• FullMoon84

Full måne och kvinnans ägglossning samt mens

Jag råkar ha ägglossning idag när det är fullmåneoch försöker bli gravid. Tror ni att chanserna kan öka för att det är fullmåne? Hade mys igår och idag.
     Råkade bara tänka på det. När jag har mens vid fullmåne blöder extra mkt och man kan få svårt att sova.

• Svar på tråden Full måne och kvinnans ägglossning samt mens
  • Rhoda Horswunce
    Nej, att månen skulle påverka oss på något sätt är en myt. Den kraften som månen utövar på dig just nu kan du räkna ut med formeln F=6,6742*10^(-11) gånger din vikt gånger månens vikt delat med avståndet mellan dig och månen i kvadrat. Väger du 60 kg så får du att F är lika med ungefär 0,002 Newton (plus minus några tiotusendelar, beroende på månens exakta position), och det motsvarar ungefär samma kraft som en halv liter mjölk utövar på dig om du står en millimeter ifrån den.

Din fråga skulle alltså lika gärna kunna vara: "Tror ni att jag har större chans att bli gravid om jag trycker ett halvfullt mjölkpaket mot kroppen? Jag upplever att jag får rikligare mens när jag gör det, och att jag får svårt att sova". Det är precis samma sak
  • FullMoon84

hahah, värsta proffesorn:)  då vet jag;)

• Mrs Statham
    Rhoda Horswunce skrev 2011-01-19 23:24:30 följande:
    Nej, att månen skulle påverka oss på något sätt är en myt. Den kraften som månen utövar på dig just nu kan du räkna ut med formeln F=6,6742*10^(-11) gånger din vikt gånger månens vikt delat med avståndet mellan dig och månen i kvadrat. Väger du 60 kg så får du att F är lika med ungefär 0,002 Newton (plus minus några tiotusendelar, beroende på månens exakta position), och det motsvarar ungefär samma kraft som en halv liter mjölk utövar på dig om du står en millimeter ifrån den.

Din fråga skulle alltså lika gärna kunna vara: "Tror ni att jag har större chans att bli gravid om jag trycker ett halvfullt mjölkpaket mot kroppen? Jag upplever att jag får rikligare mens när jag gör det, och att jag får svårt att sova". Det är precis samma sak
    Är lite nyfiken..
    Hur skulle du förklara det faktum att det är betydligt mycket stökigare ute på stan under nätterna då det är fullmåne, och framför allt helg????
    Eller det faktum att vissa får fruktansvärd huvudvärk de dagarna. Att de flesta katter får huvudvärk och ligger med huvudet upp och ner 
    Eller det faktum att det märkbart föds fler barn.

Skensammanband? Vad är det riktiga sambandet isf? Eller bara lustiga tillfälligheter (varenda fullmåne), för även en stillastående klocka visar rätt två gånger om dagen??
  • Mrs Statham

Men för att svara på ts:
    Inte den blekaste  

• FullMoon84

tack ialf:) försöker o googla lite men hittar inte så mkt

• Rhoda Horswunce
    Mrs Statham skrev 2011-01-31 15:38:41 följande:
    Är lite nyfiken..
    Hur skulle du förklara det faktum att det är betydligt mycket stökigare ute på stan under nätterna då det är fullmåne, och framför allt helg????
    Eller det faktum att vissa får fruktansvärd huvudvärk de dagarna. Att de flesta katter får huvudvärk och ligger med huvudet upp och ner 
    Eller det faktum att det märkbart föds fler barn.

Skensammanband? Vad är det riktiga sambandet isf? Eller bara lustiga tillfälligheter (varenda fullmåne), för även en stillastående klocka visar rätt två gånger om dagen??
    Människor får ont i huvudet när det är fullmåne av samma anledning som deras förkylningar blir bättre av att äta vitlök och deras syn blir bättre av att äta morötter. De andra påståendena är påhittade gamla myter som helt saknar vetenskapligt stöd.
  • Mrs Statham
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-01 11:29:47 följande:
    Människor får ont i huvudet när det är fullmåne av samma anledning som deras förkylningar blir bättre av att äta vitlök och deras syn blir bättre av att äta morötter. De andra påståendena är påhittade gamla myter som helt saknar vetenskapligt stöd.
    Öööh, jasså?? Okej, då får du tro det.
    Men månen har en väldigt stor påverkan på vattnet tex. Varför skulle den då inte påverka oss??

• Mrs Statham
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-01 11:29:47 följande:
    Och jag tror inte att världens akutmottagningar, poliser, väktare, eller annat folk som jobbar på helgnätter håller med dig om den.
  • Rhoda Horswunce
    Mrs Statham skrev 2011-02-01 11:39:50 följande:
    Öööh, jasså?? Okej, då får du tro det.
    Men månen har en väldigt stor påverkan på vattnet tex. Varför skulle den då inte påverka oss??
    Läs andra meningen av mitt första inlägg igen så kan du säkert lista ut svaret själv.

Ledtråd: Vad väger mest, ett hav eller en människa? 

Om du inte kommer på det så handlade vetenskapens värld om detta för några veckor sedan, där förklaras detta på ett väldigt enkelt sätt. Går säkert att hitta avsnittet på svt play eller youtube eller nåt
  • Mrs Statham
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-01 13:34:55 följande:
    Läs andra meningen av mitt första inlägg igen så kan du säkert lista ut svaret själv.

Ledtråd: Vad väger mest, ett hav eller en människa? 

Om du inte kommer på det så handlade vetenskapens värld om detta för några veckor sedan, där förklaras detta på ett väldigt enkelt sätt. Går säkert att hitta avsnittet på svt play eller youtube eller nåt
    Kollar inte på svt av principskäl. Allt som visas där har så otroligt låg nivå och är så extremt vinklat.
    Men som sagt, du får tro och tycka precis vad du vill. Jag har inte som ambition att "vända" dig. Fast jag vet att de som jobbar helgnätter INTE håller med dig.
  • R Franklin
    Mrs Statham skrev 2011-02-01 13:40:49 följande:
    Jag har inte som ambition att "vända" dig. Fast jag vet att de som jobbar helgnätter INTE håller med dig.
    Det betyder knappast att de som jobbar helger och nätter skulle ha rätt. Deras påståenden är kraftigt färgade av anekdotiska bevis och confirmation bias vilket gör dem direkt opålitliga. Det är dessutom enkelt att jämföra deras påståenden med faktisk information och då spelar det plötsligt ingen roll längre om det är fullmåne eller inte.Finns gott om undersökningar i ämnet och dessutom en rätt lång tråd på här FL som nyligen diskuterade ämnet www.familjeliv.se/Forum-24-164/m55221960-1.html
  • Rochefort 10
    Mrs Statham skrev 2011-02-01 11:39:50 följande:

Månen har en stor påverkan på vatten och förklaringen är varken konstig eller mystisk.
    Denna påverkan är dessutom lika stor vid nymåne som vid fullmåne, märkligt nog hör man inte talas om sämre sömn eller fler barnafödslar då det är nymåne.
Svar på tråden Full måne och kvinnans ägglossning samt mens