• Pärla

Våtservetter

Hej!
    Jag har en undran ang våtservetter..Kan man torka dom på barnets läppar, när dom äter? Man vet ju att man ska använda dom runt stjärten när dom kissar el bajsar, men hur är det när man ska torka runt läpparna?
    Kan det vara skadligt, farligt om dom råkar slicka på servetten? På Pampers står det att man kan använda runt läpparna, men hur är det med Liberos, eller Eldorados servetter?
    Nån som vet?

Min dotter är 7 mån.

• Svar på tråden Våtservetter
  • Trynträ

Varför göra det? Det funkar ju lika bra med vanligt papper med lite vatten på. Onödigt mycket kemikalier i de där servetterna. Vi kan inte ens använda dem på vår dotters rumpa för då blir hon illröd och får nästan som sår.

• Trynträ
    vaim skrev 2011-01-19 14:09:35 följande:
    Det går alldeles utmärkt att använda runt munnen. Och som i de flesta fall så får man vad man betalar för. Euroshopper och dyl är rena skräpet. Håll utkik efter kampanjer om du tycker det är för dyrt. Oljan i våtservetterna gör för övrigt att de är hur bra som helst till rengöring av skinsoffor, ta bort läppstift på akvarium, kritor på tapeter mm.
    Liberos och Pampers är skräp de med. Innehåller en massa kemikalier som kan ställa till det. Så jag håller inte med dig där.
  • siljeholm

vi kör alltid på pampers sensitive till rumpen men till ansiktet använder vi torr tvättlapp med vatten eller så sätter vi henne under kranen så får hon leka bort maten/griset i ansiktet å på händer.

anledningen till att vi inte använder hushållspapper/toapapper är att de smular sönder, tvättlappar/servetter är ingen stor utgift om man ser i helhet:)

• sofiaolivia
    Trynträ skrev 2011-01-20 21:50:58 följande:
    Varför göra det? Det funkar ju lika bra med vanligt papper med lite vatten på. Onödigt mycket kemikalier i de där servetterna. Vi kan inte ens använda dem på vår dotters rumpa för då blir hon illröd och får nästan som sår.
    Vad olika det är... Vi skulle nog kunna använda vad som helst på vår dotter, hon blir aldrig röd eller torr... =)

Men jag köpte en gång ett paket våtservetter på Konsum utan att direkt titta på förpackningen... När jag kom hem såg jag att det stod "milt parfymerade", vi KAN använda det på vår dotter men GÖR det aldrig... Tänkte iaf att vi tar slut på det här paketet, men när jag öppnade paketet STANK det parfym!! Luktade jordgubbar blandat med skiiit... Skulle inte ens använda det på hennes händer. Den förpackningen tog vi ner i bilen och använde där...

Bara en liten historia! Tungan ute
  • CMH

Libero har våtservetter som är till för händer och ansikte, dom luktar dock inte så gott även fast dom är parfymfria men dom använder vi till sonen när vi äter på stan lr nåt och han blir kladdig.

Det har ju gjorts nåt test på alla våtservetter vilka som innehåller mest kemikalier osv. Jag minns inte alla som var dom bästa men vet iaf att Willys egna var en av dom bästa, dom använder vi och dom luktar ingenting vilket jag tycker alla andra våtservetter gör, usch dom luktar så illa... Och det är dom ända som sonen inte blir röd i rumpan av, billiga är dom också, 2 paket för 35:- tror jag det är...

• Näckrosen

Jag köper X-tras tvättlappar på Coop. De är torra och jag blöter dem i vatten och lägger i en liten burk med lock. Ungefär lika stor som en våtservettsförpackning.
    Brukar blöta ca 20 st åt gången och har i väskan.
    Inga kemikalier, ingen konstig lukt, billigt och fräscht.

• Pärla

Nån som vet om Coops egna våtservetter, dom som säljs 3 för 49 kr? Kan man använda dom runt munnen?

• ängeln83
    Pärla skrev 2011-01-20 23:34:45 följande:
    Nån som vet om Coops egna våtservetter, dom som säljs 3 för 49 kr? Kan man använda dom runt munnen?
    Vi köper alltid Coops egna våtservetter, vårt Coop säljer 10 paket för 100 kr.
    Vi har nog testat alla märken och Coops är helt klart bäst, smidiga att få ur paketet, lagom blöta och ingen stark lukt. Vi torkar det mesta med dom, även i ansiktet om vi inte har tillgång till vatten.
    ★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥ busenochbusan.blogspot.com/
  • pp08

Jag använder både torra och våta servetter vid blöjbyte. Ibland runt munnen och händerna (tex när man är ute och inte har tillgång till vatten/hushållspapper). Även vid kissblöja behövs det tvättas, luktar inte alltid så fräscht!

