• Jenny1

Hur ska jag göra för att stötta och inte bli frustrerad?

Från november så är jag sambo med min underbara fästman och hans 16-årige son.
    Det har ju inte gått så lång tid, och den nya familjebilden har ju inte hunnit sätta sig än. Jag har två barn på 8 och 3,5 år.

Nu till problemet: 16-åringen är väldigt skoltrött.... Han bytte ju skola i samband med flytten, och det är ju ingen lätt sak, men problemet är noll motivation... Han känner gärna efter och är hemma för att han är "sjuk", säger aldrig när han har läxor/prov.
    Som det ser ut nu kommer han inte in på gymnasiet - om han inte får upp sina betyg denna termin.
    Han sitter framför datorn/x-box halva nätterna och sover gärna hela dan på helger/lov.

Allt det här gör mig så frustrerad och irriterad! Jag kan inte hjälpa det... Jag tycker att min sambo har accepterat detta beteende för lång tid utan att det blir några större konsekvenser.

Tycker det här är en svår balansgång - jag är inte hans mamma och kan därför inte bestämma vad som gäller. Samtidigt har jag mina principer och får helt enkelt inte ihop det...

Hur ska jag stötta min bonus och min sambo på bästa sätt?

Svar på tråden Hur ska jag göra för att stötta och inte bli frustrerad?