• pappe jonthe

Äldre och intärner Läs Och Tyck !!!

En fundering: Sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Då får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, de får fri kost och logi, tv och underhållning och de får pengar istället för att betala. De kriminella får kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släckt klockan 20:00 och duscha 1 gång i veckan! Kopiera och se hur många som håller med...
    Klockren!!
  • Svar på tråden Äldre och intärner Läs Och Tyck !!!
  • PruttPottan

Skrämmande att du faktiskt inte inser skillnaderna i exemplet du tar upp.

Jag är mer för att sätta de icke skrivkunniga i skola.

• GAskefalk

Lär dig stava.

Kunnskapp ar makt!

;)

• pappe jonthe

Ærsh kopiera den från facebook innan, så står inte før stavfelen, lite gnæll mænniskor på er :) EHm sen va det væl inte så stora stavfel. Tycker ni verkligen att det ær helt ok som våra ældre som byggt landet behandlas och intærner behandlas med gulligull ?

Snælla berætta skillnaden ?

• puss
    pappe jonthe skrev 2011-01-18 22:50:00 följande:
    En fundering: Sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Då får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, de får fri kost och logi, tv och underhållning och de får pengar istället för att betala. De kriminella får kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släckt klockan 20:00 och duscha 1 gång i veckan! Kopiera och se hur många som håller med...
    Klockren!!
    så går det inte till.
    up yours
  • puss

"de gamla får inga pengar"? hört talas om pension?

up yours
  • pappe jonthe

Men shit, det ær en liten satir hoppas jag du førstår. Eller kan man inte tænka till lite. Ingen fakta text liksom. Mer en kænsla.

• Stormorsan
    pappe jonthe skrev 2011-01-19 07:59:04 följande:
    Ærsh kopiera den från facebook innan, så står inte før stavfelen, lite gnæll mænniskor på er :) EHm sen va det væl inte så stora stavfel. Tycker ni verkligen att det ær helt ok som våra ældre som byggt landet behandlas och intærner behandlas med gulligull ?

Snælla berætta skillnaden ?
    Det är intärn som är felstavat. Intern stavas det.
  • pappe jonthe
    Stormorsan skrev 2011-01-19 09:57:37 följande:
    Det är intärn som är felstavat. Intern stavas det.
    Jejejeje, trøtt o skrev væl før snabbt. Hoppas folk kan se førbi ett litet jækla stavfel och førsøka se glimten av budskap i det hela. Ældrevård borde vara bættre. Fængelser något att frukta. Inte bættre æn vissa hotell
  • isisisis
    pappe jonthe skrev 2011-01-19 10:03:38 följande:
    Jejejeje, trøtt o skrev væl før snabbt. Hoppas folk kan se førbi ett litet jækla stavfel och førsøka se glimten av budskap i det hela. Ældrevård borde vara bættre. Fængelser något att frukta. Inte bættre æn vissa hotell
    Jag tyckte det var ett bra inlägg!
  • pappe jonthe

Jo jag med, kopierade det från facebook. Någon som skicka till typ alla. Men vissa kan ju inte se igenom ett stav fel på Intæææææææææææ(e)rner. Sækert många som har kæreste i våra hotell ppffhhtt fængelsevård mena jag.

• Selfish Geene

Ett enkelt sätt att se vilka effekter hårdare fängelser ger är att titta på de länder som har hårdare fängelser än Sverige och jämföra dom.

Även om det inte är den enda faktorn i sammanhanget så finns en tydlig koppling mellan "hårda" fängelser och hög brottslighet (framför allt våldsbrott)
    Länderna med de hårdaste fängelserna är (föga förvånande) samma länder i vilka allmänheten löper störst risk att utsättas för våldsbrott.

Det verkar som att hårda fängelsestraff och inhuman behandling under strafftiden snarare ökar våldet och samhällsproblemen än minskar dom.

• Sirendes

Men om det fängelse som ett äldreboende skulle utgöra i era ögon är ett "hårt fängelse", varför skulle man vilja ha våra äldre i ett sådant?? TS, mkt bra. Framför allt tycker jag inte nödvändigtvis att våra intagna ska få det sämre utan det viktiga budskapet är ju att våra äldre behöver få det bättre! Eftersom de i många avseenden har det sämre. Om man skulle välja en grupp av dessa att prioritera lite mer så låt det vara de gamla och sjuka!

