• Annelie68

Katt med bubblig och lös mage

Min katt som är åtta månader är jätte bubblig och lös i magen. Det är inte så att det är vattnigt men luktar väldigt illa. Han har varit såhär ända sen vi fick honom. Vår andra katt har inga problem med magen alls.
    Han var en liten hittekatt som hittats tillsammans med en bror och en syster på ett sommartorp med en död mamma när de var ca 4 veckor gamla. Kan det vara så att hans mage blivit "förstörd" under veckan de antagligen inte fått i sig så mycket mat? Katthemmet som vi fick honom ifrån sa bara att vi skulle ge honom rått oxkött så skulle magen fixa sig. Men det gör det bara temporärt. Minsta lilla av annan mat han får i sig så sprutar/bubblar bajset ur honom och det luktar så fruktansvärt illa i hela huset. Vad göra? I övrigt är han världens goaste lille kille, kelig som ingen annan katt jag haft och just nu springer han runt och leker med något han hittat på golvet. Kanske ska säga att han i sommar/höst lyckats komma hem med två fåglar så jag vet ju inte riktigt vad han "satt i sig" men det var ju längesedan och jag har avmaskat honom. Tycker så synd om honom + att det inte är så roligt att komma hem till ett stinkande hem. Finns det någon som varit med om detta som har en lösning? Nu är han åtta månader och jag är rädd att han ska få men av sin lösa mage. Vi vill ju inte förlora honom. Snälla hjälp!

• Svar på tråden Katt med bubblig och lös mage
  • pluvdo

Är han avmaskad, eller? För mask kan ju ge dålig mage i alla fall.

• Annelie68
    pluvdo skrev 2011-01-18 22:32:13 följande:
    Är han avmaskad, eller? För mask kan ju ge dålig mage i alla fall.
    Gått på en ny kur ikväll. Förra gången var för någon månad sedan när han kom med en död fågel i munnen. Provar med avmaskning nu med Axilur i tre dagar och får se hur han reagerar. Men han har aldrig haft "korvformat" bajs utan alltid rinnigt. Tycker så synd om honom för man märker att han blir uppblåst i magen och det måste göra ont. Man märker när det är dags att baja för han blir orolig precis innan - så det gör nog ont allt. Lilla stackaren :(
  • susrun

Hej.
    Vill tipsa dig om att du kan köpa foder hos en veterinärs mottagning. Vi gör det till vår katt och det funkar superbra, dom kan hjälpa dig att köpa det rätta fodret som passar just din katt, lite dyrare men väl värt det. 
    Lycka till!! 

• Annelie68
    susrun skrev 2011-01-18 22:38:08 följande:
    Hej.
    Vill tipsa dig om att du kan köpa foder hos en veterinärs mottagning. Vi gör det till vår katt och det funkar superbra, dom kan hjälpa dig att köpa det rätta fodret som passar just din katt, lite dyrare men väl värt det. 
    Lycka till!! 
    Jag har inte provat med foder från veterinären men haft foder från djuraffären som de rekommenderat men det har inte hjälpt. Såg att det stod ngt på nätet om malet lammkött och kalkonkött som man maler och kokar. Men det är ju så bökigt med två katter. Svårt att hålla lillfisen ifrån den storas mat och blir lite väl jobbigt att utfordra med sådant. Vad heter fodret ni köpt hos veterinären?
  • susrun

Det är av märket Hills. nutried cat tror jag det heter, för kastrerade katter.  Men din katt behöver säkerligen något för känslig mage. Ring till någon veterinär så hjälper dom dig att få rätt. Är jättebra att få råd och tips, man kan även be om provpåsar för att se om katten gillar det.

• nemo1

Precis, köp torrfodret hos veterinären. Hills i/d ska vara mycket bra vid diarré. Prova även Mjau med kalkon, har en stoppande effekt. Vad får han för mat i normala fall?

• Annelie68
    susrun skrev 2011-01-18 22:47:59 följande:
    Det är av märket Hills. nutried cat tror jag det heter, för kastrerade katter.  Men din katt behöver säkerligen något för känslig mage. Ring till någon veterinär så hjälper dom dig att få rätt. Är jättebra att få råd och tips, man kan även be om provpåsar för att se om katten gillar det.
    Jag ringer veterinären imorgon och pratar med dem - de stänger fem och jag har svårt att hinna dit om dagarna men jag slutar tidigare på fredag och förhoppningsvis har de öppet då. Kanske jag kan få lite olika provpåsar att testa och se hur lillkillens mage reagerar. Känns som om jag provat alla foder redan men som sagt inget från veterinären. Tack för tipset iaf. Glad
  • Annelie68
    nemo1 skrev 2011-01-18 22:57:38 följande:
    Precis, köp torrfodret hos veterinären. Hills i/d ska vara mycket bra vid diarré. Prova även Mjau med kalkon, har en stoppande effekt. Vad får han för mat i normala fall?
    Det har varit olika, allt ifrån mjau till royal canin, Iams för kastrerade katter..ja, kommer inte ihåg alla just nu.. men många olika. Någon gång har det blivit whiskas torrfoder då vi bor en bit ifrån djuraffären men det går inte så bra. Bilanx har jag också testat - var lite bättre i magen - gick inte så ofta och lite segare men inga "tollar"... Tror han har något fel på magen i och med att katthemmet sa "ge honom rått oxkött så håller du magen bra". Han har fått det men han gillar inte det så värst heller.
  • nemo1

Det finns ett mycket bra medel på apoteket som jag själv kör med ibland till jourkatter med dålig mage. Det heter Pro-Kolin+ Ger en skyddande hinna på tarmslemhinnan och är stoppande. 

• nemo1

En grej till. Köp inget torrfoder från mataffären är en gyllene regel, innehåller väldigt mycket spannmål och deras tarm kan inte ta upp spannmål så det åker rakt igenom katten.

Svar på tråden Katt med bubblig och lös mage