• Aquavit

Hemorrojder

Jag är gravid för andra gången, och vid min första förlossning fick jag hemorrojder som försvann efter ett tag med lite behandling av salva. Nu under andra graviditeten har de kommit tillbaka, och de kommer hela tiden. Jag hinner inte ens få bort en förrän den har blivit större igen,,, eller när en precis försvinner kommer en ny, jag vet inte riktigt. Jag behandlar dem med salva och så.

Men min fråga är, om man har hemorrojder redan under graviditeten, blir det mycket värre då under förlossningen? Blir det såna stora som man måste få borttagna? Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hemorrojder
  • Bellini

Jag hade det hela min förra graviditet, men efter förlossningen så försvann dem. Nu e jag gravid igen o samma visa. De e ju så vanligt, om du har väldigt ont o dem blöder kan du få en salva utskriven som heter cheriproct.

• Aquavit

Åh, det låter bra. Jag har inte ont av dem nu, jag är mest orolig för att jag ska krysta ut allt som finns där inne under förlossningen.
    Men du menar att de inte blev speciellt mycket värr efter förlossning än vad de varit under graviditeten? I så fall känner jag mig lite lugnare

• Bellini

Nej det blev inte värre för mig, snarare bättre. Dem försvann helt efter ett par veckor. Hoppas de blir så för dig med!

• Aquavit

Tar upp den här tråden igen. Nu har det gått ett antal veckor och jag har dem fortfarande, blir knäpp på att jag inte blir av med dem. Eller att de i alla fall minskar vore trevligt.

Jag började med Xyloproct, testade AC3, sen gick jag tillbaka till Xyloproct, då blev det lite bättre. Sen fick jag Sheriproct utskrivet, då tyckte jag de blev värre igen så jag gick tillbaka till Xyloproct.
    Nu är det värre än nånsin.

Så nu undrar jag, är det nån som har haft hemrrojder under graviditeten som faktiskt har lyckats bli av med dem med mindre än 8 veckor kvar till bf? Vad använde ni i så fall?
    Är det nån som överhuvudtaget har nåt bra tips?

Eller är det bara att härda ut och hoppas att de inte skriker rakt ut i fasa när man visar baken på förlossningen....?

• Aquavit

Ingen som vill berätta, eller är det bara jag som har problem med detta?

• Tygtiiger

Hemorrojder är ju i grund och botten inget annat än åderbråck i rumpan, och jag tror det är svårt att bli av med dem när man är höggravid. Då går man ju med ett konstant ökat tryck nedåt och en dålig avrinning från venerna, så av samma skäl som man får åderbråck på benen (hej så snygg jag är just nu ) så får man ju det i rumpan.

Och de har sett det mesta på förlossningen... När du krystar så kommer för övrigt inte hemorrojderna att synas, då står ju bebisens huvud i slidöppningen och då är ändtarmen alldeles hoppressad och platt och inte kommer det ut några hemorrojder då inte!

(Se till att du inte är förstoppad, det gör hemorrojder sämre - köp laktulos om du behöver)

Krupke, we've got problems of our own!
  • mde

Ska hjälpa lite med stödstrumpor även för åderbrock i underliv o.s.v..

• Aquavit

Tack för svar
    Jag har lyckats hålla mig ifrån förstoppning, så det är skönt... i övrigt så antar jag att du har rätt, det är väl bara att gilla läget . Jag anade nog det.... Men men, man försöker så klart.
    Stödstrumpor kanske kan vara värt att testa, vem vet....

Nån som mot förmodan har något att tillägga eller något fantastiskt bra tips?

• pixie mason

kan tillägga att jag också precis som du har väldiga hemorojder i rumpan och har BF om 16 dagar känns inte alls kul och komma in på förlossningen med detta :O 
    så jag håller koll på denna tråd för och se om de kommer några bra tips ;)
    har i alla fall införskaffat mej en salva xyloproct hoppas den hjälper annars får man väll hoppas man tillhör den lyckliga grupp m'änniskor som hemorojdern försvinner på efter förlossningen 

• ungmamma2011

hej hoppar in här då jag fick min dotter för 16 dagar sen!
    Jag har aldrig tidigare upplevt hemorrojder och hade heller inte dessa promböem under min graviditet. dock har det kommit nu den senaste veckan, och härom kvällen grät jag för det gjorde så ont!
    Har börjat med xyloproct men jag känner ännu ingen direkt förbättring då man är en aning förstoppad med och måste ta i när man går på toaletten! Har även läst att man kan få som sprikor inne i ändtarmen men hur vet man om dt e hemorrojder man har lr om dt e det andra???