Min tjej är dock känsligare i ansiktet än på rumpan och de jag använder till ansiktet ska verkligen vara "Neutrala" eller parfumfria. Har de i badrummet i en låda, och har märkt att vissa "billiga" märken klumpar ihop sig och kommer flera samtidigt. Just nu har jag köpt storpack Pampers Sensitive, men har tidigare också haft Libero /Coop / Huggies Pure.

• hallåja
    ängeln83 skrev 2011-01-21 10:06:33 följande:
    Vi har nog testat alla märken och Coops är helt klart bäst, smidiga att få ur paketet, lagom blöta och ingen stark lukt. Vi torkar det mesta med dom, även i ansiktet om vi inte har tillgång till vatten.
    Vi använder också dom. Har testat alla möjliga märken och tycker bäst om dom.
  • 071001

Kodia, okej, inte läst det, men vi torkade av lite vid varje blöjbyte, men nu är de dagarna över för vår del.

• Pärla
    ängeln83 skrev 2011-01-21 10:06:33 följande:
    Gud vad billigt!
    Vilken Coop är det?? Jag använde också Coops förut, men bytte sen till Pampers Sensitive och Libero..Men de är ju dyra, så tänkte köpa Coops igen..
  • Buspojkarna
    Pärla skrev 2011-01-20 23:34:45 följande:
    De innehåller både lite parfym och konserveringsmedel och lotion så de är inte det bästa valet för ansiktet. Vi använder de dock i ansiktet när vi är ute och far.

På förpackningen står det att de först och främst rekommenderas vid blöjbyte och ute på färd.
  • Lovisa09

Jag köper olika våtservetter hela tiden, går på priset, nu senast coops egna. Och jag använder dem både till rumpa och att torka runt munnen. Funkar kanon. Hon blir inte röd vare sig i underlivet eller runt munnen. undviker dock parfymerade servetter, framförallt i ansiktet.

• ängeln83
    Pärla skrev 2011-01-21 10:45:44 följande:
    Gud vad billigt!
    Vilken Coop är det?? Jag använde också Coops förut, men bytte sen till Pampers Sensitive och Libero..Men de är ju dyra, så tänkte köpa Coops igen..
    Ja verkligen 10 kr förpackningen lixom, kanon pris, vi är våtservetts missbrukare så det går ju åt en del
    Jag köper på Coop i Jönköping.
  • Pärla
    ängeln83 skrev 2011-01-21 11:00:56 följande:
    Ja verkligen 10 kr förpackningen lixom, kanon pris, vi är våtservetts missbrukare så det går ju åt en del
    Jag köper på Coop i Jönköping.
    Lyckostar! Stockholm är dyr Obestämd
  • ängeln83
    Buspojkarna skrev 2011-01-21 10:49:37 följande:
    De innehåller både lite parfym och konserveringsmedel och lotion så de är inte det bästa valet för ansiktet. Vi använder de dock i ansiktet när vi är ute och far.

På förpackningen står det att de först och främst rekommenderas vid blöjbyte och ute på färd.
    Dom som heter Coop x-tra?
    På våra förpackningar står det:
    Våtservetterna är oparfymerade och passar därför även för rengöring av spädbarnets ömtåliga hud, te.x vid blöjbyten och måltider.
  • Buspojkarna
    ängeln83 skrev 2011-01-21 11:49:50 följande:
    Dom som heter Coop x-tra?
    På våra förpackningar står det:
    Våtservetterna är oparfymerade och passar därför även för rengöring av spädbarnets ömtåliga hud, te.x vid blöjbyten och måltider.
    Nej, jag menade de som det bara står coop på. de lila/ljusblå med plastlock 3 för 50kr
  • lightfish

Enligt Testfaktas test för typ två år sen så var ICAs egna oparfymerade en av dem med minst skit i. Köper man dem på typ Ica Maxi brukar det vara ganska bra pris. Min son är jättekänslig och vi har provat Neutrals egna men de var för torra och materialet fastnar liksom i huden om den är torr...

• Lillaliten

Vi har Coop extras egna, blå vit förpackning! Hemma tvättar vi oftast med gula skum tvättlappar!
    Men jag håller med, de e en djungel! :)

Svar på tråden Våtservetter