• By Starlight

Någon som har öppnat egen butik?

Hejsan!
    Är en vanlig tjej, ett barn, sambo, inte rik, inte särskilt bra på matte, småslarvig..MEN kreativ, fantasifull och full av drömmar och idéer...Jag vill öppna eget. Vågar man ta det steget? Läser just nu på en del på nätet..Funderar på att gå någon "öppnaegetkurs.." Har just nu fast jobb som förskollärare. Men att få öppna eget en dag..Det vore urhärligt. Någon vanlig människa som jag där ute som tagit steget? :) Hur började ni?
    Jag vill öppna en egen liten butik med sådant jag själv vill köpa..Ganska barnrelaterat sortiment..En och samma stil som går som en röd tråd genom det hela..Humana priser...Myspysfeeling...fäger...kaffedoft..böcker..Mer säger jag inte :)

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Svar på tråden Någon som har öppnat egen butik?
  • ofrivilligbonusmamma

Jag har själv inte startat eget, men jag har gått en starta egert kurs. Och mitt tips till dig är: Gå kursen innan du startar! Det finns såååå mycket man måste tänka på när man startar eget som man inte alls har tänkt på. Det kan handla om försäljningsbudget, likviditetsbudget, bokföring, marknadsföring, prissättning osv osv.
    Så gå kursen, det är väldigt kul dessutom!

• By Starlight
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-01-20 11:29:42 följande:
    Jag har själv inte startat eget, men jag har gått en starta egert kurs. Och mitt tips till dig är: Gå kursen innan du startar! Det finns såååå mycket man måste tänka på när man startar eget som man inte alls har tänkt på. Det kan handla om försäljningsbudget, likviditetsbudget, bokföring, marknadsföring, prissättning osv osv.
    Så gå kursen, det är väldigt kul dessutom!
    Yes..aldrig i livet att jag öppnar eget utan att ha gått kurs. Det är jag för feg och okunnig för :) Läst en hel del på nätet om grunder när man ska starta eget..Men vill gå en riktigt braaa kurs. Dock fick jag ju nästan ig på företagsekonomi på gymnasiet..Men det var ju 10 år sedan ungefär..Jag kanske är smartare nu :)
    Va bra och roligt att du berättar att det är kul! Jag hoppas komma över en bra kurs inom kort!
  • ofrivilligbonusmamma
    By Starlight skrev 2011-01-20 12:05:12 följande:
    Yes..aldrig i livet att jag öppnar eget utan att ha gått kurs. Det är jag för feg och okunnig för :) Läst en hel del på nätet om grunder när man ska starta eget..Men vill gå en riktigt braaa kurs. Dock fick jag ju nästan ig på företagsekonomi på gymnasiet..Men det var ju 10 år sedan ungefär..Jag kanske är smartare nu :)
    Va bra och roligt att du berättar att det är kul! Jag hoppas komma över en bra kurs inom kort!
    Men efter kursen kan du allt om det ;) Hehe nejdå men det är verkligen lärorikt. Kolla med närmaste arbetsförmedling, de brukar anordna sånt :) Företaget som hade kursen hette AKKA AB, sjukt duktiga och inspirerande människor!
  • emwia

Ta det lite lugnt med att starta eget, på min ort startar folk eget helt hejdlöst, de får stänga efter bara några månader!!! Helt sjukt, du ska bara veta hur många som försöker men misslyckas och står där skuldsatta!
    Vissa klarar sig 6 månader, vissa lite längre, kanske 2-4 år.
    Själv är jag egen företagare och tjänar i slutändan väldigt lite motsvarande vad en anställd skulle.
    Man får kämpa mer, oroas mer, spendera ALL tid till företaget, istället för att jobba 8 timmar som en anställd får man jobba 12.
    Du måste ju själv ordna med reklam, bokföring, inköp, städning, kundtjänst m.m. m.m. m.m. om du inte har råd att anställa folk till det, det har man oftast inte.
    Det här med Skatteverket och Försäkringskassan m.m. är så krångligt så man bara vill dö!
    Hur mycket regler som helst, som i sin tur gäller OLIKA beroende på ålder, inkomster, antal timmar man jobbat m.m. Om du blir sjuk som egen företagare kan du ha MINST 7 dagars karenstid.
    Har man missat någon regel KAN hela företaget gå under! 

Kan du inte stilla ditt behov på något annat sätt?
    Starta en hobby?

• Quinee

Du låter PRECIS som jag!
    Jag vill också, men vet inte om jag vågar...

