Bygga nytt hus, hur funkar det?
Min sambo vill bo i hus medan jag är mer lägenhetsmänniska. Nu börjar jag ge med mig och det känns som att jag nog skulle kunna bo i ett hus i alla fall, men då vill jag ha något som är nybyggt. Hur gör man då? Jag kan absolut ingenting om det här eftersom jag aldrig varit intresserad av hus, och sambon vet inte för att han inte vet sånt helt enkelt
Köper man först en tomt någonstans? Kan man köpa ett hus som redan finns, riva det och bygga nytt på samma ställe, eller är det svårt att få lov till? Vad är enklast? Köper man bara en tomt är väl risken stor att man inte har några nära grannar, och jag vill bo i ett område med många andra hus runt omkring.
Har googlat lite och ett nyckelfärdigt hus är nog det vi vill ha i så fall, om jag förstått det rätt innebär det att man köper ett färdigt hus så att säga, och bara kan flytta in?
Någon som vet vad det kan tänkas kosta? Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, hur långt är ett snöre liksom, men om det är till nån hjälp så vill vi bo någonstans i Nacka kommun (Stockholmsförort) och vill ha ett hus på 2 våningar eftersom jag inte vill sova på nedre botten.
Please help