• Tygtiiger
    ungmamma2011 skrev 2011-03-12 22:57:13 följande:
    hej hoppar in här då jag fick min dotter för 16 dagar sen!
    Jag har aldrig tidigare upplevt hemorrojder och hade heller inte dessa promböem under min graviditet. dock har det kommit nu den senaste veckan, och härom kvällen grät jag för det gjorde så ont!
    Har börjat med xyloproct men jag känner ännu ingen direkt förbättring då man är en aning förstoppad med och måste ta i när man går på toaletten! Har även läst att man kan få som sprikor inne i ändtarmen men hur vet man om dt e hemorrojder man har lr om dt e det andra???
    Men du ska inte ta i om du ska gå på toa!! Köp laktulos på apoteket och ta det på kvällen, eller ät groteska mängder katrinplommon och aprikoser - om man har hemorrojder och är nyförlöst ska man inte ta i för att bajsa för det gör ONT.

Sprickor och hemorrojder behandlas likadant - xyloproctsalva. Sprickor läker fort men gör satan så ont. Sprickorna sitter inte inne i ändtarmen utan precis i analöppningen.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mirella85

stop upp piller har bättre efter än kräm
    jag har precis blivit gravid men hade hemorojd för nått år sen .. sen har den velat komma tillbaka nu när jag e gravid.. så i förebyggnade syfte ta jag kräm när jag känner att jag e väldigt hård och få ont av gå på toa.. men ha en hemorojd så e stop upp piller bäst och om det inte försvinner på 2veckor ska man uppsöka läkare direkt
    kan hända du behöver hjälp.. för den är så pass stor el nått..

det sa i alla fall min läkare till mig första gången jag hade det..

• ungmamma2011
    Mirella85 skrev 2011-03-13 11:16:16 följande:

stop upp piller har bättre efter än kräm
    jag har precis blivit gravid men hade hemorojd för nått år sen .. sen har den velat komma tillbaka nu när jag e gravid.. så i förebyggnade syfte ta jag kräm när jag känner att jag e väldigt hård och få ont av gå på toa.. men ha en hemorojd så e stop upp piller bäst och om det inte försvinner på 2veckor ska man uppsöka läkare direkt
    kan hända du behöver hjälp.. för den är så pass stor el nått..

det sa i alla fall min läkare till mig första gången jag hade det..

hej! det är såna stolpiller jag har köpt eftersom jag tänker att det kanske e bättre ifall det är ngn spricka på insidan så smörjs ju den med i så fall.. sedan har jag en annan kräm med som är som man kan ta innan toabesök för att bedöva men tyckte det blev så man inte kunde bajsa då för man inte kände:S

jag har börjat undvika saker som förstoppar nu och äter mkt som ska göra det lösare, sedan dricker jag kamomill tee med o hoppas det ska hjälpa med.

Under graviditeten så åt jag järn tabletter för mitt låga järnvärde o tyckte dom gjorde att jag kunde bajsa lättare men vet inte om ddet kanske e dem som förstoppat mig nu efteråt för efter förlossningen hade jag inga problem med att gå på toa!
  • ungmamma2011
    Tygtiiger skrev 2011-03-13 11:08:35 följande:
    Men du ska inte ta i om du ska gå på toa!! Köp laktulos på apoteket och ta det på kvällen, eller ät groteska mängder katrinplommon och aprikoser - om man har hemorrojder och är nyförlöst ska man inte ta i för att bajsa för det gör ONT.

Sprickor och hemorrojder behandlas likadant - xyloproctsalva. Sprickor läker fort men gör satan så ont. Sprickorna sitter inte inne i ändtarmen utan precis i analöppningen.
    tack så mycket för rådet! jag hade tänkt vänta o se om det är lika jobbigt när jag går på toa nästa gång så kommer jag löpa lactulos, bara att man vill ju helst undvika sånt eftersom det sedan kan bli att man har svårt att gå på toa utan att ha tagit dt innan...försöker med hjälp av kosten så länge o se om det blir bättre.

jag har stolpiller istället för krämen då jag tänkte att det kanske har lite bättre effekt o når in bättre än om man skulle smörja!

jag försöker att inte ta i men samtidigt så trycker det ju på o jag liksom verkligen känner att jag måste gå på toa o det är ju viktigt att försöka tömma så ofta som möjligt för att det inte ska bli värre med..blir som en ond cirkel.. har aldrig tidigare haft problem med varken hemorrojder lr sprickor och det gör dt inte lättare att man har en liten hemma med som man ammar speciellt när man har så satans ont efteråt ett toalettbesök!
  • Agnes81

Varma bad hjälpte för mig..

• ungmamma2011
    Agnes81 skrev 2011-03-13 11:53:47 följande:
    Varma bad hjälpte för mig..
    fast dom säger att man inte får bada efter förlossningen så länge man har avslag så det kan jag ju inte:( men jag får avvakta tills jag känner att jag måste gå på toa o inte behöver trycka på... ska dricka massa mer tee o imon får jag köpa lite laktulos på apoteket!
Svar på tråden Hemorrojder