Inlägg från: charlieandi |Visa alla inlägg
  • charlieandi

    Förstagångsmammor i Sthlms-trakten med BF juni 2011

    efta tipsade om tråden, så jag dyker väl in och säger hej :) kul med andra blivande sthlmsmammor! är nämligen först ut bland mina vänner så lite nytt folk att fika och promenera med framöver verkar toppen!

    väntar första barnet, en flicka, med BF den 20/6. bor med min sambo i en förort norr om stan. är sjukskriven just nu men arbetar annars som barnskötare på en förskola i innerstan. hmm... ja, det var väl lite snabb info om mig ;)

  • charlieandi
    FrökenLagom skrev 2011-04-06 07:48:30 följande:
    Välkommen charlieandi! Hur har du mått i graviditeten? Och hur mår du nu, med tanke på sjukskrivningen tänkte jag?
    Fika och promenader följer jag gärna med på när det blir dags.. :)
    Spydde 10 ggr/dag från vecka 6-7 ungefär och fram till vecka 14. Sedan blev jag inlagd på Danderyd och fick dropp + illamåendehämmande mediciner. Har gått på dem fram till för ett par veckor sedan då jag klev in i tredje trimestern och inte längre får äta den ena (den andra äter jag dock fortfarande men den fungerar inte fullt så bra på egen hand som i kombination till den andra). Mådde hyfsat under perioden med mediciner. Men sedan jag slutade så kräks jag återigen en hel del, dock inte alls lika mycket som de första graviditetsveckorna - tackolov. Och det är alltså därför jag är sjukskriven - och kommer att vara fram till 1/5 då jag istället går på havandeskapspenning.
  • charlieandi
    La gartija skrev 2011-04-06 17:05:02 följande:
    Nämen... jag måste verkligen varit trött när jag skrev sist...Förlåt och välkommen charlieandi! Kul att du också hittade hit! Glad

    Stackare, låter som en riktigt tuff graviditet! Jag mådde illa hela första trimistern och det var illa nog tyckte jag. Så jag lider med dig men som efta sa: snart är det över! 

    Jag väntar också första barnet och är beräknad till 16 Juni. VI vet inte om det är en tjej eller kille. Jag bor med min man i en söderförort. Nu är jag tjänstledig och studerar företagsekonomi och satsar på att ta körkort innan plutten hinner titta ut. Så det är full rulle på hjärnverksamheten ha ha.

     
    Jag ska inte sticka under stol med att det var rätt tufft ett tag... men nu tänker jag mer att "varje spya är en spya närmare min dotter." Så jag överlever Har ändå mått väldigt bra i övrigt så det hade helt klart kunnat vara värre.

    Körkort ja.. Skulle mer än gärna ta mitt också, men då får jag verkligen lägga in en högre växel (haha!) om jag ska hinna. Har så gott som övningskört ingenting alls. Satsar dock på att ta det innan min 25-årsdag (april 2012) så får jag får dra iväg på någon distanskurs eller nåt under mammaledigheten.
    efta skrev 2011-04-06 21:39:51 följande:
    Jag kan ju också passa på att presentera mig för dig Charlieandi. :) Jag är 32 år och väntar mitt första barn tillsammans med min sambo. Vi bor i Aspudden i en liten 2:a på 42 kvm (haha, det kommer att bli trångt). Har BF den 7:e juni och vi väntar en pojke enligt RUL. Jag jobbar som redigerare på olika produktionsbolag, så jag sitter framför en dator hela dagarna och klipper ihop program till TV-kanaler. Ska jobba april ut i alla fall, eller ett par veckor till om jag orkar.

    Hörrni, vad gillar ni förresten att göra på fritiden... Eller vad gillade ni att göra förut kanske man ska fråga, för vissa saker kan man ju inte göra längre. :) Jag gillar att träna i perioder. Spelar fotboll i ett avdankat damlag, sprungit några lopp i höstas och tränar lite gruppträning på SATS. Gillar att gå ut och ta några glas vin/öl med kompisar. Äta god mat ute! Fika gilar jag också, gott! Sen bor det en datanörd i mig, gillar data- och TV-spel och är väl lite teknikintresserad. Gillar även att fota, men är tyvärr för lat för att orka ta foton. :(  Så gillar jag matlagning i perioder. Hmmm.. märks kanske att jag är uttråkad ikväll, här jag sitter och diktar ihop nåt som låter som en kontaktannons. ;)
    Kul att få veta lite mer om vilka ni är!

