Baseras föräldrapenningen på årsinkomst eller halvår?
Snälla hjälp mig! Detta kan vara enormt bra att veta när man funderar på ett syskon till sonen.
Räknas helgjobb in också? Man måste väl kunna vara timanställd för att få fp?
Tack på förhand.
Snälla hjälp mig! Detta kan vara enormt bra att veta när man funderar på ett syskon till sonen.
Räknas helgjobb in också? Man måste väl kunna vara timanställd för att få fp?
Tack på förhand.
Det beräknas på vad man SKULLE ha tjänat under den perioden man är FL om man istället hade jobbat. Om man får löneförhöjning under tiden man är FL så höjs således föräldrarpenningen på en gång. Du ska ju på nåt vis kunna visa att du skulle haft en viss anställning med ett viss antal timmar som hade renderat dig en viss lön, om du inte hade varit FL. Om du tjänat en mille föregående år, och en vecka innan FL byter jobb till ett där du tjänar 10.000 i månaden, så är det, den aktuella inkomsten som du har när du går på FL som räknas, inte att du tjänat betydligt mer innan. Kanske var lite luddigt detta, men jag gjorde mitt bästa....
Ok tack. Det är så att jag tar studenten nu till sommaren och har helgjobb som kommer att ökas på lite. Men om jag jobbar i ett halvår till så kan fp höjas?
Dom baserar fp på det du har tjänat ett år innan du ansökte. Så om du ansöker i april så räknar dom tillbaka till föregående april
Är det då samma sak om man är arbetslös? Räknas det då både av det jag har tjänat och stämplingen?
Mer frågor. Om jag säger upp mig från mitt jobb pga flytt, och i stället blir arbetssökande samt tar så mycket vikariat som jag kan få med antagligen lägre lön än tidigare - hur påverkar det ersättningen om jag tar föräldradagar?
Arbetade i 5 månader på förra arbetsplatsen innan jag blev uppsagd pgr av graviditeten, Fk la helt enkelt till en månad på dessa 5 så jag får ut en bra föräldrapenning, annars skulle den bli lite torftig...
Jag har också funderingar ang FP.. jag vikade fyra månader juli-okt 2010.. sen var jag arbetssökande t o m denna vecka.. mitt vik beräknas vara till slutet av maj, troligen med förlängning över sommaren. Jag är gravid och BF beräknas sista veckorna i september. HUR räknar de då ut FP? Kan de lägga ihop dessa månader eller måste det vara sammanhängande?? Är det ens tillräckligt för höja SGI??