• Hjärtefröjd

2 blåsor?

Mna ägglossar bara en gång per cykel, så antingen släpper båda då, eller så tillbaka bildas den lilla om den inte är "mogen".

Hur stora är dina äggblåsor just nu?

• Hjärtefröjd

Man släpper bara ägg en gång i månaden, så de som inte är mogna vid ÄL-tillfället släpps inte senare.

Både 14 och 11 låter litet, jag hoppas du får vänta med inseminationen tills åtminstonne en är 18-20 mm.

Kommer du att ta ägglossningsspruta för att sätta igång ÄL + ge slemhinnan och blåsorna en extra skjuss?

• Hjärtefröjd
    Grönöga skrev 2011-01-19 10:27:32 följande:
    Ja det där med dubbel ägglossning visste jag existerade men är ovanligt och fick fortfarande inte ihop det i min inseminationsspeckade hjärna!

Ja självklart kommer jag få vänta ett tag till på insemination. Igår tisdags trodde läkaren att det borde dröja åtminstonde 5 dagar till. Det får vi verkligen hoppas för om det sker på lördagen så får vi stå över då Huddinge har stängt på helgerna.

Min ordinarie läkare nämnde ägglossningsspruta men det sa inte läkaren som utförde vul igår nåt om. Hmm, får se.
    Lyckligtvis är min slemhinna redan nu 11 mm så den är redo.

Om det som sist börjar närma sig NÄSTA helg innan ägglossning får för sig att komma, ja då kommer ja tjata till mig ett vul ons och se till att få ta Ovitrell för att sen kunna göra insem på fredagen. Förra och första insem gjordes på en fredag och äl-stegring var först på torsdagskvällen så jag tror att insem skedde liiiite tidigt, kanske.
    Men vad knäppt att de har stängt på helgen. Jag har typ alltid ÄL på helgen, men som tur är har Andrologen där jag går extraöppet för just inseminationer under lördag och söndag.
  • Hjärtefröjd

Håller tummarna för att ÄL kommer innan eller efter helgen, och att båda blåsorna växer sig stora.

• Hjärtefröjd
    Grönöga skrev 2011-01-19 15:35:47 följande:
    Tack tack! Om båda blåsorna växer sig stora kommer jag nog aldrig få reda på. Nu när de vet att det bara är två kvar görs inget mer vul utan de förlitar sig helt på ägglossningsstickorna. Tycker det är galet! Varför inte bara göra ett vul precis innan insem så man faktiskt vet att blåsorna släpper när som? Stickorna är ju tyvärr inte helt pålitliga, de kan ju ge utslag även om det inte är nåt ägg i blåsan. Detta är bara vad jag hört, hoppas jag har fel. Ser man äggen vid vul eller ser de bara blåsan?
    Man ser bara blåsorna på VUL, äggen är alldekles för små.

Tyvärr är det ju så att ÄL-stickan kan visa positivt utan att något ägg faktiskt släpper.

Om du har möjlighet tycker jag du ska be om en ägglossningsspruta, då vet du  ju med mycket större säkerhet när ägget släpper, dvs efter ca 30-36 timmar.
  • Hjärtefröjd
    Pimpinellan skrev 2011-01-19 15:54:04 följande:
    Har blåsan passerat 12 mm ska det mycket till om det inget ägg släpper. Nästan omöjligt.
    Är det så? Jag som trodde den skulle vara över 15 mm. Men det låter ju fantastiskt om det är som du säger.
  • Hjärtefröjd
    Geffan skrev 2011-01-19 22:36:15 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden MEN är äggblåsan 10 mm så är det en aktiv äggblåsa som kommer att fortsätta att växa =)
    Aningen oklart det här.

Jag har haft äggblåsor på 12 och 14 mm som slutat växa och alltså aldrig blivit tillräckligt stora/mogna. Menar ni/du alltså att dblåsan kan vara mogen redan vid typ 14 mm, eller fattade jag dig fel?
Svar på tråden 2 blåsor?