• Ankissen

Finnar, nu får det snart vara nog!!!

Jag är 32 år gammal och har haft finnar mer eller mindre i hela mitt vuxna liv. Ända gången jag varit helt finnfri var när jag var gravid och ammade sonen. Med dottern funkade det inte. Med p-piller har jag finnar, med hormonspiral har jag finnar och med kopparspiral har jag finnar.

Detta gör att jag känner mig ful och jag känner att jag gått och väntat jäkligt länge nu på att de ska försvinna av sig själv. Jag skulle gärna vilja få känna mig fin och fräsch några år innan jag får rynkor liksom. Finnarna sitter i ansiktet och på ryggen, men även på halsen, vid käklinjen. Jag sminkar mig dagligen med den mest täckande brunkräm jag kan hitta, annars vill jag inte gå ut. Jag har provat Basiron och liknande till förbannelse.

Vart vänder man sig? Jag bor i en liten stad med bara en vårdcentral. Det känns omotiverat att ringa till akuten där med detta problem. Vänder man sig till Hud på sjukhuset i grannorten? Eller hur går jag till väga? Är detta relevant att söka för, eller ska jag vänta ännu längre på att de försvinner av sig själv?

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Finnar, nu får det snart vara nog!!!
  • LindaPernilla

Hej!

Har själv haft mycket problem med finnar!
    Har du provat att använda mineralfoundation/puder? Vanlig foundation kan "täppa till" och göra så att porerna inte får luft. Jag provade det & det blev faktiskt skillnad.

Nyligen började jag köra med "Pro Activ", som går på reklamen, och det gjorde underverk! Varenda liten finne försvann & man verkligen känner hur huden andas! Nackdelen är väl att det är dyrt, men om man räknar ihop allt man lägger på brunkräm & doningar så jämnar det nog ut sig!

• Dixie

tyvärr tror jag inte de försvinner av sig själv - jag har själv problem med acne och har provat Roaccotan, en medicin man får utskriven av hudläkare. Kan du inte börja på vårdcentralen, så kan de skriva remiss till hud avd. Akuten är ju detta inget ärende för........

jag kan öven tipsa om Ecuviance hudvårdsprodukter som jag tycker håller acnen under kontroll - jag avvänder även deras smink och tycker det fungerar mycket bra! 

• Donatello

Att badda på äppelcidervinäger varje morgon och kväll blev min räddning under en period då jag hade mycket finnar. Prova!

• Ichi

Hej!
    Jag har haft problem med acne i hela mitt liv. I nian åt jag penicilin för att de skulle försvinna sen höll p-pillren dem i schack. När jag slutade med p-pillren kom de tillbaka och då fick jag ny medicin som gjorde att det blev bättre.

Idag vet jag att jag har PCO och acne är en del av det. Man kan ha olika grad av PCO vissa har mer hår andra bara acne och vissa har svårt att få barn på grund av få ägglossningar. Kanske ska kolla det.

Annars se till att få en remiss till hud det fick jag när jag gick i nian hon hjälpte mig och efter det har jag bara behövt gå till min familjeläkare.

Jag vet hur det är och det är jobbigt att ha finnar konstant. Just nu använder jag en scrubb från apoteket som är okej men behövde använda en massa preparat för at tdet först skulle minska. Det är aningen bättre men inte bra. Vill ju inte äta starka mediciner nu eftersom jag försöker at bli gravid.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

• janu09

Hej!

Förstår ditt problem! Har själv haft en del problem men min syster har haft det ännu värre.
    Jag vet att hon har använt och fortfarande använder Basiron (tror det heter så) ett receptfritt läkemedel på apoteket och det har funkat för henne.
    Vi har oxå båda använt Pro Activ, (som ovan svarade) något som för mig funkade bra men inte lika bra för syster.

Hoppas du hittar något som passar dig!

• anhus

Jag tycker att du ska kontakta hud på sjukhuset i grannkommunen, så kan dom svara på hur du kan få hjälp. Åt själv roaccutan för att få bort min acne och den försvann efter 6 månaders behandling och har ej kommit tillbaka.
    Behandlingen är tuff och påfrestande för kroppen och jag vet att det har varit mycket prat om medicinen och dess biverkningar.

Lycka Till!

• Donatello

Jag kanske ska utveckla det här med äppelcidervinäger lite. Äppelcidervinäger påverkar hudens syrebalans och i mitt fall hjälpte det :) Förrutom att ta äppelcidervinäger direkt på huden kan du prova att blanda ut en liten mängd med vatten och dricka det också - det ska också vara bra för huden. För mig dämpade detta min akne jättemycket - någon finne här och var kunde jag fortfarande ha men inte det där "blossande tillståndet".

• Hannah76

Tycker du ska söka läkarhjälp.

Vad har du haft för p-piller? De finns ju sorter som även gör huden bra?

• prinsessan06

Roaccutan hjälpte mig också till viss del. Det är en tuff behandling (jag hade ständigt blödande tandkött, ofta näsblod och variga nagelbandsinflammationer som gjorde galet ont) men det är ändå värt det.
    Det kan hjälpa med antibiotika (både tabletter och lösning som man baddar huden med). Jag fick äta antibiotika men minns att det kunde ge förhöjda kolesterolhalter (varför det var så vet jag inte, men så sa läkaren iaf) så jag fick ta blod prov med jämna mellanrum så det är också en tuff behandling men ändå värt det.

Jag tror att det som till slut hjälpte mig var flera upprepade behandlingar med antibiotika och sedan flera behandlingar med Roaccutan och sen därefter började jag med Öljästtabletter (från hälsokostaffären,kostar ca 60 kr för en burk som räcker i 20 dagar så det är inte dyrt) och Body Shops Aloe Vera-serie med ansiktscreme, rengöring och ansiktsvatten.
    Jag äter fortfarande Öljästtabletterna och använder Body Shops-produkter med aloe vera. Jag vågar inte sluta för jag är så rädd att aknen ska komma tillbaka. Även min syster äter Öljästtabletterna och det fungerar för henne också. Min sambo äter något som heter Pantotenica, det är ett pulver man rör ut i vatten och är tydligen också b-vitaminer. Det fungerar för honom och hans lillebror, dom har också haft akneproblem.

• LaFontaine

Jag fick tillbaka min acne när jag slutade med p-piller för ett gäng år sen. Eftersom jag inte längre kan äta hormonellt p-medel försvann chansen att bli av med acnen den vägen.

Till slut testade jag Clearly Gone, vitamin B5. Överalltifrån fick jag höra att det inte skulle funka och jag trodde väl inte heller på det själv. Döm om min fövåning när jag efter drygt två månader var helt finnfri, till och med till mens.

Efter ett flera år långt uppehåll har jag nu kommit in i en lite stressigare period och acnen kom, om än i långt mindre utsträckning, som ett brev på posten. Eftersom jag ska gifta mig till våren vill jag helst vara så finnfri som möjligt. Vi får hoppas att de funkr lika bra igen!

• tsaplina
    Tabletter mot akne - http://derminax.se Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande.
  • Gravid99

Jag hade acne från 12 års ålder till 18. Sen testade jag antibiotika i 6 månader. Allt försvann!! Fick det via en privat hudklinik. Du kan även ringa vårdcentral och få remiss

Svar på tråden Finnar, nu får det snart vara nog!!!