Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..
Lek med honom och aktivera honom på kvällen innan du ska sova om du inte kan skaffa en kompis åt honom. Köp aktiveringsleksaker (finns på olika djur-hemsidor, googla på "kattleksaker"), köp leksaker som du inte behöver anstränga dig så mycket för att använda, exempelvis "fiskespö". Jag har sådana och mina katter är aldrig aktiva om natten. De har sin aktiva tid på dagen då¨de leker med varandra eller leksakerna, och på natten sover de tillsammans med oss.
Jag har haft problem med att honkatten klöste på dörrar, öppnade garderobsdörrar och liknande, och det enda man kan göra är att ignorera, ignorera och ignorera lite till. Man får se till att inte ge uppmärksamhet när katten gör sådana saker, för då slutar den. Se3dan får man i stället aktivera med leksaker, gå ut i sele eller vad katten nu kan tycka är roligt. Och sedan hjälper det att bo i större lägenhet så klart.
Det här är något du måste göra. Katter är intelligenta djur som lätt kan bli understimulerade, särskilt om de är ensamma eller inte har möjlighet till att gå ut. Om du inte har ork eller inte vill så kanske omplacering är ett alternativ.
Hoppas det löser sig och att mitt svar var till hjälp!