Hjälp ang. fodervärdsavtal/inackordering
Hej, för att göra en lång historia kort så har jag haft en hund hemma sen i somras, från början var det meningen att att jag skulle få ha henne på helfoder, sen kom vi muntligt överens om att jag skulle köpa henne på halvfoder, de får en kull och jag betalar 9000:- kontant till dem sen skulle hunden vara min. För ett par veckor sedan ringer de upp mig, en så kallad kennel. och säger att jag antingen får köpa henne för 18.000 (grundpriset för en frisk valp av denna ras). Eller så fick jag ha kvar henne, utan avtal och de skulle behålla avelsrätten, alltså ha 4 kullar till, annars skulle de ta tillbaka henne. Nu är det så att denna hunden har haft en kull, då hon blev snittad, hon är "psykiskt störd" om man kan säga så om en hund, livrädd för män, livrädd för mycket folk, livrädd om det är högljutt, vi har fått greja en hel del hemma och planera så att hon verkligen ska ha någonstans att gå undan om vi t.ex har haft kalas eller folk hemma, har hon ingenstans att gå och inte får sitta hos mig så lägger hos sig på golvet och hyperventilerar, frisk hund? NEJ! Jag har arbetat med henne varje dag sen hon kom till oss den 31/7-10 och hon har blivit något bättre, dock kommer hon aldrig bli helt återställd. Allt detta p.g.a vanvård i hennes första hem.
Jag hade ingen möjlighet att betala 18.000 för henne, och jag ville inte för varken hennes eller min skulle skiljas från henne 4 gånger till i hennes liv och låta henne komma till misär och föda valpar och sen vara kvar där hela valptiden. Så igår när jag var iväg och handlade så var sambom ute och gick med våra båda hundar, lösa, som alltid. Så kommer det en bil och ur hoppar en av kennelägarna, sliter tag i vår hund och kastar in henne i bilen och bara åker därifrån, detta är det värsta jag hört och vart med om i hela mitt liv, är så förbannad och ledsen på hela situationen.
Hörde nu av en väninna att jag kan begära pengar av dem för att hon varit inackorderad här unden denna tiden, exakt i 201 dagar. Nu undrar jag om någon här har koll på regler ang. inackordering, vad jag ska ta ut per dag. Lite allmänt hur det funkar? Kan väl tillägga att jag INTE är ute efter deras pengar, jag vill kräva pengar av dem för att kunna köpa tillbaka mitt lilla hjärta!
TACK!