    Jadu, vad gör jag på fritiden? Promenerar (innan graviditeten tränade jag även regelbundet på SATS, men nu ligger kortet i karatän och väntan på bättre tider...), umgås med vännerna över ett glas vin och en god bit mat eller en fika. Har sedan jag blev sambo i våras även upptäckt ett intresse i matlagning och bakning - och att jag faktiskt är rätt duktig! Det har väl egentligen alltid funnits men som vi alla vet är det inte speciellt kul att laga mat till sig själv. Det finsn säkert en mängd andra saker jag också gillar, men det får nog vara bra för nu...
  • charlieandi

    Känner mig hyfsat glad idag, då jag insåg att jag fortfarande kommer i några utav mina jeansleggnings. De sitter lite lätt obehagligt över magen men så länge jag viker ner resåret funkar det bra.

  • charlieandi
    FrökenLagom skrev 2011-04-11 12:07:41 följande:
     Förutom det så älskar jag promenader och fika - så den kombinationen tycker jag vi satsar på när våra små har kommit ;)
    Det låter perfekt i mina öron
    La gartija skrev 2011-04-11 14:17:44 följande:
    Hoppas ni alla haft en fin helg!

    Jag var gräsenkling i helgen och har bara pluggat och tagit det lugnt. Det var skönt.
    Nu har min visdomstand börjat jiddra Skrikandes som tur är fick jag en tandläkar tid redan idag. Får se vad de vill hitta på med den. Den förra drog de ut och det var nog det smärtsammaste jag varit med om. Efter det tänkte jag att om jag klarar detta så kommer jag klara att föda barn ha ha. 
    Men jag undrar om de vill dra ut den nu när jag är gravid...

    Jag kan rekommendera att Gina Tricot nu har sänkt all sin rea till 49kr. jag gick dit och storhandlade "mamma-kläder" hittade en del fina tunikor mm

    Ha det gott i solen {#emotions_dlg.flower} 
    Usch, vad besvärligt med tanden... och att behöva gå till tandläkaren (jag är lite småfjantig när det gäller just den biten och håller mig på lagom avstånd därifrån, haha). Hoppas i alla fall att det ordnar till sig och att du slipper gå runt och ha ont.

    Tack för tipset om GT. Ska till Kista Galleria en sväng senare idag så då får jag titta förbi Bra med plagg som funkar både nu men efteråt.
  • charlieandi

    Efta - jag har samma skoproblem. Eller ja, jag brukar spendera våren och hösten i mina ankelboots med typ 8cm klack. Fungerar INTE med ryggont och gravidmage. Egentligen skulle mina löparskor vara bäst men jag är för ytlig för att gå runt i dem hela tiden... så jag varvar med converse. Och då blir det jeans till. Tycker det ser helkonstigt ut med tights till på mig :p

    Aoch! Hoppas det går bra med den eventuella vattenskadan och att ni klarar er!

  • charlieandi

    efta - hoppas det går bra med vattenskadan och att det blir åtgärdat innan bebis kommer. schysst med "nytt" badrum iaf.

  • charlieandi
    La gartija, det finns säkert gott om sittplatser både för dig som gravid och för dina vänner som har barn med sig. Något fik/restaurang brukar det ju alltid finnas och där kan man ju i annat fall alltid slå sig ner en stund Du får förresten meddela hur mässan var sedan, är supernyfiken!

    FrökenLagom, vad jobbigt att behöva vara vaken under natten! Jag var det rätt ofta runt vecka 20-25 men nu sover jag faktiskt hyfsat. Nog för att bebis rör sig och ofta väcker mig (eller min sambo som så gott som varje natt pratar i sömnen... haha) samt att jag alltid måste kissa någon gång/natt men jag somnar i alla fall om snabbt igen.

