• Gizzie

Fler som är/varit gravida med MYOM???

Jag är gravid i vecka 17+2 och åkte in akut igår då jag hade ont. Väl inne på ultraljudet så upptäcker läkarn att jag har en knöl 2,5cm ggr 4cm i bakre livmoderväggen. Barnets huvud låg liksom på andra sidan och kroppen på andra då myomet delade upp moderkakan.. Hon skrev in allt i min journal och sa att dom ska titta extra noga på rutin UL nästa vecka onsdag.

Nu är jag ju lite orolig och vill gärna höra hur ni andra har haft det?

Vi har även haft fyra stycken missfal vilket läkarn sa kunde bero på myomet. om de nu är en sån.

• Svar på tråden Fler som är/varit gravida med MYOM???
  • Tankgirrrl

Hej! är nu inne i v 19 med min andra graviditet. Myomet har växt från 2,8 cm till nästan 5, förra gången växte det från 3 till 6 cm.
    Jag har födde vaginalt och kommer antagligen göra det denna gång också.
    Fick hysteriskt ont första graviditeten och de upptäckte både muskelknut och bebis vid en blindtarmsoperation i samband med smärtan.
    JAg får gå på extra ultraljud, men för att se åt vilket håll muskelknuten rör sig.
    Har du frågor eller vill ha stöd så skriv här så ska jag försöka svara!

• 030511

hej hade (har) myom på livmodern under första grav med äldsta dottern hade jag SVIN ONT kring naveln den var vid upptäcktebn stor som tumnageln och när sista kontroll gjordes innan bf så var den ca stor som en tennisboll :-/ men det var ingen större fara den gick tillbaka efter grav . jag var dock sjukskriven under grav mestadels.... och jag hade oxå vag. förlossning
    Man kan ju måsta snittas om myomen sitter illa till men var lugn dom håller KOLL <3
    andra grav - inga komplikationer alls bara extra uppsikt
    denna grav- inget än iaf.

• Gizzie

Va skönt och höra att det har gått bra för er. Jag blev så orolig då vi såg inget alls för 2 veckor sen när vi gjorde ett ul. men i måndags så såg man den tydligt.
    Har fått en extra tid till min läkare imorn, så får se vad han säger. Men vad händer om dom inte slutar växa? Jag känner ömhet när vart den sitter inne i magen liksom. Men blir det inte trångt för bebisen där inne? Hur ofta går man ultra ljud då?

• Tankgirrrl
    Gizzie skrev 2011-01-19 17:48:14 följande:
    Va skönt och höra att det har gått bra för er. Jag blev så orolig då vi såg inget alls för 2 veckor sen när vi gjorde ett ul. men i måndags så såg man den tydligt.
    Har fått en extra tid till min läkare imorn, så får se vad han säger. Men vad händer om dom inte slutar växa? Jag känner ömhet när vart den sitter inne i magen liksom. Men blir det inte trångt för bebisen där inne? Hur ofta går man ultra ljud då?
    Min växte typ dubbel storlek men det är ju jätteolika, Min sitter på utsidan av livmodern och barnet har lika stor plats som andra barn men bebis föredrar att ligga på höger sida (myomet är på vänster sida)
    Jag gjorde 3 extra ultraljud de sista två var för att kolla ifall jag behövde göra kejsasnitt för den rörde sig mot "förlossningskanalen".
    Mitt Myom ömmade också och gjorde till och från ONT första graviditeten men denna gång känns det ingenting!
    De bestämde i v 36 att jag kunde föda vanligt men de var fortfarande osäkra vid UL i v 34.
  • önskad

Hej! under min andra graviditet tyckte jag att min mage växte lite väl fort och sökte redan i gravvecka 6-7 till gyn. hon kände först på min livmoder och gissade att jag befann mig i vecka 28 men ultraljdet visade ett stort myom på 15 x18 cm (som fortsatte växa tom v 19). jag blev sjukskriven med risk för att föda för tidigt och följdes upp med ultraljud varannan vecka. i början hade jag mycket sammandragningar men till slut gick jag tom 13 dagar över BF. Du ska se att det inte är något att oroa sig över de kommer ha lite extra koll på dig och bebisen! kram på dig!

