• Pärla

Våtservetter

Hej!
    Jag har en undran ang våtservetter..Kan man torka dom på barnets läppar, när dom äter? Man vet ju att man ska använda dom runt stjärten när dom kissar el bajsar, men hur är det när man ska torka runt läpparna?
    Kan det vara skadligt, farligt om dom råkar slicka på servetten? På Pampers står det att man kan använda runt läpparna, men hur är det med Liberos, eller Eldorados servetter?
    Nån som vet?

Min dotter är 7 mån.

• Svar på tråden Våtservetter
  • strojes

Personligen skulle jag inte använda de i ansiktet på mina barn. Har aldrig använt de till rumpan heller. Vi har kört med skummtvättlappar och vatten (när vi varit ute där det inte finns vatten har vi blött upp tvättlapparna hemma och lagt de i en igenknuten plastpåse). I ansiktet papper med vatten eller skumtvättlapp med vatten.

Det finns nog en hel del föräldrar som använder våtservetter i ansiktet och jag tror inte att de barnen mår sämre än andra barn.

• Kakankaka

För en oerfaren blivande mamma som mig, vilka våtservetter ska man använda?
    Och finns det andra sätt istället för våtservetter som är billigare? För måste bli dyrt med våtservetter i längden..?

• strojes
    Kakankaka skrev 2011-01-19 13:37:47 följande:

För en oerfaren blivande mamma som mig, vilka våtservetter ska man använda?
    Och finns det andra sätt istället för våtservetter som är billigare? För måste bli dyrt med våtservetter i längden..?

Skumtvättlappar som man blöter med vatten (ev med några droppar olja om det är svårt att få riktigt rent i rumpan) tycker jag är bäst. Har någon gång använt våtservetter i brist på tvättlappar och tycker det är svårare att få rent med de. Vatten är ju det bästa i längden tycker jag.
  • vaim

Det går alldeles utmärkt att använda runt munnen. Och som i de flesta fall så får man vad man betalar för. Euroshopper och dyl är rena skräpet. Håll utkik efter kampanjer om du tycker det är för dyrt. Oljan i våtservetterna gör för övrigt att de är hur bra som helst till rengöring av skinsoffor, ta bort läppstift på akvarium, kritor på tapeter mm.

• sofiaolivia

Vi använder alltid våtservetter och vi blandar hej vilt mellan pampers och Elorados och allt där emellan.. Vi använder dem runt munnen och vid tvätt av händerna när vi är ute och inte har tillgång till vatten... Aldrig märkt på vår dotter att det skulle torka ut eller ge utslag eller nåt sånt... Är vi hemme däremot tvättar vi alltid mun och händer över kranen. Annars vet jag att det finns speciella tvättlappar för ansikte och händer, tror det är Libero... Willys säljer iaf dem. =)

• 071001

Jag är en sån där mamma som använder våtservetter och jodå, jag har även torkat hennes händer och kring munnen med det dessa. Köper alla möjliga sorter. Precis som skydiver skriver, så nej, jag tror inte att Siri mår sämre än andra barn för det.

• Kodia

Jag gjorde nog bara det någon enstaka gång, på resa. De innehåller ju parfym, konserveringsmedel, osv, och det vill man kanske inte att barnen ska få i sig, även om så små doser säkert inte är direkt farliga.

Vi använde hushållspapper vid matbordet och torra papperstvättlappar blötta i vatten vid bajsbjöjebyten. (vid kissblöjor skall man ju inte tvätta) Våtservetter användes bara på utflykter etc, både av hänsyn till barnens hud, miljön och ekonomin.

• 071001

Kodia, vad menar du inte tvätta vid kissblöja? Det gjorde vi alltid, gammalt kiss är väl inget trevligt att gå runt med.

• Petra123

Jag använder våtservetter runt munnen på min son. Men inte de med parfym. (inte heller till rumpan med såna). Men Libero har speciella hand och ansiktsservetter, som jag tycker är bra :) kanske är samma sak som de stora förpackningarna, men tar mindre plats och jag upplever dom som inte lika "blöta".

Annars gillar jag Neutrals våtservetter. Lätta att få upp ur paketen, klibbar sällan ihop sig, och är inte "blöta"

• Kodia
    071001 skrev 2011-01-20 13:48:21 följande:
    Kodia, vad menar du inte tvätta vid kissblöja? Det gjorde vi alltid, gammalt kiss är väl inget trevligt att gå runt med.
    De rekommendationer jag fått och läst är att man inte behöver /ska tvätta vid normala kissblöjor dagtid, för att inte blöta ner /tvätta huden i onödan. Blöjorna suger ju upp så snabbt, och bebisars kiss är ju inte så starkt som vuxnas, så jag tycker inte att det varit ofräscht. Självklart får man ju tvätta på morgonen, och om det behövs för övrigt, men inte av slentrian.
Svar på tråden Våtservetter