• Xantippa2004

Om homosexualitet är medfött, är det då såhär...?

Ta den här tråden med en nypa salt, jag var mest intresserad. Kanske kan ni som ör homosexuella frundera på om det var så för er? Eller ni med homosexuella barn kanske kan minnas tillbaka...

Det sägs ju att barn i 2 1/2 års ålder får lite oidipuskomplex och bli kär i "motsatt" föräler. Dvs. pojkar i mammor och flickor i pappan.

Om nu homosexualitet är medfött... är det då vanligare att pojken som sedan blir homosexuell får en "thing" för pappa i den åldern istället?

Förstår ni hur jag tänker? Är det helt orimligt? =)

• Svar på tråden Om homosexualitet är medfött, är det då såhär...?
  • Musica

Intressant!

Jag är bisexuell och minns att jag aldrig haft någon "kärleksperiod" till någon förälder Skrattande Däremot har jag varit kär i både tjejer och killar så långt tillbaka jag kan minnas, så jag tvivlar inte på att bisexualitet är medfött så att säga.

• Raskask

Jag har om den teorin stämmer två homosexuella barn, eftersom sonen var tokigt i pappa när han var 2 1/2 och dottern var galen i mig när hon var 2 1/2.

• Xantippa2004

Kul om det var så.. Kunde man veta tidigt... Och bespara dom "komma ut ur garderoben-snacket":)

• Raskask
    Xantippa2004 skrev 2011-01-19 11:47:19 följande:
    Kul om det var så.. Kunde man veta tidigt... Och bespara dom "komma ut ur garderoben-snacket":)
    Nu när jag tänker efter så har nog min son, snart 6 år, kommit ut ur garderoben redan. Han har iallafall sagt att han gärna vill ha en egen Peter (makens kusin Johans pojkvän) när han blir stor. För Peter är så bra på att rita bilar, och det tycker sonen är en underbar egenskap.
  • saltgurkan

Ja, men i samma ålder så blir det väl ganska viktigt med förebilder, då är det väl inte så konstigt om de får en "thing" för föräldern av samma kön eftersom den kanske identifierar sig mer med den ena föräldern, eller?

är uppvuxen med en nära vän till familjen som var homosexuell, tror absolut att det är medfött hos "riktiga homosexuella" men att det finns en del som socialiceras in i det också.. personer som av olika anledningar känt sig lite utanför som egentligen lika gärna kunde hamnat i en konstig sekt eller likn.. men tur att de "bara" blev bögar istället hahahaaa

• Filoso Fisken

Njäe, jag tror det där oidipuskomplexet är bara en massa trams!

• Filoso Fisken

Barn kan säkert bli mycket FÄST vid en av föräldrarna (kön är irrelevant), men sedan är det nog med det. Jag tror inte att det betyder någonting särskillt för det.

• Neko
    Musica skrev 2011-01-19 10:16:03 följande:
    Intressant!

Jag är bisexuell och minns att jag aldrig haft någon "kärleksperiod" till någon förälder Skrattande Däremot har jag varit kär i både tjejer och killar så långt tillbaka jag kan minnas, så jag tvivlar inte på att bisexualitet är medfött så att säga.
    Samma här ^^
  • Rödnäbba

Ja, om det vore medfött så kanske det skulle vara så. men det är det ju inte.

Svar på tråden Om homosexualitet är medfött, är det då såhär...?