• Gizzie

Önskad: Oj herrejessus. Att den var så stor, visste du om det innan?

tankgirl: Kan myomet flytta på sig?

Min sitter i bakrelivmoder väggen. va hos läkarn idag men han kunde ju inte se så mycket då hans maskin är inte de bästa. Han kunde se den och så men tyckte att det var inget att oroa sig för?? Men att vi skulle följa upp det. Har rutin UL nästa onsdag så där ska dom visst gå igenom den grundligt.

Har ni pratat med eran BM om det här? Och gjorde UL på MVC eller på där i sjukhuset som man gör RUL?

• Tankgirrrl
    Gizzie skrev 2011-01-20 21:00:14 följande:
    Önskad: Oj herrejessus. Att den var så stor, visste du om det innan?

tankgirl: Kan myomet flytta på sig?

Min sitter i bakrelivmoder väggen. va hos läkarn idag men han kunde ju inte se så mycket då hans maskin är inte de bästa. Han kunde se den och så men tyckte att det var inget att oroa sig för?? Men att vi skulle följa upp det. Har rutin UL nästa onsdag så där ska dom visst gå igenom den grundligt.

Har ni pratat med eran BM om det här? Och gjorde UL på MVC eller på där i sjukhuset som man gör RUL?
    Eftersom min sitter på livmodern så flyttar den sig när magen växer, det lät på läkarna som att den kunde flytta sig lite varstans eller ja upp, ner eller lite åt sidorna och det är först runt v 34 man kunde se vartåt det lutade. Vi gör alla UL på sjukhuset (bor i Linköping)  BM vet om det och de på ultraljudsavdelningen håller koll ihop med läkare från specialBB men jag vet inte hur man gör i andra städer.
    Min läkare sa att det behövde inte påverka graviditeten men det kunde göra det. men det är beroende från person till person hur ont muskelknuten gör eller om den påverkar grav på annat sätt.
    Första grav gjorde MYOMet skitont och den här känner jag inte av det alls!

Lycka till!
  • katt

Hej jag hoppa in här med för att gnälla om j-vla myomet. Jag oxå hamnade på akuten pgv den . jag är sjuksriven nu. min är cm och gör ont ibland kan jag inte sover den bestämmer själv. den har oxå växt nu men läkarna säga olika. imorgon ska jag till min bm och läkare och för veta hur stor den har blivit. den ligger i livmoden. Jag trodde nästan att jag var ensam i hela världen om detta. Tänk er jag fick tåra när jag läste rubriken. Det är ju jag tänkte jag. jag är i vecka 19

• önskad

hade ingen aning om att jag hade myom tan tydligen växer det av graviditetens hormoner, jag anade att jag hade något i magen för den växte i rekordfart! läkaren gissade att jag var i vecka 28 och då var jag bara i vecka 6 - jag gick från storlek 40 till mammabyxor på en vecka!! (oftast sltar den växa i vecka 18-19 för då avtar hormonet som gör att den växer.

ja myom innebär mycket oro men i de flesta fall ställer den inte till något problem! Jag fick dock myomnekros på själva midsommarafton- gjorde så jvla ont jag trodde jag skulle förlora vårt barn men hon segrade över myomet . I vecka 18 när vi skulle fastställa BF så tryckte myomet så pass mycket( jag hade myomet på vänster sida och vår flicka på höger sida) att hennes huvud var konkavt detta var hemskt att se och vi trodde att hon inte skulle kunna utvecklas normalt men läkarna försäkrade oss att det skulle ordna sig och  2 veckor senare var det en normal huvudform och hon började växa på sig och knuffade undan myomet. i början hade myomet formen som en handboll men i slutet var det så ihoptryckt att det fick en konkav form. Jag fick till en början olika besked från läkarna och kände mig som ett missfoster för med ett sånt stort myom kom läkarna från olika sjukhus för att närvara vid mina besök och blev lite av en "kändis" på mottagningen.

Svar på tråden Fler som är/varit gravida med MYOM???