• Nea76

Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur

Hej!

Jag har en fråga till er som tidigare fått prematurer och blivit gravida igen. Har någon av er fått progesteronprutor för att förhindra en prematur födsel?

Läser på amerikanska sidor och tydligen är det rätt vanligt att ge mammor som fått för tidigt sådana sprutor.

Har framförallt läst i forumet på den här sidan.

Jag är gravid igen efter att ha fått tvillingar i vecka 28 och den här gången tänker jag banne mig gå längre...och som vanligt gäller det att veta mer än läkarna så man får den vård man behöver.Flört

Så om någon har erfarenhet av detta så vill jag gärna höra!!

Berätta även gärna hur ni blivit bemötta av MVC och spec-MVC när ni blivit gravida igen!

Tack på förhand.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Svar på tråden Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur
  • mina12

Jobbigt att du mår dåligt! Hoppas du får några bra svar från den andra läkaren. Hoppas du snart mår bättre!

• Nea76

Tack snälla, ja just nu är jag inte kaxig kan man säga. All glädje försvann när illamåendet kom.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76

För er som undrar kan jag tala om att det pågår lite försök här i Sverige med progesteron sprutor för att förhindra prematur födsel!! Fråga era läkare om det så kanske det sprider sig fortare.

Min läkare visste ingenting om detta men efter lite rundringning till andra sjukhus så visade det sig att det faktiskt pågår en del studier!!

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • eilien
    Nea76 skrev 2011-04-12 09:54:08 följande:
    För er som undrar kan jag tala om att det pågår lite försök här i Sverige med progesteron sprutor för att förhindra prematur födsel!! Fråga era läkare om det så kanske det sprider sig fortare.

Min läkare visste ingenting om detta men efter lite rundringning till andra sjukhus så visade det sig att det faktiskt pågår en del studier!!
    Tack ska genast ta upp detta, vill oxå ha bebis i full tid!
  • ISSEN

Jag går på Huddinge sjukhus och frågade min läkare om sprutor idag, hon så att de kör med dem där och om jag inte haft marfan (bindvävs sjukdom) så hade jag fått dem! De funkar om man har cerklage vilket jag har!

• Proletariatet
    ISSEN skrev 2011-04-14 15:20:56 följande:
    Jag går på Huddinge sjukhus och frågade min läkare om sprutor idag, hon så att de kör med dem där och om jag inte haft marfan (bindvävs sjukdom) så hade jag fått dem! De funkar om man har cerklage vilket jag har!
    Vad bra att det fungerade kombinerat, det ska jag ha i åtanke för framtiden
  • Nea76
    ISSEN, så intressant ändå även om du inte fick dem!! Pratade återigen med min läkare i fredags om detta med progesteron och hon hävdade bara att det pågick studier...så du menar alltså att det används för kvinnor som fött prematurer tidigare??

För mig såg allt jättebra ut....gjorde cervixkontroll och RUL och allt var tipptopp!! underbart!!
    ღ stolt tvillingmamma ღ
  • ISSEN

Japp, skrev ut sidan ni länkar till och gav min läkare så jag är säker på att hon förstod vad jag menade! Hon sa att just nu går det minst en kvinna på Huddinge som får dem! Och att de funkar ihop med cerklage är ju super! Trist va bara att jag inte kunde få dem för min grundsjukdom :( min aorta skulle kunna vidgas hastigt om jag tog dem, den kan vidgas oavsett för det är lite det som har med min grundsjukdom att göra men tydligen var riskerna för stora i mitt fall! Synd verkligen, för jag ville verkligen ha dem!. Vilket sjukhus går du på? Konstigt att din läkare knappt kört talade om dem när de verkar användas rätt flitigt på Huddinge!

• Nea76
    Issen, vet du om Huddinge är med i någon studie...min läkare påstår att det bara är på studienivå och därför kan inte jag få progesteronsprutor!
    ღ stolt tvillingmamma ღ
  • ISSEN

Jag har ingen aning men enligt min läkare var det ett par kvinnor som får det och jag skulle ju ja fått det så antar att det inte bara är en studie!vårt går du?

• Nea76

Västerås lasarett! Där säger de bara att det pågår studier om detta. Du skulle inte kunna tänka dig att skicka namnet på din läkare så jag kan be min läkare ringa henne eller honom för mer information??

ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur