Inlägg från: Lyndi |Visa alla inlägg
  • Lyndi

Hamstrarna tar död på varandra

När jag läste till djurvårdare så hade vi dvärghamstrar tillsammans i skolan, men absolut inte guldhamstrar.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Lyndi

Jag tycker absolut att det är upp till personalen i zoobutiken att informera rätt om djuren de säljer, men det brukar fungera att ha dvärghamstrar (Roborovskis ffa) i par. Jag har själv arbetat i zoobutik och har aldrig fått erfara att dvärghamstrar skadat varandra. Guldhamstrar däremot är solitärlevande - det är en regel utan undantag.
    Sen är ju djur individer - det är inte alla som passar tillsammans och då kan det bli bråk. Man rekomenderar ju inte att ha två marsvinshanar tillsammans heller eftersom de lätt kan börja bråka. Själv har jag två 5 år gamla hanar tillsammans utan problem, så det kan fungera och det kan bli pannkaka. Det handlar ofta om enskilda fall och enskilda individer.

• Lyndi
    magyarisch skrev 2011-01-19 10:23:27 följande:
    Det spelar ingen roll om hon frågar någon kunnig, alla har inte kunskapen om allt utan alla kan ha sin kunskap inom vissa områden. Skaffar du ett djur så får du läsa på djuret innan, eller ha en kunskap om skötsel m.m sedan tidigare om djuret.

Man köper inte och hoppas på att det löser sig. Han i djuraffären gjorde fel iom att han inte hade rätt i vad han sa men ansvaret ligger hos TS! Det är HON som valde att skaffa ett djur! Djuret valde inte henne som ägare, hon valde djuren - är det så lite begärt att läsa på ngt om ett djur innan?
    Ja, plus att det finns undantagsfall. Även djur som vanligtvis lever tillsammans kanske inte alls passar just med varandra. Det är ju individer. Sånt man får ta med i beräkningarna.
Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra