• thesecret

Min son haft diarre över 1 vecka och magkramp = tips på vad göra!

Allt började förra söndagen, han började bli dålig i magen.. tänkte det var något tillfälligt.. men när han dag för dag äter mindre och har mer ont i magen och bajsar jätte ofta mot vanligt och har både svart, grönt och grått diarre bajs början man bli orolig.. BVC misstänkte först i början att de kunde vara mjölkallergi så vi träffade andra barn under veckan.. men sen i helgen då var det bara vatten i blöjan.. och så slutar han kissa.. åker in och träffar jourläkare på vårdecentral... men får till svar att det är magsjuka.. hmm.. tror inte riktigt på det då ingen av dessa barn blivit smittade eller vuxna i våra omgivning.. men gör som läkaren och min vän sa: fasta honom.. det hjälper 1dygn framåt då han början igen med magkramper och diarre...

Nu undrar jag vad jag ska göra, han tar inte emot blåbärssoppa eller blåbärspurre
    Han vill inte ha morotspurre heller eller koks ris.

Han äter gärna allt annat och skriker efter mat, men jag får ju inte ge honom.

Har någon där ute tips på något som är snäll mot magen och hjälper min son... jag har pratat med läkarna igen och de hakar sig upp på den här vattendiarren han hade i helgen och är helt inne på att han har magsjuka..

Känns så hemskt när han vaknar på nätterna och skriker som de vore för livet när han får ont i magen innan han får ut bajset.. hemst när de är 1 år och kan inte säga vad felet är... ifs tror inte han kunde säga ändå mer än ont i magen för det ser jag ju på honom att han har!

Vill ändå tillägga också att han är jätte glad och leker när han väl fått tömma sin mage och i gott skick... han dricker massor av äppeldryck vilket är bra så att han kissar nu...

Känner mig hjälplös efter lite över 1 vecka, alla tips och tröst tas tacksamt emot!

Tillsammans är vi starka
  • Svar på tråden Min son haft diarre över 1 vecka och magkramp = tips på vad göra!
  • Esmiso

jag hade åkt till akuten och INTE accepterat svar att det troligtvis är magsjuka. Be dem isf ta prover och konstatera det. Du måste ju få veta vad som är fel!

• Annika i Gbg

Ge honom allt drickbart du får i honom helt enkelt! Kanske undvika ren mjölk, det är tufft för magen, men vanlig söt saft, soppor, krämer, barngröt och välling (helst ris- eller majs-). Det viktigaste är att ersätta vätskan och fylla på energi. Strunta i vad det är så länge det inte är sådant som driver på magen (typ fullkorn). Att tugga på några chips kan ge lite extra fett och salt som också är bra. Matfett lugnar förresten magen så vitt bröd med ett tjockt lager bregott kan vara gott i magen. Barn kan ha diarré länge efter en magsjuka (?) så behandla vätskeförlusten först och om han inte blir bättre, sök igen och be dem titta på honom. Så länge han är glad och nöjd emellanåt skulle jag känna mig ganska lugn. Hoppas ni får en bra dag!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Delfinen

Du vi hade ungefär samma problem härhemma kring julen!
    Vår dotter är nu 17 månader, så då var hon 16månader mao.
    Det började med kaskadkräkning, men jag trodde jag gjort vällingen lite för tjock (för den sorten var skitäcklig, aldrig mer den säger jag bara!! skitskum konsistens) - men sen kräktes hon några timmar senare igen. Å efter det ingen mer kräkning - men diarré... I TOLV DAGAR!!!
    Pratat med Sjukvårdsupplysningen, Vårdcentralen, BVC, min mamma (som varit Sjuksköterska sedan 70-talet) och dividerade med mig själv (som också är utbildad Sjuksköterska)....
    Det var samma sak:
    Varken jag eller min sambo (=hennes pappa) var ju sjuka!!
    Vi hade dock 8 dagar innan kommit hem från Egypten, så vi tänkte att hon måste ju blivit sjuk av nåt där. Så jag åkte till Vårdcentralen och så tog dem avföringsprover akut.. Men det var ingenting av alla saker vi provade (salmonella, chigella, osv osv osv) - jättemärkligt.

Det enda som vände det tillslut (ja, för hon hade också vattentunna diarréer, obearbetad mat som kom ut, konstiga färger, suuuuuuuperäcklig och konstig lukt!!) var BRÖSTMJÖLKSERSÄTTNING MED PROBIOTICA!!
    Då hade det gått 7-10 dagar, men sakta men säkert vände det efter det.
    För de små portionerna hon fick i sig var ju ingenting innan, och några dagar var hon suuuupersjuk med feber, vätskevägran, ingen ork, osv osv osv...

Hoppas hoppas det ska vända för er!!
    Annars: BARNAKUTEN !!

Älskade lilla tös - 090815
  • sesam76

Exakt sådär var vår dotter från o till i månader..började i augusti...vi tog bort mjölk,ypughurt, smör o välling..ersatte allt med laktosfritt o det tog en vecka sen vände det...hon var så ledsen o bajsa hela tiden...vi bytte säkert 6-8 ggr om dagen o hon blev eldröd i stjärten o hade ont...testa.!! ge det en chans...men det kan ta 1 vecka

Vi sökte också hjälp men dom typ..jamen ibland är barn så..o jag sa tom att det kanske är laktos men då sa ja alla hänger upp sig på det där nuförtiden..jag blev så irrieterad så vi testade själva o struntar i bvc nu när det gäller sånt. Bättre o komma underfund me saker o ting själv verkar det som.

• thesecret

Tack sessan76, de var precis det vi fick bekräftat idag på barnkliniken. Bvc ringde imorse och frågade vad deras läkare hade sagt, då jag fick ingen hjälp ville hon att jag skulle ringa till barnkliniken. Där trodde sköterskan också först i telefon att de skulle vara kraftig magsjuka, men på plast får jag bekräftat att han han mjölkallergi. Inga mjölkprodukter nu en vecka och sen får vi prova laktosfria. Min man har ju laktosintolerans och även min far, så det brukar vara vanligt att barnet får det då också.

Ett barn som börjat precis äta mjölkprodukter och får diarre utan kräkningar och magkramp har oftast mjölkallergi. Så håll tummarna nu att han blir bra snart, gissa om han var glad när han fick äta mat idag äntligen!

Läkaren sa också att de är konstigt att de andra läkarna inte tar tid och lyssnar för oftast har föräldranas magkänsla rätt, precis som jag hade. För min son reagerade med magkramp när jag ammade honom och åt mjölkprodukter. Så var inte helt främmande för detta med allergi, synd bara att de två första var idioter och lyssna inte på oss.

Hoppas ni där ute med samma problem får hjälp eller hittar lite tröst här!

ps. Delfinen tack för tipset! Har en vän som kommit hem från egypten för 2 veckor sen, hans son på 1 år har haft diarre och kräkningar sen dess och första avföringsprovet visade inget. De ska nu prova ersättningen!

Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • Emma Görander

Vår tjej hade diare i 8veckor. På odlingarna såg man inga bakterier. Läkaren trodde inte på laktosallergi eftersom att det kommit så plötsligt.
    Vi fick besked om att ge Rödmölk och vittbröd. Både jag och min sambo ställde oss som frågetecken inför detta.

I efterhand har jag pratat med en annan läkare som sade det motsatta, hoppa över alla mjölkprodukter. Varför? Jo, för att tarmen har redan från början problem att hantera Laktos, så om man får diare så tar det ett tag för tarmen att bilda slem ( som skyddar).
    Nu är hon frisk igen.
    Vissa läkare är idioter, så man får höra sig fram lite, vara envis och inte ge upp!

• Delfinen

Mjölkprodukter är ALLTID att rekommendera att undvika vid förkylning (slembildande) och annan sjukdom. Enda gången man brukar rekommendera mjölkprodukter är när man ska få i sig lite "surt" om man äter antibiotika.

Tråkigt att det är så vanligt hos barn med laktoskänslighet tycker jag :(
    Det är en bra proteinkälla och smidig mat.

Hoppas det går bra för er alla "ändå" !! :)

Älskade lilla tös - 090815
Svar på tråden Min son haft diarre över 1 vecka och magkramp = tips på vad göra!