• By Starlight
    emwia skrev 2011-01-22 12:25:05 följande:
    Ta det lite lugnt med att starta eget, på min ort startar folk eget helt hejdlöst, de får stänga efter bara några månader!!! Helt sjukt, du ska bara veta hur många som försöker men misslyckas och står där skuldsatta!
    Vissa klarar sig 6 månader, vissa lite längre, kanske 2-4 år.
    Själv är jag egen företagare och tjänar i slutändan väldigt lite motsvarande vad en anställd skulle.
    Man får kämpa mer, oroas mer, spendera ALL tid till företaget, istället för att jobba 8 timmar som en anställd får man jobba 12.
    Du måste ju själv ordna med reklam, bokföring, inköp, städning, kundtjänst m.m. m.m. m.m. om du inte har råd att anställa folk till det, det har man oftast inte.
    Det här med Skatteverket och Försäkringskassan m.m. är så krångligt så man bara vill dö!
    Hur mycket regler som helst, som i sin tur gäller OLIKA beroende på ålder, inkomster, antal timmar man jobbat m.m. Om du blir sjuk som egen företagare kan du ha MINST 7 dagars karenstid.
    Har man missat någon regel KAN hela företaget gå under! 

Kan du inte stilla ditt behov på något annat sätt?
    Starta en hobby?
     Näää några sånna här meddelanden ville jag itne höra. Tro mej..jag är ingen som hoppar rakt ut i famlande mörker. Jag är en fegis. Jag tänker och grubblar och planerar länge först. Och jag behöver pepp. Jag vet att det är sjukt svårt med eget. Men om alla tänkte så här som du skriver nu..Då skulle ju ingen öppna nåt..Och inga nya företag skulle slå upp portarna..Då skulle ju ingen kunna gå och handla på H&M..eller på Lindex..De var också nystartade en gång i tiden..Någon kom på den idén också.
  • By Starlight
    Quinee skrev 2011-01-22 18:17:09 följande:
    Du låter PRECIS som jag!
    Jag vill också, men vet inte om jag vågar...
    Jag vet.,..Visste är det läskigt? Men det är bara att drömma och planera vidare. En dag kanske drömmen blir sann!
  • myway

Jag har just nu ett rätt så nystartat företag. Detta företaget har funnits i 6 månader. Det är tufft som fan! Men det kommer att gå bra det vet jag.

Något som är viktigt är att bygga upp ett bra kontaktnät. Vi hade det och har tex. inte behövt förskottsbetala till någon lev. Har tom fått 90dagars kredit ev en del. Vi har många tråda att dra i. Jag tror det är viktigt!

Man måste också försöka tänka utan för sin fyrkant. Bara för att du gillar produkten så är det inte säkert att alla andra gör det. Finns intresset kvar för barnkläder när dina barn blir stora?

Just barnklädesbutiker ser jag rätt många startas och nästan lika många läggas ner..

Så mina råd..
    Kontaktnät!! så som leverantörer, bra kontakt på banken, på skatteverket, osv.
    Startkapital, så slipper du en del lån och du har att leva av under tiden du inte kan ta lön.

• By Starlight
    myway skrev 2011-01-26 13:00:59 följande:
    Jag har just nu ett rätt så nystartat företag. Detta företaget har funnits i 6 månader. Det är tufft som fan! Men det kommer att gå bra det vet jag.

Något som är viktigt är att bygga upp ett bra kontaktnät. Vi hade det och har tex. inte behövt förskottsbetala till någon lev. Har tom fått 90dagars kredit ev en del. Vi har många tråda att dra i. Jag tror det är viktigt!

Man måste också försöka tänka utan för sin fyrkant. Bara för att du gillar produkten så är det inte säkert att alla andra gör det. Finns intresset kvar för barnkläder när dina barn blir stora?

Just barnklädesbutiker ser jag rätt många startas och nästan lika många läggas ner..

Så mina råd..
    Kontaktnät!! så som leverantörer, bra kontakt på banken, på skatteverket, osv.
    Startkapital, så slipper du en del lån och du har att leva av under tiden du inte kan ta lön.
    Tack för sina tips. Jag ska inte ha en barnklädesbutik. Men barninspirerat med lite olika saker och ting. Barnintresset finns där sedan långt tillbaka. Utbildad förskollärare som sagt, så jag kan iten tänka mej att intresset för barn kommer försvinna när mina barn blir stora.
    Jag försöker tänka vad som kan passa alla...inte bara vad jag gillar...Men såklart kommer min touch ligga över det hela. Jag lär mej vidare och tar till mig av råd..jättebra!! tack igen!
  • myway

Ja klart ska du ha det DU tror på.. För då kan man också verkligen prata för sina varor.. =)

Det är bara att höra av sig om du vill bolla tankar.. =)

Svar på tråden Någon som har öppnat egen butik?