• Anonym (kluven)

Ränta på IKEA Handla kort (hemkredit)

Vi tänkte göra om vårat kök, och köpa det på Ikea. Såg att det finns Ikea kreditkort, ex hemfinans. Vi har aldrig haft ett kreditkort innan, men eftersom det står att det är räntefritt så kunde vi ta det nu istället för till sommaren. Vi tänkte då att vi kunde ta det på 6mån (och betala av det efter 4mån). Men är det räntefritt? jag blir lite kluven, det står följande;

Räntefritt — javisst! Nu har du möjlighet att delbetala räntefritt i 6 eller 12 månader.

Du betalar som vanligt med ditt IKEA HANDLA kort. Tidigast dagen efter kan du logga in dig på Mitt konto. Där registrerar du ditt val, gör du inget hanteras din kredit som vanligt. Det betyder att du betalar i din egen takt dock lägsta belopp är 4 % av din totala skuld.

Vad kostar det?

Väljer du 6 månaders delbetalning är uppläggningsavgiften 145 kr och för 12 månader är kostnaden 195. Aviavgiften är 17 kr och tillkommer varje månad du får ett kontoutdrag.

Vid en skuld på 10 000 kr och 6 månaders räntefri delbetalning är den effektiva räntan 8,8 % och 7,6% vid 12 månader. Väljer du att betala in ett lägre belopp än aviserat månadsbelopp för räntefrihet gäller istället allmänna villkor för Hemkrediten.

• Svar på tråden Ränta på IKEA Handla kort (hemkredit)
  • Anonym

har köpt ett kök så...procenträntan de räknar fram i exemplet är vad det måste visa i sin marknadsföring, det är avgifterna omräknade till procent. Betalar du minst beloppet de kräver+aviavgift och uppläggningsavgift tillkommer ingen ränta (delbetalning). Betalar du in mindre belopp övergår det till en skuld som tickar ränta och blir hemkredit. Men om ni är bombsäkra att klara det på de sex månaderna så tycker åtminstone jag att uppläggningsavg+aviavgift är en helt ok summa för att få möjligheten att delbetala. Lycka till!

• Anonym (kluven)
    Anonym skrev 2011-01-18 09:03:20 följande:
    har köpt ett kök så...procenträntan de räknar fram i exemplet är vad det måste visa i sin marknadsföring, det är avgifterna omräknade till procent. Betalar du minst beloppet de kräver+aviavgift och uppläggningsavgift tillkommer ingen ränta (delbetalning). Betalar du in mindre belopp övergår det till en skuld som tickar ränta och blir hemkredit. Men om ni är bombsäkra att klara det på de sex månaderna så tycker åtminstone jag att uppläggningsavg+aviavgift är en helt ok summa för att få möjligheten att delbetala. Lycka till!
    Okej, då är jag med. Tack!
    Föresten någon som vet ifall man har möjlighet att betala av tidigare? Dvs. om jag tar dte på 6månaders delbetalning, men istället väljer att betala av allt på 4mån?
  • Anonym (har själv kort)
    Anonym (kluven) skrev 2011-01-18 09:40:41 följande:
    Okej, då är jag med. Tack!
    Föresten någon som vet ifall man har möjlighet att betala av tidigare? Dvs. om jag tar dte på 6månaders delbetalning, men istället väljer att betala av allt på 4mån?
    Det är inga problem. Man kan betala av hur snabbt man vill, men som ovanstående anonym säger, betalar man av långsammare börjar det ticka ränta.
  • Anonym

som tidigare sagt...det kommer ett inbetalningskort med två summor. Betalar du minsta beloppet övergår det till konto med ränta, den andra summan är minsta du kan betala för att ha det "räntefritt"....vilken summa du sen betalar in är upp till dig, bara den är minst det som står angivet..

• Anonym (kluven)
    Anonym skrev 2011-01-18 11:52:01 följande:
    som tidigare sagt...det kommer ett inbetalningskort med två summor. Betalar du minsta beloppet övergår det till konto med ränta, den andra summan är minsta du kan betala för att ha det "räntefritt"....vilken summa du sen betalar in är upp till dig, bara den är minst det som står angivet..
    Det låter ju helt rimligt. Nu ser jag fram emot att få gjort köket :D
  • Anonym

Vad bra! Lycka till med ditt nya fina kök....

• Anonym (ikea)

TS, vänta en vecka med att beställa kök, kommer en kökskampanj på ikea! För varje 10.000 du köper kök för får du presentkort på 1.000 att handla annan inredning för... ;)

• beccagranen
    Anonym (ikea) skrev 2011-01-21 13:15:47 följande:
    TS, vänta en vecka med att beställa kök, kommer en kökskampanj på ikea! För varje 10.000 du köper kök för får du presentkort på 1.000 att handla annan inredning för... ;)
    Kanon ju! vi var och spana idag och har nu beslutat oss för vad vis ka köpa. Men då väntar vi ut det några dagar till ^^ Hur vet du det, jobbar du på Ikea? =)
  • Anonym (ikea)

Ja, jobbar inom ikea. Det har faktiskt kommit ut en annons som jag har sett, så det är ju inga topphemligheter egentligen ;) tänkta bara tipsa ändå, vi vill ju samtidigt ha nöjda kunder! hoppas köket blir fint =)

Svar på tråden Ränta på IKEA Handla kort (hemkredit)