• yodi
    puss skrev 2011-01-19 09:25:38 följande:

"de gamla får inga pengar"? hört talas om pension?

visst får dom en pension, som för många sänks.
    sen är dom i behov av hemtjänst eller bor på hem så är det långt i från gratis.
  • yodi
    Sirendes skrev 2011-01-21 14:12:07 följande:
    Men om det fängelse som ett äldreboende skulle utgöra i era ögon är ett "hårt fängelse", varför skulle man vilja ha våra äldre i ett sådant?? TS, mkt bra. Framför allt tycker jag inte nödvändigtvis att våra intagna ska få det sämre utan det viktiga budskapet är ju att våra äldre behöver få det bättre! Eftersom de i många avseenden har det sämre. Om man skulle välja en grupp av dessa att prioritera lite mer så låt det vara de gamla och sjuka!
    precis
  • PruttPottan

När du blir dömd till ett fängelsestraff blir du inte dömd till att svälta eller få dålig mat osv. Du blir dömd till att vara frihetsberövad. Ditt livs styrs av andra och du har inga möjligheter att ändra din situation just då inte heller skaffa bättre mat eller vad det är.

Varför ska interner lida mer än de gör när de är frihetsberövde?

Hade hälften av alla anhöriga till de äldre hjälpt till så hade det inte varit så illa.

• pappe jonthe
    RadarQueen skrev 2011-01-21 21:17:52 följande:
    När du blir dömd till ett fängelsestraff blir du inte dömd till att svälta eller få dålig mat osv. Du blir dömd till att vara frihetsberövad. Ditt livs styrs av andra och du har inga möjligheter att ändra din situation just då inte heller skaffa bättre mat eller vad det är.

Varför ska interner lida mer än de gör när de är frihetsberövde?

Hade hälften av alla anhöriga till de äldre hjälpt till så hade det inte varit så illa.
    Tja, för att de har mördat,våldtagit,skadat (samt mesiga exempel) mm mm Därför ska de ha det sämre. De ska fasiken inte ha krossat andras familjer och personer och sen få lalla runt på ett hotell. Man ska ju inte kunna tänka sig tanken att överhuvetaget hamna där. Tror det finns rätt många i samhället som hellre hade suttit "frihetsberövad" (som bla många äldre ändå är) än att leva i den grymt dåliga standard de har i dag.
  • Sirendes

En väns farmor sa att hon tänkte ta livet av sig om hon någon gång skulle behöva flytta in på äldreboende, detta var ingen deprimerad person utan en glad och livsbejakande människa med ett socialt nätvärk och meningsfull tillvaro i övrigt och jag kan faktiskt förstå det efter att ha jobbat som semestervikarie på ett äldreboende i en storstad. Det tog ett halvår för mig att komma över hur det faktiskt var där och kunna känna mig riktigt glad igen och när jag tvekar som mest på att gud finns så är det den platsen jag tänker på.

I fängelse har jag tack och lov aldrig varit men fördelen där är väl att man vet att man kommer där ifrån förr eller senare, senare om man gjort något riktigt gräsligt. Skulle det varit slutstationen på livet skulle man kunna tycka att det skulle finnas någon form av guldkant på tillvaron.

• PruttPottan
    pappe jonthe skrev 2011-01-21 21:54:39 följande:
    Tja, för att de har mördat,våldtagit,skadat (samt mesiga exempel) mm mm Därför ska de ha det sämre. De ska fasiken inte ha krossat andras familjer och personer och sen få lalla runt på ett hotell. Man ska ju inte kunna tänka sig tanken att överhuvetaget hamna där. Tror det finns rätt många i samhället som hellre hade suttit "frihetsberövad" (som bla många äldre ändå är) än att leva i den grymt dåliga standard de har i dag.
    Men det kan aldrig bli de intagnas sak att vurma för straff som innebär missär, för det är så jag uppfattar att du tror de äldre har det.

Varför måste man byta på detta vis?

Som sagt, fängelse är att bli frihetsberövad. Tvingas leva med andra kriminella och i de klimat som finns. Jag tror inte du riktigt vet hur det faktiskt är i ett fängelse.

Jag blir uppriktigt oroliig när du jämställer ett fängelse med ett hotell, vad för sorts hotell brukar du ta in på??

Är det internernas fel att de äldre har det dåligt menar du? Du inser inte att det är helt olika pooster inom budgeten?

Nä, fy fan rent ut sagt för människor som inte kan se längre än näsan räcker. Ta reda på fakta.
Svar på tråden Äldre och intärner Läs Och Tyck !!!