• Anonym (jävligt okunnig)

Bygga nytt hus, hur funkar det?

Min sambo vill bo i hus medan jag är mer lägenhetsmänniska. Nu börjar jag ge med mig och det känns som att jag nog skulle kunna bo i ett hus i alla fall, men då vill jag ha något som är nybyggt. Hur gör man då? Jag kan absolut ingenting om det här eftersom jag aldrig varit intresserad av hus, och sambon vet inte för att han inte vet sånt helt enkelt

Köper man först en tomt någonstans? Kan man köpa ett hus som redan finns, riva det och bygga nytt på samma ställe, eller är det svårt att få lov till? Vad är enklast? Köper man bara en tomt är väl risken stor att man inte har några nära grannar, och jag  vill bo i ett område med många andra hus runt omkring.

Har googlat lite och ett nyckelfärdigt hus är nog det vi vill ha i så fall, om jag förstått det rätt innebär det att man köper ett färdigt hus så att säga, och bara kan flytta in?

Någon som vet vad det kan tänkas kosta? Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, hur långt är ett snöre liksom, men om det är till nån hjälp så vill vi bo någonstans i Nacka kommun (Stockholmsförort) och vill ha ett hus på 2 våningar eftersom jag inte vill sova på nedre botten.

Please helpFlört 

• Svar på tråden Bygga nytt hus, hur funkar det?
  • Anonym

jadu, nacka är ju inte billigast precis. ett älvsbyhus som är markadens billigaste går på knappt 1,5 mille, en tomt i nacka på 2? minst, om det finns nån tomt alls

• Trisse78

Man börjar med att ställa upp sig i tomtköer i de områden man är intresserad av eller köpa en tomt om det finns lediga.

När man väl har en tomt så gäller det att hitta ett hus som passar tomten. En del tomter kräver suteränghus, andra vanliga enplans- eller tvåplanshus.

Ansökan om bygglov för det huset man vill bygga, med ritningar på allt.

Tomten behöver röjas och en hel del markarbeten behöver förmodligen göras. I  de flesta fall krävs sprängningar eller utfyllnad. Till detta behöver ni anlita kunnigt folk.

När tomten är förbered så ska en grund för huset göras.

Anslutningsavgifter för vatten och avlopp.....

När grunden är gjord kan det nyckelfärdiga huset komma, men även på dem så behöver en hel del göras innan ni kan få nyckeln.

När huset är klart återstår trädgården, det är ingen billig kostnad många tänker inte på det. Ska man ha en mur? Altan? Marktegel? Markiser?

Vill ni ha garage?

Det är många bitar som ska stämma och det finns många kostnader som man inte tänker på när ska bygga nytt. Många tror att det bara är husbygget som kostar.

Där jag bor släpper kommunen områden med flera tomter, senaste området var ca 40 tomter. Tomterna där kostade mellan 300 000 - 400 000 :-, det sägs nu inget av husen som byggts där har kostat mindre än 3,5 miljoner (då är de flesta tomterna inte klara) och de flesta husen är 2-våningshus. Inga Älvsbyhus.

Det mesta kommer ni att kunna få hjälp med, så bestämmer ni er för att bygga så kommer det att lösa sig.

Men som sagt att ha en tomt att kunna bygga på är det första som behövs, därefter går ni vidare med det andra.

• Anonym (jävligt okunnig)
    Trisse78 skrev 2011-01-19 22:22:12 följande:
    Man börjar med att ställa upp sig i tomtköer i de områden man är intresserad av eller köpa en tomt om det finns lediga.

När man väl har en tomt så gäller det att hitta ett hus som passar tomten. En del tomter kräver suteränghus, andra vanliga enplans- eller tvåplanshus.

Ansökan om bygglov för det huset man vill bygga, med ritningar på allt.

Tomten behöver röjas och en hel del markarbeten behöver förmodligen göras. I  de flesta fall krävs sprängningar eller utfyllnad. Till detta behöver ni anlita kunnigt folk.

När tomten är förbered så ska en grund för huset göras.

Anslutningsavgifter för vatten och avlopp.....

