• Hanakana

Är loftsäng för tidigt att börja med för en nyss fyllda 5-åring?

Vår dotter sover fortfarande hos oss, mellan oss i vår dubbelsäng. Men snart börjar ju hon 6-års och då vill vi att hon ska kunna vara mer i sitt egna rum. Vi har köpt en vit enkel vuxen-säng till henne när hon var ca 2,5 år, men hon har aldrig vågat sova i den själv.

Då vi har högt i tak i vår nybyggda villa så kan vi få plats med en loftsäng. Och vi har tittat på Ikeas loftsäng som heter Storå. Den är ca 2 m hög.

Är det för tidigt att börja med loftsäng? Enligt rekommendationerna står det att Ikeas loftsängar är från 7 år. Det måste väl finnas ngn mening med den "varningen"?

Vår dotter brukar vrida sig och vända sig i sömnen, flera gånger per natt ligger hon med
    huvudet ned precis vid fotändan och armarna ut i luften (då madrassen har "tagit slut"). Vi vaknar med ett ryck flera gånger för att kontrollera hur hon ligger, och lyfta upp henne i rätt håll till sin kudde. Vi är rädda för att hon ska trilla ned... Än så länge har hon inte gjort det, men varit precis på gränsen.

• Svar på tråden Är loftsäng för tidigt att börja med för en nyss fyllda 5-åring?
  • duopappan

Jag har haft mina två i en våningssäng i ett par år nu. Den äldsta som nu fyller 5 ligger där uppe. Han ligger visserligen ganska stilla, så jag är inte orolig att han ska ramla ner. Klättrandet är inga problem. Jag antar att det finns sarg på sängen och just framför stegen kan ni väl ordna något skydd så att hon inte kan ramla ner?

• Lady Bling

Vi har den vändbara sängen "kura" till vår 6-åring som går i 6-års, och vår 3 ½-åring. Dom har växlat att sova uppe och nere, har haft den i högt läge med en madrass under, så båda kan sova där, och fast båda är mkt rörliga har allt gått bra. Det blev lite som en koja också med sänghimmeln som man kan köpa till så det blir som ett litet tält där uppe. Det är högre kanter upptill och sänghimmeln skyddar också från fall, plus att den inte är sådär läskigt hög som storå. Sängen "kura" rekommenderas varmt! Underlättar både sömnen för oss föräldrar och barnen. Tilläggas kan att lilla dottern hade sovit hos oss fram tills vi köpte sängen och då ville hon sova där direkt, tidigare hade hon vägrat att sova någon annanstans än i vårt rum.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993

• LabLover

Vi har haft Kura till äldsta dottern sedan hon var lite över 3 år. Lillasyster sover under. Fungerar utmärkt!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Hanakana

Tack för alla svar! Vi vill helst ha plats för ett skrivbord under själva sängen till vår dotter. Detta då rummet är ganska långsmalt och det får knappt plats ett skrivbord då det finns flera byråer och en leksakspis t.ex.

Svar på tråden Är loftsäng för tidigt att börja med för en nyss fyllda 5-åring?