• 2011

Mer merit? Skrivit C-uppsats ensam eller med annan?

Vid senare arbetssökande, säger det något om en person om den har valt att skriva sitt examensarbete ensam eller i lag med någon annan?

Är man självständig och självdisciplinerad? Bra på att samarbeta? Ser något av alternativen bättre ut? 

• Svar på tråden Mer merit? Skrivit C-uppsats ensam eller med annan?
  • Tecken

Säger ingenting. Det är att du skrivit C-uppsats som spelar roll.

På en del universtitet/institutioner får studenter inte välja hur många som ska skriva. Där är det antingen ensamskrivande eller två-och-två som gäller.

• 2011

Vi får välja och jag är kluven. Jag är väldigt bra på stora skriftliga arbeten och tror jag skulle kunna få högsta betyg ensam, utan att behöva göra massa kompromisser med någon annan. Men en närstående person vill hemskt gärna skriva med mig och jag ser väl fördelar med det också, dock inte om det i någon annans ögon ser ut som jag fegar / gör det enkelt för mig. (Jag hade nog mött mindre motstånd själv, disciplin är inget problem här.)

Brukar det krävas ett större arbete om man skriver i par? 

• Tecken

Det går inte att säga att det krävs mer arbetsinsats, det är nog olika. Jag kan se för- och nackdelar med båda:
    - Skriva ensam = du bestämmer, men har ingen att bolla ideér med.
    - Skriva tillsammans = två viljor, alltid någon att bolla ideér med.

Annars kan ju en variant vara att ni skriver på egen hand, men har varandra som bollplank.

• 2011

Tack för ditt svar. Jo jag tänker också så. För- och nackdelar med båda. Om en framtida arbetsgivare skulle ha en preferens skulle det dock avgöra allt. 

Någon som har varit med om att någon har gjort skillnad på om studenten har skrivit själv eller ej?

Annars vet jag nog hur jag ska göra nu, 

• Tecken

Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare ens frågat mig om min C-uppsats, när jag tänker efter.

• Kjell2

Har rekryterat en del och ämnet är viktgare än om man är en eller två som skriver. Har aldrig tänkte på antalet författare.

Om du är speciellt sugen på någon arbetsgivare ta då ett ämne som kan vara av intresse för den arbetsgivaren.

/Kjell

• Kazeer
    2011 skrev 2011-01-18 16:03:29 följande:
    Tack för ditt svar. Jo jag tänker också så. För- och nackdelar med båda. Om en framtida arbetsgivare skulle ha en preferens skulle det dock avgöra allt. 

Någon som har varit med om att någon har gjort skillnad på om studenten har skrivit själv eller ej?

Annars vet jag nog hur jag ska göra nu, 
    När jag har sökt jobb, är det aldrig någon arbetsgivare som har ställt en fråga överhuvudtaget om uppsats/examensarbete.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tow2Mater
    Tecken skrev 2011-01-18 15:44:10 följande:
    På en del universtitet/institutioner får studenter inte välja hur många som ska skriva. Där är det antingen ensamskrivande eller två-och-två som gäller.
    Vid andra institutioner får man inte heller skriva själv, utan måste göra det i grupp av två eller flera, då det tar för mycket lärarresurser i anspråk om studenter vill skriva själv.
  • Tecken
    Tow2Mater skrev 2011-01-18 18:22:05 följande:
    Vid andra institutioner får man inte heller skriva själv, utan måste göra det i grupp av två eller flera, då det tar för mycket lärarresurser i anspråk om studenter vill skriva själv.
    Ja, det var ju det jag skrev? Olika högskolor/uni har olika regler.
  • Klugscheisser
    Tecken skrev 2011-01-18 16:00:12 följande:

Det går inte att säga att det krävs mer arbetsinsats, det är nog olika. Jag kan se för- och nackdelar med båda:
    - Skriva ensam = du bestämmer, men har ingen att bolla ideér med.
    - Skriva tillsammans = två viljor, alltid någon att bolla ideér med.

Annars kan ju en variant vara att ni skriver på egen hand, men har varandra som bollplank.