När grunden är gjord kan det nyckelfärdiga huset komma, men även på dem så behöver en hel del göras innan ni kan få nyckeln.

När huset är klart återstår trädgården, det är ingen billig kostnad många tänker inte på det. Ska man ha en mur? Altan? Marktegel? Markiser?

Vill ni ha garage?

Det är många bitar som ska stämma och det finns många kostnader som man inte tänker på när ska bygga nytt. Många tror att det bara är husbygget som kostar.

Där jag bor släpper kommunen områden med flera tomter, senaste området var ca 40 tomter. Tomterna där kostade mellan 300 000 - 400 000 :-, det sägs nu inget av husen som byggts där har kostat mindre än 3,5 miljoner (då är de flesta tomterna inte klara) och de flesta husen är 2-våningshus. Inga Älvsbyhus.

Det mesta kommer ni att kunna få hjälp med, så bestämmer ni er för att bygga så kommer det att lösa sig.

Men som sagt att ha en tomt att kunna bygga på är det första som behövs, därefter går ni vidare med det andra.
    Tack! Du verkar veta en del
    Om vi bortser från själva tomten och huset, vad tror du att resterande kan kosta på ett ungefär? Min sambo är rörmokare och 2 av hans bröder är snickare, han har även 2st elektriker i släkten och bekantskapskretsen, så om vi behöver såna till nåt så kan vi i alla fall få lite hjälp av dom.

Vet du om man alltid får riva ett befintligt hus för att bygga nytt, eller krävs några speciella tillstånd för detta? Jag förmodar att om man köper en helt ny tom tomt så borde det inte vara så svårt att få bygglov där?
  • Trisse78
    Anonym (jävligt okunnig) skrev 2011-01-19 22:30:37 följande:
    Tack! Du verkar veta en del
    Om vi bortser från själva tomten och huset, vad tror du att resterande kan kosta på ett ungefär? Min sambo är rörmokare och 2 av hans bröder är snickare, han har även 2st elektriker i släkten och bekantskapskretsen, så om vi behöver såna till nåt så kan vi i alla fall få lite hjälp av dom.

Vet du om man alltid får riva ett befintligt hus för att bygga nytt, eller krävs några speciella tillstånd för detta? Jag förmodar att om man köper en helt ny tom tomt så borde det inte vara så svårt att få bygglov där?
    Vet inte så mycket om övriga kringkostnader, men vet att man kan spara en hel del på att göra en del själva men det tar ju längre tid. Uppkopplingsavgifterna kan vaiera från kommun till kommun,i vår kommun kostade det ca 35 - 40 000:- för uppkopplingen av vatten och avlopp har jag för mig, men det är ca 6 år sedan. Vad det kostar i vår kommun idag vet jag inte.

Vi var inne på att bygga själva, hade valt hus och väntade bara på tomten. Det slutade med att vi köpte ett färdigt nybyggt hus men oinredd övervåning, dagen efter kontraktsskrivning ringde kommunen och erbjöd oss tomten vi hade väntat på i ca 2 månader. I lutändan är vi glada att vi köpte huset vi köpte och inte byggde själva.

Köper man t ex en tomt av kommunen så får man ju lov att bygga ett hus där inget snack om det. MEN kommunerna har bestämmelser om hur mycket yta av tomten som huset får lova att ta upp, hur när tomtgränsen huset får ligga, hur högt huset får vara eller lågt,  de kan också ha synpunkter på vilken färg på takteglet det ska vara eller vilka färger husen får byggas i för att det ska stämma med deras detaljplan. Allt sådant måste stämma med kommunens bestämmelser för just er tomt för att ni ska få bygglov. Stämmer allt är det inga problem att få ett ygglov.

Det kan vara svårare att få bygglov för en privat tomt om det inte redan är fixat vid avstyckningen.
  • Anonym

fiskarhedesvillan har rätt billiga också, vi har tänkt att köpa av dom när vi ska köpa hus.

