Amorteringsfritt i två år, sen då?
Vi har det just nu amorteringsfritt på huset i två år. Lånet är på 1,7. Hur mycket blir det extra i månaden sen när vi börjar amortera?
Vi har det just nu amorteringsfritt på huset i två år. Lånet är på 1,7. Hur mycket blir det extra i månaden sen när vi börjar amortera?
Det får du väl fråga din bankkontakt? Jag ska ha amorteringsfritt tills jag pluggat färdigt, och efter den tiden kan jag välja själv hur mycket jag vill amortera (tror det minsta beloppet är 500). Jag behöver inte amortera mer då för att jag inte amorterar nu.
Fråga banken. Vi har amorteringsfritt i fem år,men ska betala av en stor klumpsumma redan i år (2,5 år efter husköpet) och förhoppingsvis alltihopa innan de där fem åren gått.
Det vet jag väl att jag kan fråga min bankman om. Tänkte bara om nån hade svaret här direkt. På ett ungefär.
Det är det endast banken som kan svara på. Det brukar väl vanligtvis handla om några tusen, men kan variera kraftigt. Kanske t.o.m. kan vara så att ni kan fortsätta att ha amorteringsfritt om ni så önskar.
På huslån brukar man inte behöva amortera extra mycket bara för att man haft amorteringsfritt ett tag. Det är annorlunda ifall man bor i ett överbelånat hus, dvs om man har högre lån än vad huset är värt, då vill banken att man amorterar ner i snabbare takt.
Ett bottenlån brukar ammorteras på mellan 30 till 50 år. I vissa fall ännu längre.
Topplån på kortare tid.
Vilken underlig fråga?
Hur stor kostnaden blir OM ni börjar amortera beror ju på hur hög amortering ni kommer överens om....
Räntan plus de tusenlappar ni ska amortera = månadskostnaden.
I vår bank kräver de ingen amortering alls så länge lånet är mindre än 85% av värdet på huset.
Om ni tagit lånet på säg 40 år så delar du 1 700 000 på 40x12 = 3541:- /månad i amortering.