Det är väl klart att det kräver större arbetsinsats att göra någonting själv, mot att vara två?! Att själv ha författat sitt exjobb är tecken på att man verkligen klarat hålla många bollar i luften och att  man kan ta eget initiativ. Bolla idéer gör man med sin handledare, det är därför de finns. Skulle inte säga att det är någon nackdel att ha varit flera, men det är nog mer plus att ha varit själv, om man inte söker sig bara till IKEA, där man har en större övertro på teamwork än jag sett någon annanstans. Flört
  • Tecken
    Klugscheisser skrev 2011-01-19 04:31:59 följande:
    Det är väl klart att det kräver större arbetsinsats att göra någonting själv, mot att vara två?! Att själv ha författat sitt exjobb är tecken på att man verkligen klarat hålla många bollar i luften och att  man kan ta eget initiativ. Bolla idéer gör man med sin handledare, det är därför de finns. Skulle inte säga att det är någon nackdel att ha varit flera, men det är nog mer plus att ha varit själv, om man inte söker sig bara till IKEA, där man har en större övertro på teamwork än jag sett någon annanstans. Flört
    Nej, jag håller inte med. Är man så är det två viljor att respektera. Jag tror faktiskt det är lättare att skriva själv.
  • Klugscheisser
    Tecken skrev 2011-01-19 09:38:45 följande:
    Nej, jag håller inte med. Är man så är det två viljor att respektera. Jag tror faktiskt det är lättare att skriva själv.
    Vad håller du inte med om?
  • Tecken
    Klugscheisser skrev 2011-01-19 09:45:17 följande:
    Vad håller du inte med om?
    Att det kräver större arbetsinsats att skriva själv, än då man skriver med någon annan.

Jag ställer mig också frågande till om arbetsgivare värderar C-uppsatsen öht, det är väl en examen som är det viktiga? Inte hur många som skrev C-uppsatsen.
  • Dimitra
    Kazeer skrev 2011-01-18 16:18:54 följande:
    När jag har sökt jobb, är det aldrig någon arbetsgivare som har ställt en fråga överhuvudtaget om uppsats/examensarbete.
    Inte frågat mig heller. Och hade nån frågat skulle jag svara att jag blivit en jävel på att både sälja in mina föslag och att kompromissa då vi var tre starka viljor som skrev uppsatsen
    The Dimitra universe.
  • Klugscheisser
    Tecken skrev 2011-01-19 09:55:39 följande:
    Att det kräver större arbetsinsats att skriva själv, än då man skriver med någon annan.

Jag ställer mig också frågande till om arbetsgivare värderar C-uppsatsen öht, det är väl en examen som är det viktiga? Inte hur många som skrev C-uppsatsen.
    Om man skall hårdra det hela så kan det säkert förekomma. Min erfarenhet att ingen frågat mer än vad det handlade om. Och jag vet inte om du själv skrivit C-uppsats, men jag kan lova dig att det är lättare att två stycken gör research och litterature reviews än att själv behöva sitta med hela skiten själv. Så självklart är det jobbigare att vara ensam än flera. Själv har jag aldrig skrivit mina uppsatser annat än själv, men jag har delvis utbildat mig utomlands, och på skolan jag gick var det inte tal om några grupparbeten annat än när det gällde assignments.
  • Tecken
    Klugscheisser skrev 2011-01-19 10:03:58 följande:
    Om man skall hårdra det hela så kan det säkert förekomma. Min erfarenhet att ingen frågat mer än vad det handlade om. Och jag vet inte om du själv skrivit C-uppsats, men jag kan lova dig att det är lättare att två stycken gör research och litterature reviews än att själv behöva sitta med hela skiten själv. Så självklart är det jobbigare att vara ensam än flera. Själv har jag aldrig skrivit mina uppsatser annat än själv, men jag har delvis utbildat mig utomlands, och på skolan jag gick var det inte tal om några grupparbeten annat än när det gällde assignments.
    Jag har skrivit tre uppsatser själv (två C, en D). Jag håller fortfarande inte med dig Visst om man skriver en litteraturstudie så kan man samla in material tillsammans, men man måste ju också analysera tillsammans, ses på vissa tider och skriva tillsammans etc. Nej, jag skulle aldrig vilja skriva med någon annan, men jag tror inte att arbetsgivare värderar "ensamskrivare" högre.
  • Klugscheisser
    Tecken skrev 2011-01-19 10:14:28 följande:
    Jag har skrivit tre uppsatser själv (två C, en D). Jag håller fortfarande inte med dig Visst om man skriver en litteraturstudie så kan man samla in material tillsammans, men man måste ju också analysera tillsammans, ses på vissa tider och skriva tillsammans etc. Nej, jag skulle aldrig vilja skriva med någon annan, men jag tror inte att arbetsgivare värderar "ensamskrivare" högre.
    Eftersom det förmodligen är kotym på svenska universitet att man skriver två och två, så håller jag med dig om att även jag tror att arb.givaren skiter i vilket. Dock hävdar jag fortfarande att det är mer jobb, att skriva en C- eller D-uppsats själv. I sverige har vi det dock bra, när jag skulle lämna in mina uppsatser, så krävde skolan (iofs privat affärsskola) att de skulle vara skinninbundna med riktiga pärmar. Budgettryckeriet gjorde detta för 1000 spänn styck. Såna sjuka saker slipper man i Sverige vad jag vet. Här är mycket gratis och bra mycket enklare. Men, men, nu blev jag litet OffT. Flört
Svar på tråden Mer merit? Skrivit C-uppsats ensam eller med annan?