• Janice01

Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden

I en nyligen nerlagd tråd kommenterades det vilt hur rätt eller fel det var att tvinga barn äta vegetariskt pga ens egna uppfattning.
    Skoj att diskutetera denna etiska fråga men tyvärr så tröttnade förra TS på den och lade ner tråden.

Så vad tycker ni! Skall man ge barn kött och fisk upp till det att dom själva kan ta ställning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden
  • Janice01

Sista inlägget som aldrig hann besvaras var från en viss: Lady Dahmer

"eftersom att man lär barnen att det är fel att döda, plåga och utnyttja djur och man visar det genom att man avstår från det själv. Det blir svårt att lära barnen att ovanstånde är fel om man deltar i handlingarna själv."

Vilket jag själv vill kommentera:
    Om man är så vindögd att man tror att djuren plågas och utnyttjas innan slakt så är man väldigt dåligt insatt i den svenska köttnäringen! Visst finns det folk som sköter sej illa i denna branchen på vilket sätt det finns i alla brancher! Ett lysande exempel är väl röt-äggen i veganrörelsen som mordhotar och förstör andra och deras egendom....

• spunge

tycker absolut man ska ge barn all mat.
    tycker absolut INTE att man ska ljuga för sina barn genom att säga att djuren plågas innan slakt!! stackars barn!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • misplacedname

Alltså ska vegetarianer som själva valt detta då de tycker synd om djuren (inte att de plågas, utan helt enkelt inte vill äta djur) behöva ställa sig och laga extra mat till sina barn?

• Janice01
    misplacedname skrev 2011-01-19 15:30:07 följande:
    Alltså ska vegetarianer som själva valt detta då de tycker synd om djuren (inte att de plågas, utan helt enkelt inte vill äta djur) behöva ställa sig och laga extra mat till sina barn?
    Tja har man väl valt att skaffa barn så får man väl göra det som är bäst för barnet, men nu handlade det egentligen om deras barn som får kött i skolan/dagis.
  • V   V

Fanatiker föder in ungarna till sina så kallade religioner.
    Samma fanatiker skär av delar av sina barns kroppar.
    Fåfängda idioter anser barn vara accessoarer och gör hål i dom.
    Andra anser hårdhänta metoder vara bra uppfostran och spöar upp sina ungar.
    Det att föräldrar berövar sina barn halva kostcirkeln på grund av egna principer verkar vara ganska milt jämfört.

• Linda1976

Jag tycker barn ska få äta av allt. Vill man ge veg-mat hemma, så fine - men på förskolan/skolan ska de få samma mat som andra, och själva bestämma när de konmer upp i åren. 

Att ge barn veganmat tycker är helt flängt - de behöver annat! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • lennartsdotter
    spunge skrev 2011-01-19 15:27:28 följande:
    tycker absolut man ska ge barn all mat.
    tycker absolut INTE att man ska ljuga för sina barn genom att säga att djuren plågas innan slakt!! stackars barn!
    Vaddå ljuga? Det är tyvärr sant i rätt stor utsträckning. Vi svenskar klappar oss ofta för bröstet och skryter med god djurhållning, men granska köttindustrin så ser du hur djur faktiskt far illa. Boken Monsterbiff till middag? Konsten att äta kött med gott samvete av Torbjörn och Ylva Esping ger en snabb och bra inblick i hur "human" den svenska köttindustrin är. Läs den gärna. Jag har inte haft några illusioner om svensk köttindustri innan, men blev faktiskt negativt överraskad av boken.

(Ja, vi äter kött men inte mycket och endast vilt och ekologiskt.)

Jag förstår inte denna hybris om vegetarianbarn. De får fullgod kost de också. Inte ett dugg svårt om man äter en lakto-ovo-vegetarisk kost.
  • Lavender Lace

Eftersom vi är vegetarianer kommer vi troligen att ge våra barn vegetarisk kost när den dagen kommer. När barnen är små måste föräldrarna välja åt dem, om man tycker att vegetarianer "prackar på" barnen vegetarianism, hur är detta annorlunda från att "pracka på" barnen köttätande, religion, rosa kläder, könsneutrala leksaker eller vad det nu är föräldrarna tycker om/anser är rätt? När barnen är små väljer föräldrarna åt dem det föräldrarna anser vara bäst. När barnen blir äldre väljer de själva, då bör man inom rimliga gränser anpassa sig till detta.

• Purpurbräcka

Vad ska jag rösta på som själv är köttätare men som inte anser att det är fel att andra väljer en vegetarisk kost åt sina barn?

Svar på tråden Dom gav hennes barn kött..... Fortsättnings-tråden