    Hoppas att ni får en fin helg tjejer! Själv ska jag fira min födelsedag fullt ut (ok, i den mån det går i det här gravida tillståndet) och njuta av SOLEN!
  • charlieandi

    Tack, vad söta ni är! Hade en toppen födelsedag igår och ikväll ska jag ut och äta med familj/släkt... bäst att passa på att göra sånt nu innan bebis

  • charlieandi
    La gartija skrev 2011-04-19 09:23:47 följande:
     I Oktober (tror jag) så är det "Underbara Barn" mässan i Älvsjö.
    Yes, den mässan är toppen!
    Var där för två år sedan och var skitimponerad över mässan... trots att jag då inte gick i några skaffa-barn-tankar över huvud taget
  • charlieandi

    Hos BM räknar man endast fulla veckor, alltså blir vecka 33+4 en fullgången vecka 33. Men enligt familjeliv och de flesta andra graviditetsuträknare så räknar man även påbörjad vecka. Med andra ord blir 33+4 en fullgången vecka 33 med fyra dagar in på ny vecka

  • charlieandi

    Gah! Halva inlägget försvann!
    33+4 är en fullgången vecka 33 plus fyra dagar in på ny vecka. Man talar då om en påbörjad vecka 34. Hänger ni med?

  • charlieandi

    Min sambo är sjukskriven efter en axeloperation och kommer att vara fram till den 17 juli, sedan är tanken att han ska ta ut lite föräldraledighet så att vi kan vara hemma tillsammans i alla fall till början på augusti. Känns superlyxigt att få en sådan start tillsammans som en familj på tre! Hoppas bara att han ska bli bättre i sin axel tills dess... för just nu är han helt handikappad och kan inte röra armen alls. Men det ska nog fixa sig med lite sjukgymnastik :)

    Min foglossning har blivit HEMSK!!! Ska som tur var till BM nu i eftermiddag.

  • charlieandi

    Var hos BM i torsdags och hon skrattade lite menande åt mig, gav mig numret till en sjukgymnast och även en läkartid så att jag kan få bli sjukskriven för dessa besvär. Är förvisso arbetssökande just nu då mitt långtidsvikariat tog slut tidigiare i våras, men hon... liksom jag... såg ingen direkt anledning till att jag ska söka arbeten som min kropp dels inte klarar av att ta och när det dessutom bara är drygt 1,5 månad kvar till förlossning. Finns ju knappast någon arbetsgivare som kommer att anställa mig, oavsett vad det anser om mina erfarenheter etc.

    Skrev för övrigt ett inlägg i min blogg om bland annat foglossningen. HJÄLP vad "goda råd" jag har fått från alla möjliga håll och kanter. Förstår att folk menar väl men det är ändå lite kul att bläddra igenom kommentarerna och se hur olika alla har "behandlats" för sin foglossning och vad jag ska/inte ska göra. Tror att jag gör bäst i att vänta och se vad sjukgymnasten säger på torsdag  - utgår från att i alla fall hon vet vad som är bra respektive inte bra. Sedan antar jag att det är lite så att man själv måste känna efter vad just min kropp fixar?

  • charlieandi
    La gartija, det är samma för mig... känns lite som att man "fastnar" i en position och måste vänta ut "låsningen" innan man kan röra sig vidare.

