• crazydiamond

Baseras föräldrapenningen på årsinkomst eller halvår?

Snälla hjälp mig! Detta kan vara enormt bra att veta när man funderar på ett syskon till sonen.
    Räknas helgjobb in också? Man måste väl kunna vara timanställd för att få fp?
    Tack på förhand.

♥ Ellen♥August♥Björn♥
  • Svar på tråden Baseras föräldrapenningen på årsinkomst eller halvår?
  • Queenie70

Det beräknas på vad man SKULLE ha tjänat under den perioden man är FL om man istället hade jobbat. Om man får löneförhöjning under tiden man är FL så höjs således föräldrarpenningen på en gång. Du ska ju på nåt vis kunna visa att du skulle haft en viss anställning med ett viss antal timmar som hade renderat dig en viss lön, om du inte hade varit FL. Om du tjänat en mille föregående år, och en vecka innan FL byter jobb till ett där du tjänar 10.000 i månaden, så är det, den aktuella inkomsten som du har när du går på FL som räknas, inte att du tjänat betydligt mer innan. Kanske var lite luddigt detta, men jag gjorde mitt bästa....

• crazydiamond

Ok tack. Det är så att jag tar studenten nu till sommaren och har helgjobb som kommer att ökas på lite. Men om jag jobbar i ett halvår till så kan fp höjas?

♥ Ellen♥August♥Björn♥
  • Just me
    Queenie70 skrev 2011-01-18 19:33:55 följande:
    Det beräknas på vad man SKULLE ha tjänat under den perioden man är FL om man istället hade jobbat. Om man får löneförhöjning under tiden man är FL så höjs således föräldrarpenningen på en gång. Du ska ju på nåt vis kunna visa att du skulle haft en viss anställning med ett viss antal timmar som hade renderat dig en viss lön, om du inte hade varit FL. Om du tjänat en mille föregående år, och en vecka innan FL byter jobb till ett där du tjänar 10.000 i månaden, så är det, den aktuella inkomsten som du har när du går på FL som räknas, inte att du tjänat betydligt mer innan. Kanske var lite luddigt detta, men jag gjorde mitt bästa....
    Kanske du kan hjälpa mig också Hur är det om man är arbetslös nu, jag är i v 15 nu, blev arbetslös i augusti från ett jobb där jag jobbade heltid... Efter RUL i februari kommer jag att få ett moderintyg som jag sedan ska skicka in till försäkringskassn men hur kommer de att räkna ut då tro? De kan väl inte gå efter stämplingspengarna jag tjänar nu, eller? Skulle vara tacksam för svar om du/ni vet
  • Erica80

Dom baserar fp på det du har tjänat ett år innan du ansökte. Så om du ansöker i april så räknar dom tillbaka till föregående april

• Erica80
    Erica80 skrev 2011-01-18 20:01:47 följande:
    Dom baserar fp på det du har tjänat ett år innan du ansökte. Så om du ansöker i april så räknar dom tillbaka till föregående april
    Även extrajobb eller timanställning
  • Just me

Är det då samma sak om man är arbetslös? Räknas det då både av det jag har tjänat och stämplingen?

• Alexi
    Just me skrev 2011-01-18 20:16:04 följande:
    Är det då samma sak om man är arbetslös? Räknas det då både av det jag har tjänat och stämplingen?
    Din akassa är irrelevant för fp, bidrag kan aldrig läggas till grund. Men att vara arbetssökande skyddar din tidigare SGI/inkomst.
  • Just me
    Alexi skrev 2011-01-18 20:40:08 följande:
    Din akassa är irrelevant för fp, bidrag kan aldrig läggas till grund. Men att vara arbetssökande skyddar din tidigare SGI/inkomst.
    Jaha ok, ja men dåså , då lär jag få FP efter mitt sista jobb då
    Tack snälla för svaret!!
  • Rookie10

Mer frågor. Om jag säger upp mig från mitt jobb pga flytt, och i stället blir arbetssökande samt tar så mycket vikariat som jag kan få med antagligen lägre lön än tidigare - hur påverkar det ersättningen om jag tar föräldradagar?

• AnAngel
    Erica80 skrev 2011-01-18 20:01:47 följande:
    De kan jag då berätta att de inte gör. Trodde också de var så. Men inte då....
    Jag fick barn i Juni och när de skulle räkna ut vilken föräldrapenning jag fick så räknade de from april och så 6 månader tillbaka...ngt jag inte hade en aning om, men de ör nya regler så de har rätt att göra så fick jag som svar när jag ifrågasatte alltihopa (hade då sen jan gett bort flertal av mina helgpass och bytt nattpass mot dag, jobbade treskift... gjorde detta för att jag hade mkt sammandragningar och vi klarade oss ekonomiskt ändå och tänkte att fp räknas ändå på föregående år.... så fel så!
  • Carisma95
    crazydiamond skrev 2011-01-18 19:45:31 följande:
    Ok tack. Det är så att jag tar studenten nu till sommaren och har helgjobb som kommer att ökas på lite. Men om jag jobbar i ett halvår till så kan fp höjas?
    Ett halvår (6 mån) krävs för att höja SGI:n. Dock har de första 180 SGI-dagarna i föräldraförsäkringen ett särskilt krav på 240 dagar, dvs en anställning på minst 8 månader är nödvändigt för att få en högre ersättning under dessa dagar.
    Uppfyller du "bara" 6 mån, så innebär det att du får en högre FP från och med dag 181.
    Rookie10 skrev 2011-01-18 21:13:26 följande:
    Mer frågor. Om jag säger upp mig från mitt jobb pga flytt, och i stället blir arbetssökande samt tar så mycket vikariat som jag kan få med antagligen lägre lön än tidigare - hur påverkar det ersättningen om jag tar föräldradagar?
    Det beror helt på hur mycket du kommer att jobba. Kommer du upp i de krav jag skrev ovan (t.ex. ett längre vikariat), räknas SGI/FP alltid om till nuvarande/aktuell lön.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Iduns

