• Mathilda

Illamående = mindre risk för missfall ???

Det sägs att illamående är ett tecken på "stark graviditet". Att risken för missfall är liten.

Skulle gärna vilja göra en statistisk undersökning. Hoppas att det är ok även om frågan är känslig (hoppas annars att frågan kan flyttas över till det forum där den hör hemma).

Ni som fått missfall:

I vilken vecka fick ni missfall?
    Mådde ni illa?
    Om ni mått illa: i vilken/vilka vecka/veckor?

• Svar på tråden Illamående = mindre risk för missfall ???
  • nerys77

Jag kan inte säga nåt generellt, men om jag bara talar för mig stämmer det absolut. Jag har tre barn, under alla tre graviditeterna har jag mått illa runt sju(!) månader.
    Mellan barn ett och två fick jag ma, då mådde jag inte illa alls... Jag var övertygad om att det var en pojk, eftersom jag mått så illa med min dotter.

Så för mig stämmer det helt klart, har väl med hormoner att göra, att jag är känslig för hur hormonerna påverkar mig, och när jag var gravid och fick ma var inte hormonhalten tillräckligt hög för att jag skulle börja må illa.

• Linsen

Jag mår frukansvärt illa under mina graviditeter och får missfall efter missfall.
    Mådde i o f s illa till v 25 med sonen, så jag antar att jag bara är väldigt känslig för hormoner...

• huny

Jag hade kraftigt illamående från v 8-12. Fick besked om ofostrig graviditet (MA) i v 15.

• Anonym

Jag tror inte heller att den studien stämmer riktigt. Mådde jätte illa under min graviditet men fick trots detta missfall.

• Imra

I vilken vecka fick ni missfall? Jag fick Ma i tisdags och skrapades i onsdags var då i v. 9+3 men bäbisen var bara i v.8
    Mådde ni illa? Jag mådde jätteilla ända fram till en vecka innan Ma konstaterades.
    Om ni mått illa: i vilken/vilka vecka/veckor? Fram till v.8

• Lill Fia

Fick MA konstaterat i förrgår. Skulle precis gå in i vecka 12 men pyret var såååå litet så det hade döt för länge sedan. Jobbigt som tusan men det känns bättre och bättre gör varje dag iallafall. Vill bara att allt ska vara över så vi får börja om på ny kula. Iallafall, jag mådde inte alls illa och det oroade mig en del. Tror personligen inte att det fanns tillräckligt med hormoner för att jag skuöe må illa. MEN många mår inte illa och det går hur bra som helst...... Hoppas nästan att jag kommer må illa nästa gång så det känna annorluna än denna gången (lär jag säkert få äta upp)

• bakochfram

Hej jag är i vecka 10/11 gjordeett vul i vecka 9.0 pga att jag ätit mediciner allt såg bra ut, det är mitt tredje barn och jag har inte mått illa någon gång lite tjyv tjock emellanåt men inget annat.
    Susanne

• Anonym (Ontibröste)

Jag mådde jättedåligt förra gången jag var gravid, men fick tyvärr missfall, när jag var på VUL i v9 så var det dött sedan ungefär v7. Jag har inte hört ngt om att det skulle vara starkare graviditet om man är illamående. Nu mår jag inte alls illa, men är bara i början. Inte ens säkert att det blir något. Har bara ont i brösten.

• MansonDust

Är väl mer så att så länge man mår illa så vet man att man är gravid. Riskerna är ju alltid lika stora oavsett.

• Themis

Så här alltså: Mycket hormoner= mycket illamående eftersom levern inte hinner med att ta hand om alla gravhormoner, de är nämligen tuffa att bryta ner för kroppen. Men det är även individuellt för varje kvinna.

Så om jag mår mer illa än Lisa så säger det kanske inte att jag har minde risk för missfall än Lisa. Om jag däremot mår mycket mindre illa vid graviditet nr två än nr ett så kanske det betyder att jag har mindre gravhormon då.

Men missfall kan bero på massor av olika saker och framförallt tidiga missfall har nog inte så mycket med hormoner att göra som med att något går allvarligt fel vid de första celldelningarna. Ägg eller spermier kan vara defekta och kroppen har då sätt att avsluta graviditeten. Det kostar så mycket energi att bygga ett barn att kroppen försöker se till att det är livsdugligt och det är så naturen är, helt enkelt.

Svar på tråden Illamående = mindre risk för missfall ???