• Kodia

Lite kompletteringar till de andras utmärkta svar:

Det finns regler för hur hus i ett visst område ska se ut ("detaljplan"). Om tomten är tom innan eller om det finns ett hus innan spelar ingen roll. Däremot är det ju dyrare att betala för att hus, betala för rivning och bortforsling osv, jämfört med en tom tomt.

Kolla på Hemnet. Där finns tomter som inte är låsta till någon husleverantör, och sådana som är det. Det byggs också större villaområden av företag som annonserar om vilka hustyper det är. Då väljer man tapeter, köksluckor, osv men slipper bestämma allt från grunden - det kanske kan passa er?

• Angels

Glöm inte bort att det kan kosta att röja tomten innan byggnation och att ev uppfyllning av tomten (allra helst om man väljer bygga i slänt) kan bli vääääldigt dyrt!

Lycka till! Vill också bo i Nacka igen. Saknar kommunen nått grymt. Nere där vi bodde (Kummelnäs) var huuur fint som helst! :)

• Glädje58

hej ts

Börja med att fundera igen om det är rätt för dig att bo i hus. Du säger att du är en lägenhetsmänniska, vad innebär det? Vad passar dig? Är det att ha nära till stan, mycket människor omkring dig, nära till ett café. Slippa ta hand om huset, slippa trädgårdsarbete, slippa otrevliga överraskningar i form av stora kostnader för saker som går sönder. Vill du hellre lägga ner tid i hus och trädgård än att vara mer "fri" och kunna göra mer saker spontant med vänner. Helt enkelt, är livet i ett hus något som passar dig?

Jag och min ex fru började för nio år sedan bygga huset som gud glömde. Vi var också runt och tittade på begagnade hus men det fanns inget som föll i smaken. Hittade vi något fint, så var det fukt eller annat som hindrade oss från att köpa. Vi började tänka i banor att bygga nytt.

Tomter fanns det, men ofta inget som passade oss. Väl inne hos en hustillverkare kunde vi hitta tomter. Det visade sig att de hade köpt ett tjugotal tomter som de nu sålde. Kravet var givetvis att vi köpte deras hus. Vi hittade en fantastisk tomt, men de hade inget hus som tilltalade oss så vi fick faktiskt lov att rita vårt eget hus. Och det gjorde vi. Och det var fantastiskt att få rita huset efter tomten, som hade havsutsikt, och givetvis efter våra egna önskemål.

Vi gjorde på ett sätt ett misstag genom att inte köpa det nyckelfärdigt från hustillverkaren. Vi anlitade olika hantverkare och hade olika avtal med alla. Till slut var det ingen som tog något riktigt ansvar för själva bygget. Det blev vi själva som fick hålla i allt. Och det kan väl iof vara okey om allt fungerar som det ska. Men vi fick problem med nästan allt. Det blev tidsödande förhandlingar fram och tillbaka.

Vi hade även bestämt att vi själva skulle göra rätt så mycket. Måla insida och utsida hus. Montera skjutdörrar, vitvaror, badrumsmöbler, duschdörrar och sånt. Det här är inget litet hobbyarbete, det är många timmars arbete vi pratar om. Tänk på det om ni ska göra mycket själva, nu är din sambo själv hantverkare och du har vänner som är det, så då kan det gå bra.

Nu vet jag inte hur ni har det ekonomiskt i dag, bor ni i hyreslägenhet eller br? Nu behöver ni kanske låna mycket pengar. Ni behöver klara av en räntenivå på fem procent i snitt för att ro hem det.

Kommer jag på nåt mer återkommer jag, lycka till...

• Anonym

Har byggt hus, nyckelfärdigt. man behöver ändå ha väldig koll o vara väldigt påläst. man är ansvarig byggherre,  vatten o avlopp här kostade 150000 ca, eftersom det var ett nytt område o man fick bekosta rördragning inte bara egna utan del av kostnaden för området. markarbete o grund 500000, rivning av hus 50000 (liten stuga) rivningslov krävs, det söker man samtidigt som byggnadslov rimligen. men ett hus som säljs inkl tomt till fast pris direkt av ett husföretag kräver mindre insyn i allt.

Svar på tråden Bygga nytt hus, hur funkar det?