Arbetade i 5 månader på förra arbetsplatsen innan jag blev uppsagd pgr av graviditeten, Fk la helt enkelt till en månad på dessa 5 så jag får ut en bra föräldrapenning, annars skulle den bli lite torftig...

• Carisma95
    Iduns skrev 2011-01-19 09:41:47 följande:
    Arbetade i 5 månader på förra arbetsplatsen innan jag blev uppsagd pgr av graviditeten, Fk la helt enkelt till en månad på dessa 5 så jag får ut en bra föräldrapenning, annars skulle den bli lite torftig...
    Lägga till lär de nog inte ha gjort för att vara snälla, det innebär tjänstefel!
    Däremot kanske du hade en längre anställningstid på pappret? T.ex. provanställning i 6 mån. Har man en anställning som beräknas pågå i minst 6 mån höjs SGI:n.
  • Erica80
    AnAngel skrev 2011-01-18 21:18:57 följande:
    De kan jag då berätta att de inte gör. Trodde också de var så. Men inte då....
    Jag fick barn i Juni och när de skulle räkna ut vilken föräldrapenning jag fick så räknade de from april och så 6 månader tillbaka...ngt jag inte hade en aning om, men de ör nya regler så de har rätt att göra så fick jag som svar när jag ifrågasatte alltihopa (hade då sen jan gett bort flertal av mina helgpass och bytt nattpass mot dag, jobbade treskift... gjorde detta för att jag hade mkt sammandragningar och vi klarade oss ekonomiskt ändå och tänkte att fp räknas ändå på föregående år.... så fel så!
    Ok, då har dom nya regler för dig då
    Min son föddes i juli och jag ansökte i april. Jag tjafsade en del med dom pga av att jag har heltidstjänst plus 3 extra arbeten och ville tillgodoräkna mig allt. Så jag ville att dom skulle räkna från jauari till januari men enligt deras regler så räknade dom inte så. Så det blev från april till april.
  • Carisma95
    Erica80 skrev 2011-01-19 12:09:50 följande:
    Ok, då har dom nya regler för dig då
    Min son föddes i juli och jag ansökte i april. Jag tjafsade en del med dom pga av att jag har heltidstjänst plus 3 extra arbeten och ville tillgodoräkna mig allt. Så jag ville att dom skulle räkna från jauari till januari men enligt deras regler så räknade dom inte så. Så det blev från april till april.
    Normat sett räknar de bara på aktuell lön! Dvs vad man tjänar NU x 12 mån = årsinkomst.
    Enda undantagen är, som i era fall, när man haft oregelbunden inkomst och behöver räkna fram en snittinkomst.
  • Erica80
    Carisma95 skrev 2011-01-19 12:45:09 följande:
    Normat sett räknar de bara på aktuell lön! Dvs vad man tjänar NU x 12 mån = årsinkomst.
    Enda undantagen är, som i era fall, när man haft oregelbunden inkomst och behöver räkna fram en snittinkomst.
    Ja men då har ju jag INTE fel..
  • Erica80
    Carisma95 skrev 2011-01-19 12:45:09 följande:
    Erica80 skrev 2011-01-19 20:57:00 följande:
    Jag måste ju tillägga att oregelbunden arbetstid o inkomst är det otroligt många som har. Så det är inte riktigt ett undantag utan snarare en regel...
  • delight

Jag har också funderingar ang FP.. jag vikade fyra månader juli-okt 2010.. sen var jag arbetssökande t o m denna vecka.. mitt vik beräknas vara till slutet av maj, troligen med förlängning över sommaren. Jag är gravid och BF beräknas sista veckorna i september. HUR räknar de då ut FP? Kan de lägga ihop dessa månader eller måste det vara sammanhängande??Obestämd Är det ens tillräckligt för höja SGI?? 

• Carisma95
    Erica80 skrev 2011-01-19 21:00:00 följande:
    Erica80 skrev 2011-01-19 20:57:00 följande:
    Jag måste ju tillägga att oregelbunden arbetstid o inkomst är det otroligt många som har. Så det är inte riktigt ett undantag utan snarare en regel...
    Nej, det är sant. Men i de fallen människor har t.ex. fasta anställningar (eller vik längre än 6 mån) med fast lön så höjs SGI:n redan från första dagen, istället för att man behöver vänta på att räkna ut en snittinkomst på en (oftast) osäker anställning.
Svar på tråden Baseras föräldrapenningen på årsinkomst eller halvår?