• Ann-Louise

5-minuters metoden

Försöker få min son att somna idag med 5-minuters metoden. Har dock valt en mildare variant där jag går in var 3:e minut istället. Är egenltigen ganska skeptisk till denna metod, men ibland måste man pröva alla utvägar. Frågan är bara hur man står ut med att höra sin älskling skrika så. Hur har alla ni andra föräldrar klarat det? Och hur har metoden fungerat på era små?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 21:58
    Nu har det faktiskt blivit tyst i sonens rum och han sover gott. Det tog en halvtimme med hysteriskt skrik. Vet inte om det är lång eller kort tid, men han sover i alla fall. Vill bara tillägga att sonen är precis 1 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:52
    Måste bara få skriva om den sista veckans sovvanor hos min son.5-minuters metoden är klart det bästa vi gjort på länge, även jag var skeptisk från början. Första kvällen skrek han ordentligt i en halvtimme, andra kvällen var det bara några minuter innan han somnade, och sedan dess har vi kunnat lägga honom varje kväll utan problem. Ibland har han gnytt lite i någon minut, men aldrig skrikit. Det har fungerat bra på dagarna också då han ska sova middag, innan vankande vi runt med barnvagnen tills han somnade, eller gick runt och bar honom, nu lägger vi honom i sängen och han somnar utan problem. Trodde aldrig att det skulle bli så bra när vi införde detta. Även nattsömnen har blivit bättre för honom. Innan vaknade han flera gånger varje natt, ställde sig upp och gallskrek tills vi kom och nattade om honom. Även nu vaknar han flera gånger, men vi hör hur han kryper runt i sängen, och sedan somnar han om efter någon minut utan att skrika. För oss ha detta fungerat utomordentligt. Men visst alla barn är olika, och det passar inte alla, men jag är glad att det fungerade för oss.

• Svar på tråden 5-minuters metoden
  • MalinEddie
    madeleeneee skrev 2011-01-19 21:51:03 följande:
    ska tillägga hon är 17 mån..
    5 min metoden provade vi också vid 1 års ålder.. men tror som många gjort tidigare att de är nåt man ska göra när de är mindre.. men ja vt inte de är vad jag tror..
    Varför tror du det?
  • Eqz

Jag försöker också använda någon sån där hemmasnickrad mellan-variant men jag tycker att det funkar så där och funderar på att hårddra det lite mer. Jag tycker inte att det är så hemskt att stå ut med skriken (i några minuter) eftersom hon skriker för att hon är arg och envis. Om jag sitter i rummet blir hon tyst men det kan ändå ta lång tid innan hon somnar och går jag blir det liv (hjälper heller inte om någon annan är där). Till slut somnar hon i sängen men jag vill inte behöva vara där jämt. Vi har hållt på i flera månader nu och försökt vara konsekventa men det hjälper inte. Måste skaffa en ny metod...

• madeleeneee
    MalinEddie skrev 2011-01-20 10:15:20 följande:
    Varför tror du det?
    tror nog mest de eftersom de känns som de är mer medvetna om vad som sker när de är lite "äldre"..
    sen är 5 minuter grymt vare sig de är 6 månader eller 1 år.. men jag tänker nog mest på seperationsångest o mevetandet..
    de är som jag upplevt de bara..=)
  • MammatillEdvin
    Lottis1976 skrev 2011-01-19 08:23:01 följande:
    Mina 2 äldre barn körde jag 5 min-metoden med när de var ca 4-5 mån. Det gick på ca tre kvällar, de har alltid somnat själva och sovit i egen säng sedan dess.

Nu med 3e barnet (5 mån) kände jag mig ändå osäker pga alla negativa röster om denna "skrik" metod... Så jag gjorde nu en egen variant av den med stor framgång:

Rutiner och att alltid vara konsekvent är MKT viktigt! Samma varje kväll!
    (Vi matar ordentligt, byter blöja, myser/läser bok i sovrummet.)
    Sedan när barnet är lugnt lägger jag ned honom, säger gonatt, smeker på huvet och går ut.
    Om babyn bara gnäller låter jag honom vara. Om han skriker går jag in efter ca 2-3 min och bara smeker huvet tills han är lugn och går ut igen.
    Bara om han blivit hysterisk tar jag upp honom och sitter med honom tills han är lugn. MEN jag pratar inte med honom, inte sjunger, inte tänder lampa etc.

Vi har oxo en snuttefilt som babyn alltid har nära eftersom vi inte alltid är där. Nappar ramlar ju ofta ut. Även en nattlampa är på.

Igår var 3e kvällen och jag gick bara in en enda gång och smekte huvet :D och under natten när han vaknat har han somnat om helt själv t o m!

Lycka till!
    Exakt precis så som du beskriver att du gjort med tredje barnet har vi gjort med sonen från det han var 6 mån gammal. Det har funkat jättebra! Jag tycker det är viktigt att ge barnet en chans att komma till ro på egen hand men det betyder inte att man behöver låta barnet skrika ensam i ett rum. Rutiner och gott om mat och aktivitet dagtid tror jag är a och o för att kunna och vilja somna gott på kvällen. Vill man att barnet ska sova i egen säng tror jag även det är viktigt att göra sängen till en positiv plats, inte en plats där man bara är ledsen. Hur kul skulle man själv tycka att det var?

Dottern är snart tre månader gammal och vi har kört rutiner nästan från början. Hon somnar i sin egen säng på kvällen sedan hon var 6 veckor ungefär. Hon gruffar och buffar en stund sen somnar hon. Om hon skriker går vi självklart in, ammar henne kanske en liten stund igen och lägger ner henne i sängen igen med napp och snuttefilt.

