emwia skrev 2011-01-22 12:25:05 följande:
Ta det lite lugnt med att starta eget, på min ort startar folk eget helt hejdlöst, de får stänga efter bara några månader!!! Helt sjukt, du ska bara veta hur många som försöker men misslyckas och står där skuldsatta!
Vissa klarar sig 6 månader, vissa lite längre, kanske 2-4 år.
Själv är jag egen företagare och tjänar i slutändan väldigt lite motsvarande vad en anställd skulle.
Man får kämpa mer, oroas mer, spendera ALL tid till företaget, istället för att jobba 8 timmar som en anställd får man jobba 12.
Du måste ju själv ordna med reklam, bokföring, inköp, städning, kundtjänst m.m. m.m. m.m. om du inte har råd att anställa folk till det, det har man oftast inte.
Det här med Skatteverket och Försäkringskassan m.m. är så krångligt så man bara vill dö!
Hur mycket regler som helst, som i sin tur gäller OLIKA beroende på ålder, inkomster, antal timmar man jobbat m.m. Om du blir sjuk som egen företagare kan du ha MINST 7 dagars karenstid.
Har man missat någon regel KAN hela företaget gå under!
Kan du inte stilla ditt behov på något annat sätt?
Starta en hobby?
Näää några sånna här meddelanden ville jag itne höra. Tro mej..jag är ingen som hoppar rakt ut i famlande mörker. Jag är en fegis. Jag tänker och grubblar och planerar länge först. Och jag behöver pepp. Jag vet att det är sjukt svårt med eget. Men om alla tänkte så här som du skriver nu..Då skulle ju ingen öppna nåt..Och inga nya företag skulle slå upp portarna..Då skulle ju ingen kunna gå och handla på H&M..eller på Lindex..De var också nystartade en gång i tiden..Någon kom på den idén också.