Anonym (------) skrev 2011-01-20 14:54:47 följande:
Min läkare gav mig rådet att trappa ner låååångsamt.
10 mg citalopram är en väldigt låg dos och jag åt 30 mg när jag blev gravid.
Minskade till 20 mg och åt det 2 månader sen 15 mg i 4 månader. nu äter jag 10 mg om dagen. är i vecka 33 och min läkare säger att den dosen är helt ofarlig för barnet. 30 mg hade inte heller varit skadligt.
jag har fått rådet att äta 10 mg under hela graviditeten och ammningen för det är så mycket hormoner när man är gravid så har man behövt medicinen innan grav behöver man det verkligen under graviditeten.
det är jätte stor risk för förlossningsdeppressioner om man slutar tvärt av under graviditet. speciellt om du har ätit ssri länge.
men det är klart att du ska sluta om du känner att du måste det. men ta en tablett varannan dag och sen var tredje dag efter ett par veckor. sen kan du ta bort medicinen efter nån månad kanske om du har tur.
Men jag tycker det låter oerhört korkat att sluta tvärt av då din kropp är beroende. det är inte som att sluta röka och det är stor risk för att sjunka in djupt i en värre depression än den man hade innan man började med medicinen.. Du måste ringa din läkare först!!
Jag tycker absolut att man ska fortsätta med medicinen under graviditetn om man behöver den. Att bli sjuk i depression igen vore ju fruktansvärt. Jag är såklart nervös för att bli sjuk igen eftersom jag fick en rejäl förlossningsdepression efter min förra förlossning. Men just nu känns det väldigt bra och jag tänkte göra ett försök att vara utan. Tror nog att det blir efter förlossningen symtomen kommer om det blir så igen.
Nu har det gått några dagar och det gungar fortfarande men snart borde det släppa. Jag satsar på att bli "avgiftad" så snabbt som möjligt och håller tummarna för att min kropp tycker att det lilla embryonet ska stanna.