• sopis

Frågor om hål i öronen

Jag har en dotter som äntligen ska få göra hål i öronen. Hon har längtat jättemycket!

Nu har jag några frågor som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Vad kostar det att ta hål i öronen?
    2. Min dotter är allergisk mot olika saker och jag är orolig över att hon kommer att bli allergisk mot nickel om jag låter henne använda örhängen med nickel. Är det ngt annat jag bör tänka på? Vilket material bör hennes örhängen vara gjorda av?
    3. Har det någon betydelse vart jag tar min dotter för att göra hålen?
    4. Är det något annat jag bör tänka på?

• Svar på tråden Frågor om hål i öronen
  • Xantippa2004

Min dotter fick ta sina hål när hon var fem år. De satte i båda öronen på samma gång med "pistol" (inte som när jag var liten och man gjorde ett öra åt gången). Hon fick plast och de ska sitta i till det har läkt riktigt. Helst ett halvår. Tvätta noga med sprit. (Jag fick med såna servetter som var indränkta i sprit.)
    I övrigt ska du tänka på att gå till någon som är licensierad att ta hål i öron. Hon som tog på min dotter hade till och med fått gå någon kurs om att ta hål i öronen på barn.

Och... Lycka till! =)

• ingensignatur

tar man fortfarande hos frisören? =)

• Akkie77

Ang material - guld eller stål. Jag själv har inte tydlig nickelallergi, men regarerar så fort jag sätter i "dåliga" örhängen. Det kliar efter bara en liten stund.
    Men som sagt guld eller stål går fint. Finns jättemycket fina stålsmycken nuförtiden. Kika in saijtam.se t ex.

Lycka till!

• ingensignatur

plast o silver fungerar lika bra :)

• Xantippa2004
    ingensignatur skrev 2011-01-18 12:46:54 följande:
    tar man fortfarande hos frisören? =)
    Haha, japp! =)
  • I Am Mine

Jag tog nyss hål i öronen hos en frisör. de har alltid bra material i såna hål som man tar hål i öronen med. Två hål kostade 250 kr där jag tog det. Hon sa att man ska tvätta med tvål och vatten 2 ggr per dag och inte snurra på dem eller ta på dem med smutsiga fingrar. 6 veckor ska de sitta.

• sopis

Ok tack! Någon som har tips på hur man hittar en duktig öronhåltagare i Stockholmstrakten?

• Akkie77
    ingensignatur skrev 2011-01-18 12:49:58 följande:
    plast o silver fungerar lika bra :)
    inte för mig, men vi är ju olika ;)  tack o lov för det.
  • ingensignatur
    Akkie77 skrev 2011-01-18 13:07:15 följande:
    inte för mig, men vi är ju olika ;)  tack o lov för det.
    Du har inte tydlig nickelallergi o kan inte använda silver eller plast?! Du har troligtvis inte/inte bara nickelallergi då...
  • Akkie77
    ingensignatur skrev 2011-01-18 16:14:19 följande:
    Du har inte tydlig nickelallergi o kan inte använda silver eller plast?! Du har troligtvis inte/inte bara nickelallergi då...
    det här är verkligen OT hur det är för mig.
    Jag har inte sagt någonstans att jag inte kan använda silver eller plast alls. Strunta i mina öron, denna tråd gäller trådstartarens dotter!
    Jag gav bara råd om det som kan vara säkert.
  • mamma till tre busungar

hur gammalt är ditt barn?

• Kerberethou

Det bästa är att gå till en riktig piercare och göra hålen i öronen. Det är mindre smärtsamt, går minst lika fort och det läker på ett annat sätt. Dom sätter i stålringar eller titan vilket inte heller ger någon risk med nickel. Personligen har jag töjda öron och kan inte vara mer nöjd med hur det har hanterats. Hur gammal är din flicka?

• Tattyn

Det absolut säkraste materialet om dottern redan uppvisat allergier är medicinsk plats eftersom det är det enda materialet som inte innerhåller något som helst nickel. Även titat är säkert, men ALLA metaller innehåller en viss del nickel för att det är helt omöjligt att rena metallerna till 100% på allt nickel, däremot är vissa metaller hårdare än andra och släpper inte ur nicklet till ytan av smycket, som tex titan och guld. Silvret som säljs idag är renat på så mycket nickel som det bara är möjligt och får bara innehålla 0,005% nickel. Är man väldigt känslig kan man ändå känna av silvret, eller rättare sagt nicklet i silvret.
    Guld är relativ säkert, men man kan vara allergisk mot guldet i sig, nu är det iofs bara ca 2% av jordens befolkning som är guldallergiker.
    Ska man rangordna materialen efter hur säkra de är sett ur allergisynpunkt så blir det
    1 medicinsk plast
    2 titan
    3 guld
    Ju yngre barnen är när man tar hål i deras öron desto större är risken att de utvecklar allergier iom att deras immunförsvar inte är helt utvecklat, därför bör man vänta med att tex göra hål i öronen på barn tills de är minst 5-6 år, gärna ännu längre. Jag vet att det finns gott om ungar som fått hål i öronen samma sekund som de ploppat ur livmodern och som inte uppvisat minsta tendens till allergi, men varför riskera sitt barns hälsa i onödan?
    Vänd dig till en diplomerad håltagare så är du däker på att eprsonen fått utbildning om hur man på bästa sätt tar hål plus i allt runtikting ( skötsel, allergier osv) Vänd dig till någonm som använder Blomdahls system, de har tian och medicinsk plast att välja på som håltagningsörhängen, alla deras produkter är sterila, och håltagningen akn göras på ett snabbt sätt.

Tänk på att hålen ska rengöras varje dag morgon och kväll, det tar ca 1 år för hålen att läka helt, men man kan byta örhängen efter ca 6 veckor, men se till att ni håller er till de säkra materialen hela förstå året, även om dottern hittar de allra snyggaste örhängena på glitter eller H&M så är de big no no. Undvik att bada i klorerat vatten de första 3 veckorna, och inga smutsiga fingrar som pillar på öron och örhängen under läkepreioden.

har du fler frågor är det bara du hör av dig/ Tattyn, diplomerad håltagare som arbetar hos en guldsmed.

• ingensignatur
    Akkie77 skrev 2011-01-18 22:21:07 följande:
    det här är verkligen OT hur det är för mig.
    Jag har inte sagt någonstans att jag inte kan använda silver eller plast alls. Strunta i mina öron, denna tråd gäller trådstartarens dotter!
    Jag gav bara råd om det som kan vara säkert.
    Det var juh du som började svara på hur det var för dig :P

men men - detta är ett forum o om vi inte ska utgå från vad vi vet om oss själva - o inte är experter - så kanske vi borde sluta skriva helt?!
  • fridaviksten

hej  jag heter  frida jag har  haft på mej örhengen  jag har  sovit med dom tidare jag har  tagit av mej dom jag har fot  inveson nu i örat kan jag säta på mej bom i morgon i gen annars kommer hålen väsa i gen
    från frida

Svar på tråden Frågor om hål i öronen