Jo, en sak till som funkar fint är BRIOs Vyssan lull-tassar. 300 spänn på babyland.
  • ann0rlunda

Vi började med 5-minutermetoden när vår son var 9 månader gammal. Första kvällen tog det 45 minuter och det var riktigt jobbigt. Andra kvällen 30 min, tredje kvällen 20 min, fjärde 10 min och femte och sista somnade han alldeles själv efter bara några minuter.

Det höll i 1 ½ år sen fick han en vanlig säng. Men sen dess (nu är han snart 3 år) så har vi läst saga och legat brevid varje kväll. Mysigt är det och han somnar snabbt efter 20-30 min.

Men 5 mm är det bästa som vi har gjort tror jag. Det kunde ta flera timmar innan han somnade innan vi började med metoden. Sen kunde han liksom bli trygg i sin egna säng och var mycket lugnare.

:) Sen kanske inte detta sätt fungerar för alla barn eller föräldrar, men jag tror att många som provat det och genomfört hela processen är väldigt nöjda :)

• vittra

Förstår faktiskt inte varför folk fortfarande använder den brutala metoden när det finns så många andra lösningar...

• vittra
    madeleeneee skrev 2011-01-20 21:10:41 följande:
    tror nog mest de eftersom de känns som de är mer medvetna om vad som sker när de är lite "äldre"..
    sen är 5 minuter grymt vare sig de är 6 månader eller 1 år.. men jag tänker nog mest på seperationsångest o mevetandet..
    de är som jag upplevt de bara..=)
    Det där är en mycket märklig uppfattning som man stöter på alltför ofta. Det är ju precis tvärtom! När de inte är så medvetna är det ju desto viktigare att visa att man finns till hands, de fattar ju inte det annars och upplever sig alltså övergivna. De får inte svar på gråten, ingen tröst, och de lär sig att de inte får det de behöver. De kan ju inte gissa sig till att föräldern finns utanför dörren!
  • vittra
    st elmos fire skrev 2011-01-18 21:46:54 följande:
    Vi har fått köra den periodvis(efter sjukdomar o sånt när sömnen blivit rubbad) har funkat väldigt bra för oss... Det gäller nog att tänka att de är för båda eran skull, sover barnet dåligt blir den trött o grinig (samma sak m föräldrarna)...
    Ja det är nog ganska vanligt att man får göra det igen, och igen, och igen...
    Och då blir det ganska många gånger... och ganska mycket skrik...
  • MalinEddie
    vittra skrev 2011-01-21 18:06:14 följande:
    Det där är en mycket märklig uppfattning som man stöter på alltför ofta. Det är ju precis tvärtom! När de inte är så medvetna är det ju desto viktigare att visa att man finns till hands, de fattar ju inte det annars och upplever sig alltså övergivna. De får inte svar på gråten, ingen tröst, och de lär sig att de inte får det de behöver. De kan ju inte gissa sig till att föräldern finns utanför dörren!
    Jag blir alltid lika förvånad när någon tror att det är tvärtom.
  • MalinEddie
    Emelie88 skrev 2011-01-21 17:50:46 följande:
    Men 5 mm är det bästa som vi har gjort tror jag. Det kunde ta flera timmar innan han somnade innan vi började med metoden. Sen kunde han liksom bli trygg i sin egna säng och var mycket lugnare.
    Han kanske inte var tillräckligt trött om det tog flera timmar?
  • MalinEddie
    MammatillEdvin skrev 2011-01-21 15:06:02 följande:
    Hon gruffar och buffar en stund sen somnar hon. Om hon skriker går vi självklart in, ammar henne kanske en liten stund igen och lägger ner henne i sängen igen med napp och snuttefilt.

Jo, en sak till som funkar fint är BRIOs Vyssan lull-tassar. 300 spänn på babyland.
    Det låter som en mycket bra "metod" tycker jag!
  • madeleeneee

ja nej jag vet inte..
    som sagt jag provade 2 dagar med klarade verkligen inte av de..
    jag grät ikapp med henne.. så jag tycker inte de är en bra eller lämplig metod..
    tycker de är förskräckligt att ett barn ska skrika sig till sömns.. hur gammalt den än är..
    bvc som rekomenderade de..

jag har en bättre metod nu som fungerar utan gråt och känns betydligt mycket trivsammare..
    dock fungerar de inte dagtid ännu men de är underbart att kvällarna fungerar så bra..=)

men man får väl hitta en metod som passar sig själv och just sitt barn..
    alla är ju olika.. o förmodligen fungerar den här 5 mm.. om man "står" ut..
    men inget för mig..

• Lottis1976

Hej! Igår var det typ en vecka sen jag började med min metod (beskriven ovanför i tråden)... Kan bara säga att det funkat ännu mera fenomenalt de sista 2 kvällarna!

Ikväll skrek han bara typ 30 sek av ren missnöje för att det är sovdags. Det är ju roligare i mammas famn MEN sen blir han tyst. Suger på sin näve och sover inom några minuter. Sen nästa gång jag tar upp honom ur sängen är typ 9.30 !!!!! nästa morgon. Och då är han en glad, liten utvilad solstråle!

Hör att han vaknar 1-2 ggr per natt men somnar alltid om själv.

Kul att se att det funkat bra för dig med TS. :)

Svar på tråden 5-minuters metoden