    Min envisa bebis "sitter" fortfarande upp i magen och har alltså inte vänt sig med huvudet neråt. Hoppas att hon vänt sig rätt till nästa besök. Om BM inte kunde känna huvudet neråt då (i vecka 34+0), skulle vi kika med ultraljud för att vara säkra på hur hon ligger. Känner mig egentligen inte speciellt orolig över det hela ännu... men kan ändå inte låta bli att känna viss sorg över ett ev. snitt. Jag VILL föda vaginalt, oavsett hur överdjävligt ont det kommer att göra.
  • charlieandi
    La gartija skrev 2011-05-02 10:34:09 följande:
    Charlieandi:
    Det är exakt så det känns! Ska till BM på onsdag så jag ska fråga vad man kan göra åt det. Hoppas att den vänt sig. Det finns ju vissa alternativa knep man kan ta till för att få den att vända sig. T ex. kan man stå på huvudet har jag hört. Kanske inte det man har mest lust att göra just nu i våra tillstånd hi hi men jag har hört att det funkar. Sök lite på nätet OM det blir aktuellt.
    Jag googlade lite igår och fann en massa "knep" som jag väl får ta till om lilla envisa bebisen bestämmer sig för att det är bra att sitta upp i magen och inte ha huvudet neråt Att stå på huvudet känns sådär lockande men vad gör man inte liksom, haha!
    FrökenLagom skrev 2011-05-02 07:42:47 följande:
    God morgon!
    Mitt lilla kryp hade tydligen vänt sig. Har hela tiden legat så fint med huvudet nedåt förutom nu sist. BM var ioförsig inte riktigt säker, men tyckte att det kändes som ett huvud uppåt. Jag hoppas verkligen att hon har fel.
    Jag har även tagit tag i byte av BM nu, klarade bara inte av henne längre. Sist jag var dit så var hon direkt otrevlig + att hon bara skrattade åt mig när jag berättade om vad jag var orolig för.
    Får ioförsig vänta 3 veckor innan nästa besök, men det är det värt för att få träffa någon annan.

    Håller med er andra om att det är jätteskönt att det äntligen är vår ute, lite synd att det varit kallt i helgen bara.
    Vad skönt att du fått till ett byte. Tror det är superviktigt att man känner sig trygg och vågar fråga om precis allt... gör man inte det är det nog smart att byta.

    Jag reagerade lite på en grej min BM sa sist till min sambo. Han har varit med på inskrivningen, ultraljudet och så nu det senaste besöket. Det här är ett beslut vi tagit gemensamt då vi båda anser att det känns onödigt att han tar ledigt från sitt arbete för att följa med på rutinkontrollerna. Skulle det dyka upp saker som avviker från det normala, hade vi givetvis tänkt om. Well, nu är han i alla fall sjukskriven och då följer han gladeligen med mig... och kommer att göra tiden ut. BM skulle så klart uppmärksamma det här genom att säga "kanske undrar du över något nu när du för ovanlighetsskull är med?" Hon menade säkert inget illa, men jag tyckte bara att ordvalet var klumpigt och onödigt. Hur vi väljer att göra med barnmorskebesöken måste väl ändå vara vår ensak och inte hennes grej att tycka till om?
  • charlieandi

    Nej men precis, allt har sett bra ut hela tiden så då känns det rätt meningslöst att sambon ska ta ledigt från arbetet för ett besök som går på typ 20 min.

    I övrigt gillar jag min BM men jag reagerade på det hon sa och det gjorde även sambon. Lägger dock ingen större vikt vid det hela då hon som sagt är bra i övrigt. :)

  • charlieandi
    efta skrev 2011-05-03 00:00:45 följande:
    Oj, tar dina besök 20 minuter. Mina besök tar nog max 5 minuter...
    Det varierar lite från gång till gång.. men i snitt tar det nog 15-20 min. Jag som tyckte att det kändes snabbt då jag i princip aldrig haft en enda fråga till min barnmorska. :P
  • charlieandi

    När vi var på föräldrautbildningen så sa barnmorskan där att "hallonbladste osv är bara att glömma, det fungerar inte alls... det enda som faktiskt kan fungera är den så kallade 'färdknäppen' då spermier innehåller postaglandiner vilket även används vid en igångsättning"

    Dricker inget te själv men har hört från folk att det haft god inverkan. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tror. Finns ju inget vetenskapligt bevisat men flera oberoende personer kan ju knappast ha fel, kan jag tycka?

  • charlieandi

    Har lovat mig själv att gå på fotbehandling innan bebis tittar ut. Alltid skönt med sommarfräscha fötter och speciellt nu, när typ allt annat på kroppen inte riktigt känns som hemma

    Idag har jag ägnat mig åt att tvätta alla bebiskläderna i storlek 50-56. Tänk att sådan tråkgöra till och med kan bli kul. Älskar att fixa med hennes grejer! Även om jag på något vis fortfarande inte riktigt förstår att det faktiskt är HON, vår dotter, som ska ha allting.

Svar på tråden Förstagångsmammor i Sthlms-trakten med BF juni 2011