste göra. Katter är intelligenta djur som lätt kan bli understimulerade, särskilt om de är ensamma eller inte har möjlighet till att gå ut. Om du inte har ork eller inte vill så kanske omplacering är ett alternativ.

Hoppas det löser sig och att mitt svar var till hjälp!

• faffner

Jag glömde tillägga det viktigaste - det är inte ren motion katten behöver främst för att bli stimulerad. Katten behöver precis som hundar arbeta med huvudet för att kunna bli ordentligt stimulerad och trött. Använd leksaker som går ut på att katten skall hitta godis, eller liknande. Eller göm godis i tomma toapappersrullar som du viker igen på ena sidan. Sådana småsaker hjälper till att stimulera kattens hjärna.

• faffner
    Anonym (Bryter ihop) skrev 2011-01-18 11:14:58 följande:
    Att jag är på honom om dörrarna är ju för att han förstör dom. =/ Längst ner på innerdörren sitter det lösa flikar som han biter bort stora remsor av. 

Jag leker med honom så mycket jag kan om dagarna för att han ska bli trött på kvällen. Leker på kvällen också nån timme eller två innan jag ska sova..

Tack för ditt svar. 
    Kan du inte tillfälligt ställa en träskiva eller o-öm möbel framför dörren så att kan inte kan bita av remsor från den? Ett tag när honkatten var som värst med att krafsa på dörrar så satte vi helt enkelt hinder framför dörrarna, och då blev det plötsligt ointressant att krafsa, men hade hon krafsat på dem så hade det inte gjort något, förstår du hur jag menar? :)
  • faffner

Överlag, från vad du har beskrivit så tror jag det handlar om utrymmet, såvida han inte är sjuk, vet inte om du har kollat honom hos veterinär? öronskabb eller liknande syns inte alltid, men kan orsaka mycket problem hos katten. Så troligen kommer du att få stå ut tills du hittar en större lägenhet och då får du försöka göra det bästa av situationen :) fortsätt aktivera honom, förindra skador på lägenheten med hjälp av träskivor eller liknande, och hoppas på att du får en större lägenhet snart! Lycka till!

Svar på tråden Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..