• sweetcarro

Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?

Från och med måndag är jag sjukskriven 25% från min heltidstjänst. Jag ska alltså arbeta 75%.
    Anledningen är att stress orsakat att jag  fått mycket smärtsamma sammandragningar och värk i höger sida, har foglossning m.m. Jag är i vecka 23 imorgon.

Jag vill, i samråd med min läkare, arbeta varje dag 6 timmar. Jag vill alltså ha en kortare arbetsdag för att orka med.
    Min chef, däremot, vill påverka hur jag ska fördela min arbetstid under veckan. Han vill att jag fördelar mina 75% på fyra dagar och är ledig en dag.

Får han bestämma det, är min fråga?

• Svar på tråden Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?
  • lycktan

Tror inte fk går med på din chefs plan. När jag blev sjukskriven på 50% gällde 4 Tim om dagen annars skulle fk inte godkänna sjukskrivningen. Ring fk!

• mandelblomma

i det här fallet nej...f-kassan sjukskriver i syfte att just jobba 75% av arbetsdagen...inte komprimera det till färrde dagar. Så klockrent nej!
    Det här vet--eller borde veta-- alla arbetsgivare.
    Vad jobbar du med?

• sweetcarro

Lycktan: Tack för snabbt svar. Min sambo sa detsamma som du, att man ska fördela arbetstiden så jämt som möjligt. Det är bara så svårt att hitta info om detta på nätet t.ex. Jag har aldrig varit sjukskriven förut.

• sweetcarro

Mandelblomma: Ja det är just det som är problemet. Jag har en chef som gärna vill vara chef men ej verkar ha så mycket erfarenhet av det.
    Jag jobbar inom elitfotboll, som kansliansvarig.

• mandelblomma
    sweetcarro skrev 2011-01-19 20:12:43 följande:
    Mandelblomma: Ja det är just det som är problemet. Jag har en chef som gärna vill vara chef men ej verkar ha så mycket erfarenhet av det.
    Jag jobbar inom elitfotboll, som kansliansvarig.
    be din handläggare skriva ett brev eller ringa upp chefen...det är så vedertaget att man gör så, basic information i utbildningar chefter går / bör gå...om rehabilitering och liknande.
  • sweetcarro

Mandelblomma: Problemet är väl att han inte har gått några sådana utbildningar eller kurser.

Nu tror jag inte att det kommer behöva gå så långt. Det kommer antagligen att räcka att jag förklarar för honom hur det ligger till så backar han. Jag ville bara lite mer kött på benen innan jag tar diskussionen.
    Behöver jag säga att han inte gillar mig och tycker att det är mycket besvärligt att jag är gravid och dessutom nu sjukskriven???

• mandelblomma
    sweetcarro skrev 2011-01-19 20:24:39 följande:
    Mandelblomma: Problemet är väl att han inte har gått några sådana utbildningar eller kurser.

Nu tror jag inte att det kommer behöva gå så långt. Det kommer antagligen att räcka att jag förklarar för honom hur det ligger till så backar han. Jag ville bara lite mer kött på benen innan jag tar diskussionen.
    Behöver jag säga att han inte gillar mig och tycker att det är mycket besvärligt att jag är gravid och dessutom nu sjukskriven???
    förklara bara att försäkringskassan säger nej till det upplägget.
    Lycka till!
  • lycktan

Fk kommer med största sannorlikhet kontakta dig och kolla hur du har jobbat. De gjorde det med mig och när jag sa 4 Tim om dagen så sa hon bra för det är så det ska vara. Trist med em chef som inte kan sin sak.

• sweetcarro

Lycktan: Ja det är riktigt trist och det värsta är att han vill jävlas med mig bara för att han inte gillar mig. Vi har bara jobbat ihop i en månad och jag behöver ju iofs bara stå ut med honom i dryga 4 månader till.

En annan fråga: Är det rätt uppfattat att man som deltidssjukskriven inte får jobba övertid? Utan jag ska hålla mig till mina 30 timmar per vecka?

Svar på tråden Får chefen bestämma hur jag ska fördela arbetstiden vid sjukskrivning?